MANGE VALG: Kia Sportage, først lansert i 1993, fikk sitt gjennombrudd i Norge i 2012. Nå kommer den i en helt ny versjon, med både to- og firehjulsdrift.

MANGE VALG: Kia Sportage, først lansert i 1993, fikk sitt gjennombrudd i Norge i 2012. Nå kommer den i en helt ny versjon, med både to- og firehjulsdrift. Foto: ,Hanne Hattrem

Prøvekjørt Kia Sportage:
Smart SUV med «full pakke»

BARCELONA (VG) Større plass i kupeen, større plass i
bagasjen, mye mer utstyr – ja, til og med prisen er økt litt på nye Kia Sportage. Men noe er det blitt mindre av.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Prisøkningen på rundt 15.000 kroner forsvares med at bilene er dyrere å lage, med blant annet utstrakt bruk av sterkere stål og at mye nytt sikkerhets- og komfortutstyr er standard.

Det er ingen tvil om at fjerde generasjon Kia Sportage, produsentens flaggskip i Europa (utviklet her og produseres i Slovakia), overgår sin forgjenger så det holder. Det er en «ny verden» å stige inn i. Kupeen er fortsatt romslig, men atmosfæren er mer dempet og ordnet. Det er et lite pust av klassereise, som blant annet skyldes mindre bruk av hardplast. Dashbordet er riktignok i plast, men den er ikke hard, og den ser ut som skinn, med sømmer og alt. Instrumenteringen er lesbar, og selv om det er ganske mange knapper, har de store symboler og skrift.

Tekniske data og priser for konkurrenter finner du nederst i artikkelen.

Bedre sikt

Den fra vår side kraftig utskjelte A-stolpen, en tømmerstokk som skygget for sikten ut til venstre, er mye bedre konstruert nå. Fortsatt sitter speilhuset på A-stolpen, så de sammen tar noe sikt, men nå risikerer du nok ikke å få en fotgjenger i blindsonen. Førermiljøet er ellers en drøm for en bilbruker, med rom til cola, kaffe, telefon og mobil.

Kia Sportage kommer med to- og firehjulsdrift, bensin (1,6) og diesel (1,7 og 2,0), manuell og automat (to typer). Den «deler seng» med Hyundai Tucson, som du kan lese test av her.

Se billedspesial av nye Kia Sportage her, eller lengre ned i artikkelen.

Kommer i sportsutgave

Og, som et slags sørkoreansk svar på BMW, lanseres nå en variant for de sportslig orienterte. Den heter GT-Line, og her er det sølv og krom, 19 tommers hjul, doble eksosrør, 177 bensinhester, sportsratt og alupedaler. GT-Line er eneste utstyrsvariant med blindsonevarsler, filskiftassistent, og varsling av kryssende trafikk ved rygging. Trådløs lading til mobilen er også kun tilgjengelig på denne. Det betyr at skal du ha dette utstyret, må du kjøpe GT-Line. Utstyrsnivået finnes også på dieselvariantene.

Lanseringen av bilen for presse fra hele Europa pågår nå. Vi har foreløpig kjørt varianten som trolig blir bestselgeren når den kommer til Norge et stykke ut i februar: Toliters diesel med firehjulsdrift og automatgir.

Test deg selv: Kan du trafikkskiltene?

Mye bedre på støy

Mens den forrige modellen var plaget av kraftig støy i kupeen, er dette nesten som å sitte i en bomullsdott. Riktignok er spansk asfalt som parkett i sammenlignet med pukken vi kjører på hjemme, men vi registrerer nesten underlig lite støy fra dieselmotoren som når kupeen. Det ble en behagelig kjøretur.

Fjæringskomforten er god, automatkassen skifter fint og styringen gir fin respons.

Det samme kan du ikke si om dieselmotoren på 136 hestekrefter, for her var det ikke mye respons da vi på motorveien forsøkte en fartsøkning i 120 km/t i en drøy stigning. Da var det tomt for krefter. Til vanlig kjøring holder det imidlertid fint.

Les også: Sjekk hvilke feil som feller flest i EU-kontrollen.

Priser fra 289.900 kroner

RO(M) OG ORDEN: Førermiljøet i Kia Sportage er praktisk, men mange oppbevaringsrom for hånden, og to dype koppholdere. Det er forholdsvis mange funksjoner i bryteravdelingen, men de er funksjonelle, og ikke minst med stor skrift. Foto: ,

Salgsmålet er 1800–2000 biler i år. Bilen har holdt bemerkelsesverdig stødig kurs siden gjennombruddet i 2012, på 1700–1800 biler i året. Det er mange konkurrenter i denne klassen (se tabell nederst i artikkelen): Mitsubishi Outlander ligger per nå en liten sylinder foran de fleste, med 3955 registrerte biler i 2015. Bak følger Toyota RAV4 med 3755, Mazda CX-5 med 3168 og Nissan Qashqai med 2808.

Prisene spenner fra 289.900 kroner (1,7 diesel/manuell) til nesten tysk premiumnivå, på 539.900 kroner for toppmodellen av GT-Line. GT-Line koster 40.000 kroner, automatgir 50.000. Den gamle dieselmotoren på 1,7 liter /115 hk med manuell kasse og tohjulstrekk koster 369.900 kroner for øverste utstyrsnivå. Skal du ha bensin, må du enten velge forhjulstrekk/manuell (299.900 – 366.900 kr.) eller den nevnte «verstingen».

NB! Disse prisene er med leveringsomkostninger på 7500 kroner.

Trafikkeksperter: Mange kjører uten baklys i mørket uten å være klar over det. Her er forklaringen på hvorfor.

Holder seg greit i bruktverdi

Biladministrasjonsselskapet Autolease, som beregner bruktverdi for VG, mener 1.6 bensin/2WD holder seg like godt i pris som 2.0 diesel/4WD. Automatgir er ikke et must i denne klassen.

De anbefaler ikke de laveste utstyrsnivåene og mener Exclusive er best i bruktmarkedet. Bruktverdi etter fire år: Fem poeng i forhold til markedet generelt og fire i forhold til klassen. Årlig driftskostnad er rundt 5800 kroner, noe over snittet for klassen.

PS! Det eneste på utstyrsfronten denne bilen «mangler» er adaptiv cruisekontroll, altså en fartsholder som holder avstanden til bilen foran. Den er på plass i god tid før facelift om cirka tre år, forsikrer porduktsjef for bilen, Veronique Cabral (31).

Foto: ,

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder