IKKE FOR HARDT, IKKE FOR LØST: Bruker du momentstav (den gule stangen mellom hjulbolten og muttertrekkeren), kan du stille inn slik at hjulboltene blir dratt til med akkurat riktig kraft, viser NAFs Jan Ivar Engebretsen. Foto: Bjørn Thunæs

NAF advarer: - Vær nøye med hjulboltene

(VG Nett) I fjor måtte NAF assistere 44 bilister med løse hjulbolter. Men enda hyppigere - og like farlig - er det når boltene blir trukket til for hardt.

Til sammen under fjorårets to sesongskift måtte NAF hjelpe 175 bilførere med for hard tiltrukne hjulbolter.

- Folk punkterer, og så får de ikke løsnet boltene. Er boltene for hardt skrudd til kan de knekke og man kan i verste fall miste hjulet, sier kommunikasjonsrådgiver i NAF Jan Ivar Engebretsen.

Det er først og fremst profesjonelle dekkverksteder som skrur hjulboltene for hardt til, mener Engebretsen.

- Mitt inntrykk er at det er mye stress på dekkverkstedene i periodene når de fleste skal legge om. Jeg tror at mange ikke bruker momentstav og bare skrur til i full fart. Da kan det bli for hardt, sier Engebretsen.

Riktig moment

Det er avgjørende å skru til hjulboltene med riktig moment, mener Engebretsen.

- Har man trukket til for lite, løsner hjulboltene. Trekker man til for hardt, kan hjulboltene knekke. Å miste et hjul under kjøring kan få fatale konsekvenser, sier han.

Ifølge en undersøkelse utført av YouGov for dekkjeden Dekkmann bruker en av fire profesjonelle til å foreta dekkskift, enten der man oppbevarer dekkene, på en bensinstasjon eller et verksted.

- Hvordan sikrer dere at det ikke blir skrudd til for hardt?

- Vi bruker konsekvent momentstav. Vi sjekker en tabell og stiller inn til den bilmodellen det gjelder. Som regel ligger det på 12-13 kilo, sier avdelingsleder Jens Hansen, avdelingsleder for Dekkmann på Sjølyst i Oslo.

Jan Ivar Engebretsen i NAF mener det er såpass mye momentslurv på slurv blant de profesjonelle at han råder bileiere som setter bort hjulskift-jobben til å be om momentet hjulboltene er trukket til med blir ført opp på kvitteringen.

- Jeg anbefaler å be om dette når du leverer nøkkelen, sier Engebretsen.

- Er det ok at kunder ber om å få momentet notert på kvitteringen?

- I løpet av 35 år i bransjen har jeg aldri hørt at noen har spurt om dette. Det er ikke spesielt press på hjulskifte nå.

- Får dere aldri klager?

- Det hender at noen klager. Enkelte biler har hjulbolter som kan skru seg til selv, med såkalt radiuskon, sier Jens Hansen hos Dekkmann.

Han sier det ikke er spesielt press på bransjen nå. Mange i Oslo-området la om i løpet av de varme ukene i mars. Dessuten kjører omtrent 90 prosent i Oslo med piggfritt, så mange venter med å legge om, enkelte til nærmere sommerferien, ifølge Haugen.

Les mer om bruk av piggfritt på sommerføre: Bremser dårligere enn utslitte sommerdekk.

For hardt hjemme

Jan Ivar Engebretsen i NAF sier det også er mulig å skru for hardt til for den som skifter hjul selv.

- Mange bruker elektriske muttertrekkere hjemme. Drar du til slik at du hører det knirke i bolten, er det for hardt. Mitt råd er å kjøpe en momentstav. Denne setter du mellom muttertrekkeren og bolten. I instruksjonsboken står det med hvilket moment du skal trekke til. Bruker du manuelt verktøy skal du bruke en momentnøkkel. Dette får du kjøpt på bensinstasjoner og bilrekvisitabutikker, sier Engebretsen.

- Men husk endelig på en ting. Bruk ikke momentstaven når du skal løsne boltene.

Ettersjekk

Etter noen kilometers kjøring bør vi sjekke boltene igjen.

- Kjenn etter om de sitter og eventuelt ettertrekk.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder