OPP IGJEN: Fra 1. februar vil det koste 31 kroner å kjøre inn i Oslo hvis du ikke har avtale med Fjellinjen. Foto: JAN PETTER LYNAU

Nå blir det enda dyrere å kjøre inn i Oslo

Prisene i bomringen i Oslo øker fra 1. februar. Det blir også dyrere å passere Bærumsringen.

  • Stella Bugge

Artikkelen er over seks år gammel

Det fremgår av Fjellinjens nettsider. Takstøkningen i Oslo for personbiler er på 3,7 prosent hvis du har bombrikke. Samme prosentmessige økning gjelder for tunge kjøretøy.

«Statens vegvesen Region øst har vedtatt endring av takstene ved bomstasjonene i Oslo og Bærum i tråd med den alminnelige prisstigningen,» heter det.

Ifølge SSB steg konsumprisindeksen fra november 2012 til november 2013 med 2,5 prosent. Dette er de aller ferskeste tallene. Tolvmåneders endringen i fjor var på sitt høyeste i august, da den nådde 3,2 prosent.

- Kroneverdien

- Mekanikken er kroneverdien. Første februar i fjor kostet det 30 kroner å passere uten avtale for en vanlig personbil. Når kroneverdien går tilstrekkelig opp til at den bikker over 30,5 har Fjellinjen anledning til å justere opp taksten til 31 kroner, sier Terje Rognlien, sekretariatsleder for Oslopakke 3.

Han sier de tar utgangspunkt i SSBs konsumprisindeks.

Les også: Må betale bompenger før veien er ferdig.

Om få uker vil det da også koste 31 kroner å kjøre inn i hovedstaden med en personbil så fremt du ikke har avtale med Fjellinjen. Dette er en prisøkning på 3,3 prosent.

Har du brikke, blir prisen 28 kroner. Det er én krone mer enn i dag og tilsvarer en økning på 3,7 prosent.

Tunge kjøretøy, det vil si over 3500 kilo, må ut med 84 kroner hvis de har avtale. Har de ikke brikke, er prisen 93.

Det er Fjellinjen som søker Statens vegvesen om å øke takstene.

I Bærumsringen øker prisene med 50 øre til 14 for lette kjøretøy med avtale, mens de som ikke har må betale 15,5. Også det opp en 50-øring.

Kraftig hopp i fjor

1. februar i fjor hoppet prisene for lette kjøretøy med avtale i Oslo bomring opp 25 prosent. Samtidig som man økte prisene, ble nemlig rabatten redusert fra 20 til 10 prosent.

Oslopakke 3

Statens vegvesen opplyser på sine sider at Oslopakke 3, som har en økonomisk ramme på 75 milliarder kroner for perioden 2013-2032, er en overordnet plan for utbygging og finansiering av veier og kollektivtrafikk i Oslo og Akershus.

Nesten alt som bygges av veier og bane her finansieres gjennom Oslopakke 3.

Vegvesenet nevner Kolsåsbanen, Lørenbanen, E18 Bjørvikaprosjektet, rv. 150 Ring 3 Ulven-Sinsen og rv. 22 Lillestrøm-Fetsund som eksempler på store prosjekter som pågår.

Mer om

  1. Miljø

Flere artikler

  1. Nær dobbel bompris for dobbelt så mange i Oslo

  2. Politikerne enige: Bombetaling både inn og ut av Oslo fra 2019

  3. Vil kreve bompenger både inn og ut av Oslo

  4. Politikerne enige: Bombetaling både inn og ut av Oslo fra 2019

  5. Også elbilene må betale: Tre av fire bilturer i Oslo blir «bomtur»

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder