KAN LØNNE SEG: Beregninger fra leasingselskap tilsier at det kan bli nærmere ti prosent bvilligere å lease en VW e-Golf enn en vanlig Golf. Foto:Kai Pfaffenbach,Reuters

Kan bli billigere å lease elbil enn fossilbil

Flere elbiler blir rimeligere å lease enn tilsvarende fossile biler, ifølge beregninger.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Det sier daglig leder i biladministrasjonsselskapet Autolease, Haakon J. Marthinsen i Autolease.

Denne uken slo det Europeiske overvåkingsorganet ESA fast at Norges elbilordning ikke er i strid med EUs regler om ulovlig statsstøtte, og at det dermed ligger an til å fjerne moms på leasing av elbiler.

– Nå blir det aktuelt for både bedrifter, offentlige etater og private å lease elbil, sier Autolease Norge-sjefen.

Han mener at momsutfordringen har hemmet bedriftenes interesse for elbiler.

– Momsfritaket gjør at aktuelle elbiler nå blir rimeligere enn tilsvarende konvensjonelle biler, sier han. Som eksempel vil en Volkswagen e-Golf totalt koste i underkant av 10 prosent mindre enn en tilsvarende Golf med diesel- eller bensinmotor.

– De endelige reglene er ikke klare, men priseksemplene våre indikerer at effekten er stor, til fordel for elbil.

Se priseksemplene for månedsleie av elbiler kontra fossilbil her.

– Unødvendig av Siv

Bellona er glade over at ESA nå slår fast at Norges elbil-fordeler er lovlige.

– Det er flott at ESA slår dette fast én gang for alle. Men det var fullstendig unødvendig av Siv Jensen å ta denne runden i EU-systemet. Det var ingenting som tilsa at den norske ordningen var i strid med EU-reglene, sier Bellona-leder Frederic Hauge.

Allerede i sommer fikk Bellona utarbeidet en juridisk vurdering som helt tydelig sa at norsk elbilpolitikk er i samsvar med EU-reglene.

Norge innførte elbilfordelene for mer enn 13 år siden, og Hauge tror ESA ville grepet inn for lenge siden dersom de mente dette var ulovlig statsstøtte.

Hauge forventer at regjeringen som en konsekvens av ESA-avgjørelsen innfører momsfritak på leasing av elbiler.

– Det er bare å sette i gang, sier han.

Les: Her er Porsches råeste SUV.

Usikkerhet

BILLIGERE FOR ALLE: Elbiler blir rimeligere å leie, for både virksomheter og private, fastslår daglig leder Haakon J. Marthinsen i Autolease Norge. Foto:Autolease,

Når man leaser en bil, settes det en verdi på den aktuelle bilen frem i tid. Usikkerhet om elbilens fremtidsverdi har gjort leasingkostandene høye, ifølge Autolease.

– Moms-fritaket vil kompensere for den noe lavere restverdien som gjerne er på elbilene, sier Marthinsen.
Han mener momsfritaket på leasing av elbil vil få en positiv effekt.

– Den største endringen tror jeg vi kan se i kommunale tjenestebiler i de store byene. Kommunene er store brukere av leasingbiler, for eksempel hjemmehjelpen, og med fritak for moms er elbiler med ett blitt interessante for kommunene. Men også for en rekke bedrifter vil det være aktuelt å lease elbil, driftskostnadene er lavere og den ansatte får bare halv fordelsbeskatning – noe som også bidrar til et bedriften får redusert arbeidsgiveravgift.

Årets stilbrudd fra den kinesiske bilprodusenten Quoros? Sjekk denne kjerra!

Kortere leieperiode

Leasingperioden for fullt momsfradrag ble fra 2015 økt fra tre til fire år. Selv om det er mulig å inngå kortere leasingavtale, får det negative konsekvenser for avskrivningen av merverdiavgiften.

– Ettersom leasing av elbil blir fritatt for merverdiavgift, kan man inngå kortere kontrakter enn fire år uten at det får negative konsekvenser med hensyn til momsen, sier Marthinsen.

Nå skal Audi TT bli «folkebil» – med en liten «frøkenmotor»!

Holder prisene

Med moms på leasing av elbilene har det vært lite volum og dermed begrenset risiko leasingselskapene har hatt på restverdien.

– Hvordan vil større volum påvirke fastsettelsen av restverdiene hos Autolease?

– Det er bakt inn en viss risiko i restverdiene vi har stilt frem til nå, og vi regner med å kunne holde disse også med et vesentlig høyere volum, sier Haakon J. Marthinsen.

ARTIKKELEN ER LEVERT AV BILNORGE.NO.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder