Diesel stuper

Volkswagen største merke - se de 20 største

VW Golf mest solgte - se de 100 mest solgte

Foto: Jan Petter Lynau/Øystein Larsen-Vonstett/Hanne Hattrem/AFP

Her er årets flopper og topper

Dieselbilsalget fortsetter å stupe, motorene blir mindre og den tradisjonelle stasjonsvognen taper kraftig terreng.

  • Øystein Larsen-Vonstett

Artikkelen er over seks år gammel

VG har ved hjelp av Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) og eksperter vurdert bilåret 2013. Vurderingen ble gjort mens det sto et par uker igjen av salgsåret.

Andelen nye dieselpersonbiler fortsetter å falle markant mens bensinbilsalget øker omtrent tilsvarende. I 2011 var tre av fire solgte nybiler en dieselbil. I fjor utgjorde de 64 prosent. I år ser det ut til å havne helt nede på 52 prosent.

Nedgang

Det er i så fall en nedgang på hele 12 prosent det siste året.

- Hovedtrendene fortsetter. Mindre diesel, mindre motorer og samtidig legger bilkjøperne mer penger i utstyr. Etterspørselen etter SUV fortsetter å øke. Det er verdt å merke seg at SUV har høyere skadefrekvens enn andre modeller, likevel føler folk seg trygge i SUV, sier Haakon J. Marthinsen, som leder Autolease Norge, biladministrasjonsselskapet til DNB med over 35.000 biler i flåten.

Nybilsalget opp 2,3 prosent

Totalsalget av nybiler hadde ifølge tall fra OFV oppdatert den 9. desember økt med drøye 3000 biler eller 2,3 prosent sammenlignet med samme periode året før. Hele 133.610 nye biler er solgt så langt i år.

2013 er også året da elbilen virkelig gjorde seg gjeldende. Salget er med sine 6686 nye elbiler nesten dobbelt så stort som på samme tidspunkt i fjor.

- At elbil-bølgen også holder seg så stor er overraskende. Nissan Leaf, Tesla S og VW e-UP er storselgerne. Det er tydeligvis mer enn kollektivfelt-tilgangen som gjør at folk nå kjøper elbil, sier redaksjonssjef i Motor, Rune Korsvoll.

Der de mindre SUV-ene og kompaktbiler som VW Golf og Toyota Auris er de mest solgte, taper den tradisjonelle stasjonsvognklassen stort.

Folke-SUV topper

- Den typiske familiebilen er ikke lenger en stasjonsvogn. Folke-SUV, med Mazda CX-5 i spissen i 2013, har tatt over tronen. Folke-SUV har vært en vekstvinner i Norge siden 2007, sier Autolease-sjefen til VG.

Andelen med firehjulstrekk ser også ut til å ha økt et par prosent sammenlignet med i fjor.

Mens andelen firehjulstrekk i 2012 var på 29,8 prosent er den nå på 33 prosent.

Volkswagen størst

I år som i fjor er Volkswagen det største nybilmerket. Forlagsredaktør Per Morten Merg i Bilforlaget mener også erkekonkurrenten på annenplass, Toyota, har hatt et godt år.

- De er faktisk det eneste av de fire største personbilmerkene som har solgt flere biler i 2013 enn i 2012. De nye utgavene av RAV4 og Auris har gått «rett hjem» hos norske bilkjøpere i år.

Opel: - Økende kundeordrer

- Vi har gjennom året redusert lagrene av nye biler i Norge og kundeordrene er kraftig økende etter lansering av vår nye norske produktstrategi. Denne innebærer at alle Opelmodeller har fått mer og norgestilpasset utstyr til lavere pris, forklarer administrerende direktør i Opel Norge, Bernt Jessen.

Peugeot: - Slitt med leveringer

- I 2013 har 208 og 2008 vært oppturer for Peugeot. 208 er nummer to i segmentet og mottagelsen av 2008 har vært svært god. På grunn av høy etterspørsel i hele Europa er vi bakpå med leveringer av denne bilen. I forhold til flommen av nye modeller fra Peugeot de siste årene er vi ikke fornøyd med den totale markedsandelen i 2013, sier informasjonssjef Stian Gihle i Peugeot Norge.

Audi: - Ganske naturlig

- 2012 var vårt beste år noensinne, at vi er noe ned i 2013 er ganske naturlig gitt konkurransesituasjonen og tilgang på enkelte modeller, sier Audis informasjonssjef, Marius Tegneby.

Mer om

  1. Trafikk

Flere artikler

  1. Pluss content

    Bilåret 2013 - floppene og toppene

  2. Hvilken av disse tror du er Norges mest solgte bil?

  3. Elbil ble Årets Bil i Europa

  4. Denne ble Årets Bil i Europa

  5. Pluss content

    Årets beste biler

Fra andre aviser

  1. Den norske bilparken blir stadig renere

    Aftenposten
  2. 2019: Volks­wagen slo Tesla på målstreken

    Fædrelandsvennen
  3. Tesla ble hårfint slått i Norge i fjor

    Aftenposten
  4. Kundene svikter ikke Volkswagen

    Fædrelandsvennen
  5. Vi har testet de 20 mest solgte bilene i Norge

    Aftenposten
  6. Kraftig løft for Toyota, fortsatt høyt elbilsalg

    Fædrelandsvennen

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder