I PRAKTSLAG: BMW 5-Serie er best likt av eierne, 3-Serien nest best likt totalt. Her er 5-Serien fotografert på golfbanen på Bogstad i Oslo for to år siden, i forbindelse med en test. Foto: Jan Petter Lynau
I PRAKTSLAG: BMW 5-Serie er best likt av eierne, 3-Serien nest best likt totalt. Her er 5-Serien fotografert på golfbanen på Bogstad i Oslo for to år siden, i forbindelse med en test. Foto: Jan Petter Lynau

Stor NAF-oversikt: Her er de beste bruktbilene

BIL, BÅT OG MOTOR

BMW 5-serien har de mest fornøyde eierne i Norge. I den andre enden av skalaen er det mye fransk, japansk og en koreaner.

Publisert:

Bladet NAF Motor presenterer i sin siste utgave oversikten og poengene fra hele 43.000 bileiere fra hele Norden som har vurdert sine bilkjøp i den årlige AutoIndex undersøkelsen.

I tillegg har 10.000 norske bileiere av disse vurdert hvor fornøyd de er med forhandleren, hvor dyr og bra servicen på bilen er, etc.

- Dette er et utmerket utgangspunkt for bruktbileieren til å gjøre et godt kjøp. Her får du greie på hva bileierne selv mener om alt fra bilens kjøreegenskaper, praktiske egenskaper, interiør til hvordan de synes merkeverkstedet tar betalt for servicen og for øvrig gjennomfører jobben sin, sier Motors redaktør Svein Ola Hope til VG.

SE TERNINGKAST PÅ 119 BILMODELLER NEDERST I ARTIKKELEN!

Mer fornøyde

I totaloversikten etterfølges BMW 5-serien, som også var den mest populære bilen i fjorårets oversikt, av lillebror BMW 3-serie, Toyota Prius og Mercedes E-klasse.

- Bileierne totalt sett er blitt mer fornøyd siden i fjor. Spesielt ser det ut til at verkstedene har skjerpet seg og yter bedre service enn noen gang. Også tilfredsheten med forhandlerne øker, mens tilfredsheten med selve bilen og kjøreopplevelsen har dalt de siste par årene, sier Hope.

SLIK ER UNDERSØKELSEN UTFØRT

Drøye 10.000 norske bileiere har sagt sin mening i AutoIndex 2012. I tillegg har 37.000 svenske og danske bileiere sagt sitt om der mer landuavhengige punktene som bilen og kjøreopplevelsen med bilen.

Svarene er delt inn i fire hovedkategorier: Selve bilen og kjøreopplevelsen (teller 40 prosent). Typiske spørsmål som blir stilt under denne kategorien er sammenheng mellom bilens kvalitet og pris, din bils drivstofforbruk sammenlignet med produsentens data, andre driftsomkostninger (ikke
verdiforringelse) som reparasjoner, service, bilens evne til ikke å ruste, støynivå osv.

Forhandleren og opplevelsen rundt kjøpet (teller 20 prosent), service på verkstedet (20 prosent) og lojalitet til merket (20 prosent).

Det kan være forskjell mellom de tre landene som følge av at forhandlere og verksteder kan være mer eller mindre gode.
Undersøkelsen i Norge er gjennomført ved hjelp av et internettbasert spørreskjema. De norske
deltagerne er alle telefonisk rekruttert etter å være tilfeldig utvalgt fra kjøretøyregisteret, og er:

Bileiere som har kjøpt bilen som ny. Bileiere som har kjøpt bilen som brukt. Bileiere med biler førstegangsregistrert i perioden 2008-2011.

Svarene i tabellene er i en skala fra null til 1000, der 1000 er best.

Svarene er et gjennomsnitt, og hvert merke er representert med minimum 100 svar.

AutoIndex er et samarbeid mellom Motor og bladene Vi Bilägare i Sverige, dansk Motor og konsulentfirmaet Loyalty Group.

Her kan du lese mer om