DÅRLIG LUFT: Dødeligheten i hovedstaden er høyere etter dager med høy forurensing som blant annet stammer fra utslipp fra dieselbiler. Foto:Jan Petter Lynau,VG

Oslo sjekker om det er mulig å øke bomprisen for dieselbiler

Oslos miljøbyråd vil undersøke om det er mulig å gjøre det dyrere for dieselbiler og tungtransport å kjøre gjennom bomringen.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Som VG skrev i går er nemlig luftkvaliteten i Oslo til tider så dårlig at flere med hjerte- og lungeplager dør kort tid etter dager med ekstra høy luftforurensning.

– Vi har bestilt flere utredninger fra Oslopakke3-sekretariatet. De går på mer miljødifferensierte takster i bomringen og tidsdifferensierte takser i tillegg til et eget miljøfelt. Men Oslo er en av de dyreste bomringene allerede og det er en trafikkavvisende effekt der. Hvis luftforurensing er problemet, er miljødifferensiering mer treffsikkert en køprising. En mulighet er det blir dyrere å kjøre dieselbil og tungtransport gjennom bomringen, sier byråd for miljø og samferdsel, Guri Melby (V) til VG.

Men ingenting er konkludert.

Kjøreforbud

Oslo-politikerne har for lengst vedtatt en rekke tiltak som de ønsket å sette i verk når værsituasjonen tyder på at luftkvaliteten i hovedstaden blir dårligere enn tiltaksgrensene:

** Kjøreforbud for personbiler med dieselmotor.

** Omdirigering av tungtrafikken utenom Oslo.

** Restriksjoner på varetransporten med dieselbiler i de delene av hovedstaden hvor luftforurensningen er høyest.

Men fordi mange av de mest trafikkerte veiene i Oslo eies av staten, må regjeringen innføre samme tiltak på sine veier for at de skal fungere. Men Melby sier at de ikke har fått svar, hverken fra den forrige rødgrønne regjeringen eller dagens Høyre-Frp mannskap.

Statens vegvesen har sagt nei til dieselforbud.

Vegvesenet sa i januar i fjor at det ble for komplisert, både når det gjaldt informasjon og trafikksikkerhet. De pekte på at det ligger en lang rekke viktige mål langs riksveinettet i Oslo, som store sykehus og fergeterminaler samt trafikken til Oslo Lufthavn Gardermoen. Et eventuelt kjøreforbud på sterkt forurensede dager ville derfor få veldig store konsekvenser for mange.

Det var i juni 2012 at bystyret i Oslo vedtok at det skulle bli forbudt å kjøre dieselbiler i Oslo på dager med mest forurensing. Noe som kunne ramme opptil 87.000 eiere av biler med dieselmotor.

– Hvordan skal dere informere dieselbileiere og kontrollere et eventuelt forbud?

– Det er klart vi må ha en egen kommunikasjonsstrategi på dette. Men det var det samme i Bergen som en vinter innførte at biler kun fikk kjøre på visse dager avhengig av om registreringsnummeret sluttet på partall eller oddetall, sier Melby og legger til at det ikke er uvanlig å innføre restriksjoner på bilkjøring i Norge.

– Men det må varsles noen dager i forkant og vi har ganske gode varsler på hvordan luften blir neste dag ut fra værvarsler og svevestøv, sier Melby.

Se vår sending om den farlige Oslo-lufta:

Prioritering

Her kan du se hvor luftforurensningen kan utgjøre en helserisiko, på myndighetenes nettsted for luftkvalitet.

Melby mener det er et spørsmål om prioritering.

– Jeg mener det er en større negativ konsekvens at mennesker med hjerteplager og astma ikke kan bevege seg utendørs enn at noen enn at noen vareutleveringer utsettes litt eller at man må kjøre en annen vei. Det kan også gjøre at vi får mindre godstransport på vei, sier miljøbyråden.

Klima- og miljøminister Tine Sundtoft uttalte til VG onsdag morgen at kommunene allerede har en rekke verktøy som de kan ta i bruk for å redusere helsefaren med dårlig luftkvalitet.

– Kommunene har ansvaret etter forurensningsloven. På kort sikt kan de innføre køprising, forhøyde bompenger på dager med høy forurensning, miljøfartsgrenser og restriksjoner på piggdekk – samt midlertidige restriksjoner av trafikken når utslippsnivåene er ekstra høye, sa Sundtoft.

Norge stevnes

EØS-avtalens overvåkningsorgan ESA har bestemt seg for å stevne Norge for EFTA-domstolen, for brudd på EUs luftkvalitetsdirektiv.

Det formelle vedtaket om at Norge saksøkes, vil bli gjort i ESAs presidium i formiddag. Det bekreftet ESAs president, Oda Helen Sletnes, overfor VG i går.

– Tall som ESA har innhentet fra norske myndigheter, har vist at nivået av skadelige utslipp er for høyt flere steder. Selv om Norge har satt i verk tiltak for å få bukt med forurensningen, er vi ikke fornøyd med fremdriften, skriver Sletnes i en e-post til VG onsdag ettermiddag.

– Derfor vil vi henvise saken til EFTA-domstolen, legger hun til.

– Alvorlig

Klima- og miljøminister Tine Sundtoft mener det er en alvorlig situasjon.

– Dette er en alvorlig situasjon, uavhengig av om ESA åpner sak eller ikke. Derfor skal vi nå jobbe for å finne løsninger, skriver hun i en e-post til VG.

– Det er positivt at luftkvaliteten over tid har blitt noe bedre, men vi må fremdeles jobbe hard for å nå EUs strenge krav. Både byene og staten har et felles ansvar for å løse problemet. Det er mulig å gjennomføre en rekke tiltak, blant annet kan det innføres miljøfartsgrenser, køprising og piggdekkgebyr. Videre må vi satse på renere biler og busser og sørge for at vi bygger mer miljøvennlige byer. Det er vi allerede i gang med, skriver Sundtoft videre.

VG meldte går at NO2-forurensningen i luften på Hjortnes i Oslo er så høy at det lyste rødt på Oslo kommunes indikator for luftkvalitet.

Helseutfordringene med høy luftforurensning i Norge er størst i vintermånedene.

Les også: Diesel er farlig for astmatikerne

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder