MAKALÖS MANIK: Mens 1,2- og 2,0-literen kun skal gjennom en dataprogrammering på 30 minutter, må 1,6-literen få påmontert en liten del. Det er en «dings» eller luftretter, som skal sørge for at luften fra luftfilteret blir mer nøyaktig tilmålt og at forbrenningen dermed blir mer optimal. Det skal ta cirka 50 minutter.

MAKALÖS MANIK: Mens 1,2- og 2,0-literen kun skal gjennom en dataprogrammering på 30 minutter, må 1,6-literen få påmontert en liten del. Det er en «dings» eller luftretter, som skal sørge for at luften fra luftfilteret blir mer nøyaktig tilmålt og at forbrenningen dermed blir mer optimal. Det skal ta cirka 50 minutter. Foto: Volkswagen AG ,

NAF vil ha skriftlig garanti for biler som er omfattet av dieseljukset

VW: – Vi kommer ikke til å signere.

NAF oppfordrer medlemmer til å kreve skriftlig garanti fra verkstedene for en rekke forhold knyttet til utbedringen av dieseljukset.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

NAF har sendt et likelydende brev til sine medlemmer som det er meningen de skal ta med seg til verkstedet. Her skal medlemmet få forhandleren til blant annet å skrive under på at den er innforstått med at det kan komme økonomiske krav dersom bilen får «andre og/eller dårligere egenskaper som følge av jukseprogrammet eller utbedringen av dette».

Importøren av de tre omfattede merkene, Harald A. Møller, opplyser nå til VG at de ikke kommer til å signere brevene.

– Vi har meddelt NAF at brevet de har sendt ut er unødvendig konfliktskapende og misvisende, da det kan gi inntrykk av at kundene mister rettigheter de ikke vil miste. Kundene er allerede godt dekket av norsk lovgivning. Å skrive under på et slikt brev ville innrømme rettigheter som de ikke har. Vi kommer ikke til å signere disse brevene. Det er etter det vi er kjent med ikke praktisert slike brev tidligere, ikke heller for langt mer alvorlige sikkerhetsaksjoner, sier informasjonssjef i Volkswagen, Anita Svanes.

Å unnlate å få utført retteløsningene kan føre til kjøreforbud. Det kan umulig være hensikten til NAF å få kundene til å velge dette, føyer hun til.

NAF: Mange spørsmål

Bakgrunnen for brevet fra NAFs hovedkontor var mange henvendelser fra medlemmene, der eierne spurte om hvilke rettigheter de har i forbindelse med utbedringen.

– Da brevet ble sendt ut, begynte det å nærme seg innkalling av bilene for oppgradering i forbindelse med jukset. Det var mangelfull informasjon om hva som skulle gjøres med bilene og hva utbedringen faktisk vil bety i bakkant. Fra vår side er brevet ment som nøktern forbrukerinformasjon, på linje med hvordan flypassasjerer blir oppdatert om sine rettigheter, sier administrerende direktør i NAF, Stig Skjøstad.

Det var bilbransjeavisen Motorbransjen som først omtalte saken.

Løsningene godkjent

DIALOG: Anita Svanes hos Volkswagen-importøren Harald A. Møller sier de hele tiden har lagt opp til en åpen og god dialog med NAF, og har delt informasjon som de til enhver tid har hatt i saken med forbrukerorganisasjonene og med kundene. – Vi har opprettet en egen nettside 189motor.no (ekstern lenke, red. anm.) hvor kundene kan registrere seg for å få informasjon, opplyser Svanes. Foto: Harald A. Møller ,

I september 2015 ble det avslørt i USA at Volkswagen har jukset med utslippstallene ved å installere et ulovlig dataprogram som merker når bilen er i test og justerer motoren slik at utslippene av farlige gasser går ned. Etter avsløringen innrømmet Volkswagen AG (VW AG) at de har gjort dette i cirka 11 millioner biler verden over.

Utbedringene av disse bilene starter i Norge 29. februar og varer ut året, kanskje lengre. Les mer om tidsplanen og reparasjonen her.


– Fabrikkens klare mål er at oppgraderingene ikke skal påvirke effekt, forbruk eller utslipp. Fabrikkens interne tester viser dette, og tyske veimyndigheter, KBA, vil gjøre egne målinger, sier Svanes.

Retteløsningene er utarbeidet av fabrikken, godkjent av tyske veimyndigheter og verifisert av typegodkjenningsinstanser. Svanes opplyser at det nå også ser ut som om norske veimyndigheter vil pålegge disse retteløsningene for norske kunder.

Hva skjer i 2016? Her er seks biltrender å se opp for.

Varsler økonomisk krav

I brevet, som er utformet slik at man kan ta det med til forhandleren og be om å få det underskrevet, står det blant annet at kunden ønsker skriftlig tilbakemelding på følgende:

1. En nøyaktig beskrivelse av hva som skal gjøres på min bil og hvordan dette vil påvirke bilens egenskaper.

2. Garanti for utbedring av følgefeil som kan oppstå etter reparasjonen.

3. Jeg tar forbehold om at jeg vil komme tilbake med krav om retting, kompensasjon eller andre krav dersom:

– Bilen har fått andre og/eller dårligere egenskaper som følge av jukseprogrammet eller utbedring av dette.

– Jeg er påført økonomisk tap som følge av denne saken.

Ingen mistanker

INFORMERT: – Forbrukere som er godt informert om sine rettigheter kan bidra til bedre dialog «over disken». Usikkerheten i saken kan kun fjernes ved god og spesifikk informasjon fra Harald A. Møller om hva som skal gjøres med bilene og hvilken effekt utbedringene representerer, understreker Skjøstad. Foto: Erik Norrud , NAF

NAF-direktøren sier til VG at de ikke mistenker Harald A. Møller for ikke å forholde seg til garantiordninger og forbrukerlover, men at brevet er sendt ut etter mange henvendelser fra NAF-medlemmer.

– Vi tenker på medlemmene våre. Det gjelder tross alt spørsmål om usikkerhet knyttet til husholdningens nest dyreste innkjøp etter bolig. Og det gjelder også en juksesak. Det er svært viktig å bringe klarhet i en slik usikkerhetssak, sier Skjøstad.

Fikk du med deg denne? Det lille «plastrøret med gitter», som Volkswagen presenterer som en del av løsningen på det gigantiske dieseljukset, kalles tragikomisk av en av Norges fremste bileksperter. Les mer her.

Forbrukerrådet: Eiere spør om råd

Direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes, sier de har flere henvendelser der eiere har spurt om råd for hvordan de skal forholde seg til det som er blitt avdekket, og utbedringen av jukset.

– Enn så lenge er vårt råd å kontakte importøren for informasjon, og følge med på deres hjemmesider. Vi har dialog med Harald A. Møller og har tillit til at det gjør det som trengs for å rydde opp. Hvis noen blir misfornøyde kan de klage til oss, så vil vi vurdere hvert tilfelle med hensyn til om det er en mangel eller ikke, sier Flønes.

Finn.no: – Ingen tegn til fall i bruktbilprisen

VG har bedt Norges største omsetningskanal for bruktbiler, finn.no, flere ganger i høst om å undersøke om det har vært et fall i bruktbilprisene for bilene som er rammet av jukset.

Det er det ikke, ifølge finn.no. De har blant annet sett på tallene for VW med dieselmotor mot bensinmotor og kan ikke se at det hverken for diesel- eller bensinbiler har vært noe signifikant fall nedover eller oppover denne høsten.

Alle små hopp opp eller ned er godt innenfor de vanlige tilfeldige svingningene man ser i tidsserien. Med andre ord ser vi ingen signifikante endringer på liggetid, pris eller antall annonser, skriver finn.no.

En stund fryktet Volkswagen at det såkalte CO₂-jukset også skulle bli en stor, eller enda større sak. Men Volkswagen har langt på vei bevist at det ikke er funnet noe ulovlig. Det er kun svært få biler som er oppgitt med for lavt CO₂-utslipp. Disse skal ikke repareres fordi det er snakk om en svært liten forskjell.

Alt om dieselskandalen finner du her.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder