Her er nye Toyota Prius

Den nye varianten av den klassiske hybriden fra japanerne skal gå betydelig billigere enn forgjengeren.

  • Øystein Larsen-Vonstett

Artikkelen er over fire år gammel

«Designendringer i motoren har forbedret den termiske virkningsgraden med mer enn 40 prosent- verdens beste resultat for en bensin­motor,» sier de i pressemeldingen.

Den fjerde generasjonen Prius vil bli vist frem under den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt neste uke.

Sjekk denne: Denne er fremdeles Norges beste familiebil

Bilen skal også, ifølge Toyota, gi en betydelig bedre kjøreopplevelse.

Akselerasjonen skal skje mykere og raskere og gi bedre «samsvar mellom turtall og akselerasjon.»

Tidligere har de såkalte trinnløse CVT automatgirkassene til Toyota ikke levert optimalt på dette punktet. Nå lover japanerne bedring.

En ny global plattform for å bygge biler på, skal gi bilen både bedre stabilitet og lavere tyngdepunkt.

Ifølge bransjenettstedet Automotive News er bilen både lavere, bredere og lengre enn forgjengeren. Drivstofforbruket skal være ti prosent lavere enn hos forgjengeren. Det skulle i så fall bety blandet forbruk på rundt 0,35-0.36 l/mil.

Da VG tidligere kåret de 13 bilene som forandret verden, var Toyota Prius på listen.

Større og mer effektiv

Tre av ti vil ha ladbart!

Bagasjeplassen er også blitt bedre og batteriet skal ta opp mindre plass enn i den forrige modellen.

Prøvekjørt: Volkswagen GTE- ladbar folkevogn

Det nye nikkel-metallhydrid-batteriet har ifølge Toyota bedre levetid og ladeytelsene skal være betydelig forbedret.

Per i dag er kanskje den største konkurrenten til en ny Prius, VW GTE. Med dagens tekniske data koster begge bilene omtrent det samme (toppmodellene koster rundt 320-330.000 kroner.)

TRYGG PRIUS: Desto eldre bilene blir desto flere japanske biler er det blant de mest feilfrie. Toyota Prius har med sin utgående variant vunnet mange kvalitetsundersøkelser. Dette er et bilde av plugg inn varianten av den populære utgående hybriden- Foto: Jan Petter Lynau Foto: Foto: ,

Klar for elbil?: Nå pålegges elbilen motorlyd

I en slik sammenligning slår Prius klart den ladbare tyskeren på plass i bagasjen. På lengre kjøreturer er det også mye som tyder på at hybriden går billigere.

Samtidig kan GTE både lades og kjøres på ren elektrisitet i opp mot teoretiske fem mil. Her kan med andre ord kjøremønster være med på å påvirke bilvalget.

Vi har hverken fått utslippstall, priser eller andre tekniske data. Dette kommer sannsynligvis neste uke på bilmessen i Frankfurt.

VG er til stede og vil komme tilbake med mer.

Les også

  1. Ford S-Max prøvekjørt: Fremdeles Norges beste familiebil

    Nå har Norges beste bil for familien blitt enda litt…
  2. Se spionbildene av en helt ny Toyota

    På tross av dårlig teknisk kvalitet, velger vi å publisere disse bildene.
  3. 13 biler som forandret verden

    Med Ford Model-T ble bilen allemannseie, BMW 2002 hjalp turboen til å slå gjennom mens Porsche 911 var beviset på at en…
  4. Toyota tar en Tesla: Frigir hemmelige patenter

    LAS VEGAS (VG) Ifølge Toyota går fremtidens biler…
  5. Elbiler fra Honda og Toyota med uvanlig design

    Både Toyota og Honda viser i dag frem sine nye elbiler, som lager strøm av hydrogen mens du kjører.
  6. Prøvekjørt Volkswagen Golf GTE: Volkswagens første ladehybrid

    Den kjører som racer, men har forbruk som en mus, verdens første ladbare hybrid-Golf.

Mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Pluss content

    Prøvekjørt: Nye Toyota Prius

  2. Pluss content

    De 49 viktigste bilnyhetene i 2019

  3. Pluss content

    Test av «selvladende hybrider» – like gode uten ladekabel?

  4. Pluss content

    Ny ladehybrid med markedets lengste el-rekkevidde

  5. Pluss content

    Test av Toyota Prius

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder