Prøvekjørt Opel Astra: Storveis, bare én ting mangler

BRATISLAVA (VG) Det kan virke som en bagatell, men en reduksjon i antall funksjoner i dashbordet fra 52 på utgående modell til 31 i nykommeren, er viktig.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Bare se på bildene – og tenk på hvor mye enklere det er å være en sikker sjåfør i den nye generasjonen.

Han sa det selv på pressekonferansen, direktøren for interiørdesign, Karim Giordimaina, om Astra-modellen som nå erstattes:

– Det var for mange knapper, og det ble vi kritisert for. Vi er enige, og har derfor fjernet mange knapper på den nye modellen. Men langt fra alle. Vi vet at folk vil ha enkelte funksjoner som for eksempel regulering av temperatur lett tilgjengelig.

Å integrere stadig flere funksjoner i biler på en brukervennlig måte, som gjør at du ikke må ta blikket fra veien mer enn høyst nødvendig, er et spesialfelt bilprodusentene jobber hardt med.

Vil du lese mer om Volkswagen-saken:Her er vår samleside.

Vellykket opprydding

Etter å ha prøvekjørt nye Opel Astra under den internasjonale lanseringen i Østerrike og Slovakia, kan vi slå fast at Opel har lykkes svært godt med sin nye knappestrategi og interiørdesign. Cockpiten er romslig, ryddig, og lettbetjent. Det er god sikt og nesten på topp når det gjelder det praktiske.

Det eneste vi savner er et lite oppbevaringsrom foran girspaken!

Setene er nyutviklet for å redusere vekt og øke plass i kupeen – og er en prinsesse på erten verdig. I hvert fall førersetet, som har massasjefunksjon! Det ruller opp og ned ryggen. Ikke at det er fysioterapi, men det gir litt bevegelse. Justerbare sidevanger gir god sidestøtte. Begge forsetene har også kjøling, og i baksetet er det varme.

Opel Astra skal ut i en tøff batalje, mot konkurrenter som leverer både hybrid, ladbar hybrid og helektriske versjoner: VW Golf er suveren i klassen hittil i år, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken. Etter den følger Toyota Auris og Nissan Leaf. På femte plass finner vi bilen som Opel selv utroper som målestokk salgsmessig, Ford Focus, med rundt 1500 solgte biler hittil i år.

Elsk eller hat: Hva synes du om denne BMW-en?Stem i denne saken!

Nytt lyssystem

Kompaktbilen Opel Astra i femte generasjon (lansert i 1936 som Kadett og fra 1991 kalt Astra), er Opels mest moderne bil. Jeg vil tippe at spør du den jevne kvinne eller mann, vil de trolig ikke assosiere Opel som spydspissen for noe som helst, kanskje noe mer i retning av trygg og traust masseproduksjon av folkebiler.

Men der tar de feil, i hvert fall når det gjelder lysteknologi. Her har Opel vært i føringen. Astra skal være første bil i kompaktklassen med LED matrix-teknologi. Det er et lyssystem utviklet for å gi best mulig lys i mørket.

Bilen vet hvor den er, på landevei, motorvei osv. Den «ser» annen trafikk, og «makser» lyset ut fra dette. Resultatet er at lyset ikke blendes ned, men akkurat de strålene som ville gått rett mot den møtende bilen, slukkes. De mørke områdene på sidene, der det kan komme en elg eller fotgjenger, belyses fortsatt kraftig. Ifølge Opel skal systemet gi 30–40 meter bedre sikt i mørket, og en forbedret reaksjonstid på 1,5 sekunder.

Ta «rusten» og shine bilen før vinteren?Slik gjør du det enkelt.

MINDRE, OG STØRRE: Opel Astra er nesten fem centimeter kortere i ny skrud, men kupeen skal være større. Foto:Produsent,

Mye utstyr

Masse annet utstyr, både for sikkerhet og underholdning er pakket inn i standardlisten, blant annet skiltgjenkjenning, automatisk nødbrems, Apple Car Play (Android Auto kommer i 2016). Men et system er ikke tilgjengelige – fartsholder (cruisekontroll) som holder avstanden til forankjørende.

På motorsiden er alt nyutviklet: To små bensinmotorer er de som forventes å dra lasset, en 1,4-liter på 150 hk og en litt slappere tresylindret 1-liter på 105 hk. Forbruket er oppgitt til henholdsvis 0,49 og 0,43 liter per mil, blandet kjøring (EU-syklus). Bare 1,4-literen kan fås med automat (20.000 kr.). Dieselmotorer blir 1,6, som får 136 hk med automatgir og 110 hk med manuelt gir.

Var for lubben

Opel har hatt «problemer» med vekten. Det har ført til ganske dyre biler i Norge. Nå er vekten redusert med opptil 200 kilo, litt her og litt der, men de største valkene er tatt på understellet (konstruksjon og lettmetall-bruk) og krympingen av ytre mål (men indre mål skal være større).

Kuren har gjort modellen godt. Den fremstår som veltrent og lettkjørt, ligger fint på veien, har behagelig, men ganske fast avfjæring og en veldig presis og skjerpet styring. Dessuten er den helt ok med hensyn til støy. Bensinmotoren går veldig stille. Vi har kjørt de viktigste motorene, og vårt råd til kjøperen er bensin, bensin, bensin. De går mye stillere og mykere enn dieselen. Selv om 1,4-literen har 150 hk, oppleves den ikke råsprek.

Som en liten rosin i pølsen har vi derimot kjørt bensinturboen med 200 hestekrefter. Pris og ankomst Norge: Ukjent, men det er høy godfotfølelse her.

Før høstmørket kommer for alvor:Slik forbedrer du lyset på bilen.

God bruktverdi

Ifølge det DNB-eide biladministrasjonsselskapet Autolease, vil Opel Astra etter fire år ha en bedre bruktverdi enn snittet i klassen, fem av seks poeng for bruktverdi. Årlige driftskostnader i denne perioden er beregnet til 4500 kr., som snitt. Selskapet anbefaler bensinvariantene for best bruktverdi, med minimum utstyrsnivå «Innovation» (midtre). Da vil en 1,0/105 hk/manuell koste 244.900 kr. Spe på med metallic lakk (5000 kr.).

PS! Opels overlessing av knapper på utgående modell, er ikke produsentens eneste «tabbe» i Astra. I 2004 ble bilen lansert uten koppholdere. da satte mange «kaffen i halsen».

Alle biltester finner du her!

Foto: ,



GAMMEL OG NY: Den utgående modellen har blant annet mindre åpning i grillen. Foto:,

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder