STIKKONTAKT: Mercedes-Benz viste frem sin kraftige plug-in hybrid C 350 e Avantgarde på bilmessen i Tokyo i januar i år. Foto: Kazuhiro Nogi , Afp

Kjøpe bil? Dette bør du velge nå

Folk må begynne å velge bil på en helt ny måte, mener eksperter.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Nylig ble det innført et hastevedtak i Oslo, som gir mulighet for kjøreforbud for dieselbiler på dager med høy forurensning. For bare et drøyt halvår siden, med et annet byråd bak spakene, ble det sagt at biler som tilfredsstilte de nyeste utslippskraveve (Euro 6-motor), skulle slippe kjøreforbudet.

Men da vedtaket ble innført nylig, omfattet kjøreforbudet også de aller mest moderne dieselbilene.

Les på VG+: VG har testet de nye super-elbilene

– Vi føler at det er en fryktelig hype rundt diesel om dagen, tatt ut av proporsjoner. De varslede kjørebegrensningene i Oslo kommer mest sannsynlig til å skje svært sjelden. Dernest, salget av brukte dieselbiler går bra, prisene holder seg. Dessuten er diesel en viktig teknologi for å nå klimamålene. De slipper tross alt ut 20–30 prosent mindre CO2, sier administrerende direktør i Bilimportørenes landsforening (BIL), Erik Andresen.

Sjekk: Kan din bil bruke billig fornybar-diesel?

Ser ingen prisnedgang

Markedsdirektør Marius Paus i biladministrasjonsselskapet LeasePlan sier han heller ikke ser noen umiddelbare tegn til at verdien av dieselbiler skulle stupe.


– SUV-er og stasjonsvogner med firehjulsdrift som bruker diesel vil etter vår vurdering ikke få noe høyere verditap de nest 3–4 årene, sier Paus.

Men det kan komme en dieselavgift som vil gjøre de dyrere å bruke dieselbilen, mener generalsekretær i Norsk Petroleumsinstitutt (NP), Inger-Lise Melby Nøstvik. I dag er veibruksavgiften for diesel lavere enn for bensin.

– Men Grønn Skattekommisjon har anbefalt å redusere avgift både på bensin og diesel, og ta inn dette fra køprising og ulykkesforsikring. Det er nettopp slike sprikende signaler som gjør det vanskelig å være bilkjøper i dag. Hva dette innebærer i praksis, venter vi i spenning på, sier hun.

I Norge blir bilene cirka 19 år før de skrotes, så man lever med bilvalget veldig lenge. Men bilparken forandrer seg ikke over natten, understreker hun.

Skal du på tur? Her kan du opplevebilfrie bysentrum.

Tøffere restriksjoner på bilbruk

At det blir tøffere restriksjoner på bilbruk fremover er svært sannsynlig, mener fagansvarlig Transport i Zero, Kari Asheim.

– Luftforurensingen fra dieselbiler kommer til å tvinge frem et skifte i bilparken. Vi tror det kommer flere restriksjoner på bilbruk, og disse må også handle om klima og ikke bare lokal forurensing.

Ekspertene VG har snakket med er samstemte i at det nå skjer et markant (gir)skifte i måten vi må velge bil på: Valget står ikke lenger mellom drivstofftype, men bestemmes av hvordan du skal bruke bilen.

SKJEVT FOKUS: – Dieselmotoren er mer fleksibel enn bensinmotoren, og kan enkelt konverteres til å bruke andre alternativer, for eksempel syntetisk diesel og biodiesel, sier leder i Autolease, Haakon J. Marthinsen. – Men skal bilen i all hovedsak brukes lokalt i de store byene, bør man seriøst vurdere en elbil, eventuelt en plug-in hybrid. Foto: Autolease ,

– Den som kjøper en dieselbil for å bruke den i byen, har ikke fulgt med i timen. Men husk, det samme gjelder bensinbiler. Skal bilen i all hovedsak brukes lokalt i de store byene, bør man seriøst vurdere en elbil, eventuelt en plugin hybrid, sier leder i Autolease Norge, Haakon J. Marthinsen.

Vil fortsatt anbefale diesel

Heller ikke han regner med verdifall for dieselbilene, slik at selskapet får mindre penger igjen for dieselbilene de kjøper nå, og som skal selges igjen som bruktbiler om tre-fire år.


– Vi vil fortsette å anbefale dieselbiler til de som har et bruksmønster som tilsier det, sier han.

Samtidig ser han et press på bruktbilpriser generelt, ettersom de norske avgiftene er på vei ned, og vårt marked nærmer seg det europeiske.

Marthinsen sier det er generelt usikkerhet i markedet, ikke bare for dieselbiler, men for hele bilbransjen.

– Teknologien i de nye drivlinjene er fortsatt ny og umoden. De fossile drivlinjene er trygge og utprøvde, men utfordres på miljø. Også endringer i avgifter og lokale kjøreforbud er med på å skape usikkerhet.

Sjekk kartet over Oslo: Slik vil bilfritt-kartet se ut innen 2019.

TROR PÅ HYDROGEN: – Ingen vet helt morgendagens fortrukne teknologi blir, men jeg har tro på hydrogen som en av dem, forutsatt at den får introduksjonshjelp, slik som elbilene, sier Generalsekretær i Norsk Petroleumsinstitutt (NP), Inger-Lise Melby Nøstvik. Foto: Frode Hansen , VG

TØI: Dieselbiler vil bli renere

– Er dette slutten for dieselbiler?

– Det er ikke noe galt med diesel som drivstoff. Hvis drivstoffet til dieselmotoren er laget av fossile kilder har det en negativ klimapåvirkning, men problemene med avgasspartikler er løst og problemene med NOx vil la seg løse, sier Rolf Hagman, forsker ved Transportøkonomisk Institutt (TØI).

Instituttet har nylig vist i forsøk at det er mulig fjerne nesten all NOx og partikler fra tunge kjøretøy, fordi det brukes god renseteknologi for disse når de tilfredsstiller de siste avgasskravene (Euro VI-motorer),

En moderne buss slapp i forsøkene ut mindre NOx enn en moderne personbil.

– Dette har de ikke fått til på personbilene med dieselmotor ennå, men det er min overbevisning at det kommer, til en noe økt pris.

Flere nyheter fra VG Bil og Motor - her!

Fordeler og ulemper ved de ulike teknologiene:

DIESEL:

Pluss:

Bruker ca. 20–30 prosent mindre drivstoff.

Billigere drivstoff.

Bra på verdifall (hvis SUV, STV og 4x4).

Lavere utslipp av CO₂.

MINUS:

Høyere utslipp av NOx og partikler.

Ikke alltid like bra effekt i varmeapparatet.

Åpnet for dieselbilforbud på forurensende dager i Oslo.

Kan sote og tette partikkelfilteret ved mye småkjøring.

Markedet kan reagere negativt (med hensyn til prisfall) på alle de forskjellige signalene som kommer fra våre politikere, mener NAF.

BENSIN

Pluss:

Jevnt over bedre på NOx/partikler (lokal forurensning).

Blir fort varm.

Egner seg til småkjøring (småbiler).

Jevnt over bedre på motorstøy.

Minus:

Høyere CO₂-utslipp.

Noe høyere drivstoffpris.

LADBAR HYBRID

Pluss:

God pris, ingen bilavgift, men kun moms.

God bruktverdi.

Kjør gratis på hverdagsreisene (avhengig av bilens el-rekkevidde og ditt lademønster).

Lavere utslipp av NOx og CO₂ (varierer med fossilmotorens drivstoff).

Vær obs på store forskjeller i rekkevidde.

Godt utstyrte biler.

Gunstig leasing på grunn av lave avgifter.

Minus:

Noe høyere forbruk når batteriet er tomt (du drar på dødvekt fra elmotor/batteri).

De store SUV-ene er ikke ansett å være miljøvennlige.

Du må alltid lade for at bilen skal kjøre billig, og du må gidde å plugge på og av og av og til lete etter p-plass med ladestolpe.

Kortere el-rekkevidde enn oppgitt, spesielt merkbart kaldt vær og ekstra varmt vær fordi klimaanlegget bruker mye energi. *

Mindre bagasjerom enn tilsvarende fossilvariant.

* Ulike teknologier, enkelte går kun med eldrift og bensinmotoren lager strøm.

ELBIL

Pluss:

Hverken CO₂- eller NOx-utslipp fra bruk.

Ingen avgift/moms, bra totaløkonomi.

Lave «drivstoffutgifter», selv om du bare lader hjemme. Bransjen oppgir en besparelse på oppimot 80 prosent.

Foreløpig gratis i bomringen, gratis parkering på offentlig plass, lav årsavgift.

Lave vedlikeholdskostnader.

Klart beste bybil/småkjøringsbil.

Kan foreløpig bruke kollektivfelt de fleste steder.

Minus:

Høyere verdifall på grunn av usikkerhet knyttet til utviklingen i batteriteknologi, batteripris og rekkevidde.

Bruksfordelene vil også over tid fases ut.

Lavere rekkevidde enn oppgitt, spesielt i kaldt (og ekstra varmt) vær.
Mindre bagasjeplass.

HYBRID:

Pluss:

Noe lavere avgift, og noe gunstigere pris.

Lavere utslipp av NOx og CO₂ (varierer med fossilmotorens drivstoff).

Mindre «dødvekt» enn de ladbare hybridene på langkjøring.

Minus:

Kan ikke lades med strøm og ikke kjøres elektrisk i noen særlig grad.

KILDER: Transportøkonomisk Institutt, Leaseplan, Autolease, Bilimportørenes Landsforening, Norsk Petroleumsinstitutt, Zero og NAF. Rådene er basert på hva et flertall av disse har ment.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder