LADING FOR ALLE: Styreformann Satheesh Varadharajan i Tesla Owners Club Norway sier eierklubben arbeider for å spre kunnskap om elbiler. – Vi har også et Ladefond som medlemmene finansierer. Vi har allerede satt opp en rekke ladere på lokasjoner der Tesla selv ikke har noen umiddelbare planer for sine Superladere. Og de er helt gratis å bruke for alle typer elbileiere. Foto: Privat,

Tesla-eiere: – Flere feil på bilen, men vi «elsker» den!

Knirkelyder, motorulyder og tekniske problemer til tross: Tesla-eierne er mer fornøyde med bilen sin enn andre elbileiere.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Da leveringen av Tesla Model S i Norge startet på senvinteren 2013, ble det meldt om en rekke leveringsproblemer og forsinkelser. Men ikke bare det: Det har også vært tekniske problemer, ifølge eiernes svar i en internettbasert undersøkelse utført av konsulentfirmaet Loyalty Group.

151 Tesla Model S-eiere og 216 med andre rene elbiler har svart. Loyalty Group er mest kjent i Norge for sin store årlige eiertilfredshetsundersøkelse AutoIndex, men Tesla-undersøkelsen er en separat analyse.

Dette er problemene har Tesla-eierne opplevd sammenlignet med eiere av ande elbiler:

* Lykter: 16 prosent versus 2 prosent.

* Bremser: 13 prosent versus 4 prosent.

* Infotainment: 11 prosent versus 3 prosent.

* Motorulyder: 18 prosent versus 1 prosent.

* Knirkelyder i kabinen: 29 prosent versus 9 prosent.

(*Andre elbiler er de 216 andre elbilene som det er svart for. Disse fordeler seg på flere ulike modeller, der grunnlaget for hver enkelt av dem ikke er stort nok til å bryte ned svar per modell).

I fjor ble det avslørt at en hel produksjonsserie av Tesla Model S, mange levert norske bileiere, var rammet av motorfeil.

«Verdens beste»

Ifølge Tesla er de verdens beste bilprodusent når det kommer til kundetilfredshet. Kommunikasjonssjef Esben Pedersen i Tesla Skandinavia, opplyser til VG at Model S har oppnådd tidenes høyeste score i undersøkelsen i regi av velrenommerte Consumer Reports, med 99 av 100 poeng, der også 98 prosent av eierne sa de ville kjøpe bilen igjen. Også i en annen undersøkelse blant bileiere topper Tesla.

«Vi jobber hardt med kundefokus i alle ledd, og selv om 115 eiere neppe er representativt, er vi ikke overrasket over at også denne undersøkelsen konkluderer med fornøyde eiere. Model S er et premiumprodukt og våre kunder er seg bevisst dette i sitt valg», heter det fra Tesla.

Hvor ligger «ditt» bilmerke? Her er Norges mest og minst fornøyde bileiere.

– Bragd

– Det er en bragd av Tesla at eierne er så fornøyde, for disse kundene tilhører det krevende sjiktet av bilkunder. Jeg kjenner ikke dette i detalj, men det tyder på at Tesla har vært flinke til å tilfredsstille disse kundenes behov for å gå i VIP-inngangen, sier førstelektor ved Markedshøgskolen, Karl Fredrik Tangen.

AKSPETERT: – Tesla er en en sosialt vasket amcar. Den ser jo litt ut som en Trans Am. Men uten stigmaet som andre digre amerikanere har, sier nførstelektor ved Markedshøyskolen, Karl-Fredrik Tangen. Foto:Mattis Sandblad,VG

Han tror ikke at noen kjøper en Tesla Model S bare for å vise seg frem.

– Overhodet ikke. Det er som med hvilken som helst vare, man kjøper den av en blanding av grunner. Men det som Tesla har lykkes med fremfor Mercedes og andre merker i prestisjesegmentet merker, er å tilføre et slags samfunnsengasjement, sier Tangen.

Mange oppfatter det å eie en Tesla som breialt, tror Tangen.

– Tesla vektlegger banebrytende teknologi. Det er en tradisjon i bilsfæren for at teknologiledere også får aksept for feil dersom de skylder på at de er i tet.

I løpet av sommeren har garantert flere oppdaget at det er små, brune rustprikker nederst på karosseriet. Les hva det er – og hvordan du enkelt kan fjerne dem.

Opptatt av ytelse

Men feilene preller av på en Tesla-eier, for dette er folk som beundrer sitt kjøretøy:

– De som kjøper Tesla, er ikke vanlige elbilkjøpere, men de som er villige til å betale relativt mye for en bil. De ønsker ekstrem ytelse, og nyter sin bil. De har en følelsesmessig interesse for sin bil, på samme måte som eierne av Mercedes, Audi og BMW. Og skryteverdien er viktig, sier direktør og seniorrådgiver Mikkel Korntved i Loyalty Group, som har gått Tesla-eierne nærmere etter i sveiseskjøtene.

Han mener det er samme grunner for å velge Tesla som å spise på dyre restauranter, overnatte på luksuriøse hoteller eller å kjøpe business-billett på flyet. Det meste handler om posisjonering i forhold til omgivelsene.

– Man svarer med rasjonelle argumenter, men ingen innrømmer de ikke-rasjonelle argumentene. I tillegg til grunnopplevelsen – bilen eller den fine restauranten – er det viktig at man har funnet et produkt eller en opplevelse som er i tråd med det man føler man har fortjent. Man kan si til seg selv, jeg har gjort det godt, jeg er dyktig. Det er helt naturlig at vi som mennesker forsøker å bekrefte overfor oss selv at vi har lykkes.

Fått en bulk i sommer? Slik kan du fikse den til brøkdelen av prisen.

– Mangel på innsikt

– Jeg er med hånden på hjertet blitt opptatt av miljøet. Tesla har som mål å skape en bedre verden, det vil bare ta litt tid. Dagens eiere er med på å finansiere produksjon av Model 3, en bil som er rimeligere og skal nå massene, sier styreformann Satheesh Varadharajan i Tesla Owners Club . Foto:Privat,

Styreformann Satheesh Varadharajan i Tesla Owners Club Norway kjenner seg ikke igjen i at det er mye feil på Tesla Model S.

– Har BMW, Audi, Mercedes og andre bilprodusenter mindre feil enn Tesla? Tvilsomt. Jeg synes det er mer spennende å lese om «utfordringene» til et firma som ønsker å forandre verden, som gang på gang viser at det umulige er mulig. Bilen var jo da den kom en slags 2.0-versjon av bilparken, og eierne fikk de egenskapene og rekkevidden de var blitt forespeilet, sier Varadharajan.

Han tror at de som ikke eier en Tesla er mer opptatte av den negative publisiteten enn de som faktisk eier bilen.

– Mangel på innsikt og kunnskap forverrer dette. Jeg vet ikke om noen, med unntak av et par «petrol heads», som ønsker å gå tilbake til fossilbilen. At Tesla-eierne er glade i bilen sin, vet vi. De kjører tross alt rundt i verdens beste elbil, sier han.

Han sier stillheten, teknologien, den overlegne drivlinjen – og at den samtidig er en fullverdig familiebil – er det som gjør bilen så spesiell.

Ikke bare miljø

På spørsmålet om hvorfor eierne valgte akkurat den bilen, er miljøhensyn den viktigste årsaken: Tesla-eiere 89 prosent, mot øvrige elbileiere på 86 prosent.

Men så spriker det. For Tesla-eiere har blant annet disse forholdene vært mye viktigere enn for eiere av andre elbiler: Design, pris, størrelsen på bilen, gode garantier, sikkerhet.

Undersøkelsen avslører også eiernes holdninger: Blant annet er Tesla-eiere beredt til å betale mer enn det de strengt tatt har råd til for å få denne spesielle bilen. De liker at andre beundrer bilen. De har et mer lidenskapelig forhold til bilkjøring og de opplever oftere at andre ber om råd i bilspørsmål.

Slik stemmer de

Bileierne har også oppgitt hvilket parti de vil stemme på ved kommende valg: Høyre 43,7 prosent, Arbeiderpartiet (11,9 prosent), Frp (9,6 prosent) og De grønne (6,9 prosent), er de fire største.

Her er flere bil- og båtnyheter.

Biltestene våre finner du i en stor oversikt her.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder