ELBILER BRA: Organisasjonen Grønn Bil understreker at de mener at mulighet til å kjøre i kollektivfeltet er et helt sentralt gode for elbilistene. Foto: JAN PETTER LYNAU

Kollektivfelt - et sentralt gode for elbilister

I VGs papirutgave 12.desember, og i en artikkel publisert på VG nett 10. desember, ble det brukt en overskrift som gir inntrykk av at jeg «Mener det er greit å droppe kollektivfelt for elbiler». Hverken jeg som person eller Grønn Bil som organisasjon står inne for denne påstanden.

Artikkelen er over seks år gammel


VG har korrekt sitert meg to ganger i artikkelen. Jeg står inne for at tilgang til kollektivfeltet ikke er like kritisk for elbil-saken nå, som det var for noen år siden. Jeg tror heller ikke det blir elbilens død om tilgangen til kollektivfeltet faller bort, fordi bilene er blitt så bra til daglig bruk. At det er kø i kollektivfeltet er godt nytt. Det betyr at elbilsalget tar av, og at det blir mindre støy og bedre luft langs veier og i byer, til glede for alle.

Det er derimot ikke riktig at jeg synes det er greit å droppe kollektivfelt for elbiler.

Jeg mener at kollektivfeltet er et helt sentralt gode for elbilistene. Kollektivfeltet gjør det attraktivt å kjøre elbil fremfor diesel- eller bensinbil i områder med mye trafikk og kø. Dermed reduseres lokale utslipp og støy, til glede for alle som bor og oppholder seg her - ikke bare elbilistene.

At elbilistene får tilgang til kollektivfeltet bidrar til bedre trafikkavvikling. Dersom alle elbilene som kjører fra Asker til Oslo ikke kunne benyttet kollektivfeltet, men stått i samme kø som alle andre, ville denne køen bli betraktelig lenger, noe som ikke gagner noen.

PROSJEKTLEDER: Ole Henrik Hannisdahl i Grønn Bil. Foto: GRØNN BIL


Elbilsalget tar av, og på sikt kan det bli fullt også i kollektivfeltet. Dermed blir det viktig å finne gode løsninger for at trafikkavviklingen går så sømløst som mulig, og at bussene kommer frem. Her er det mange løsninger som kan benyttes, blant annet å redusere hastigheten til 60 i kollektivfeltet på visse tider av døgnet slik at bussene får forkjørsrett ut fra busslommer. Man kan også vurdere smartere påkjøringsramper slik at fossilbiler ikke blir stående på tvers av kollektivfeltet og blokkere for trafikken mens de venter på å flette inn i en stillestående kø.

Elbil tar også plass i trafikken. Men hovedårsaken til dårlig luft og dårlig trafikkflyt i rushtiden er ikke den begynnende fortetningen av elbiler i kollektivfeltet. Det er alle bilene som står i stampe på tomgang i de andre feltene. Dermed er det viktig å lete etter løsninger i de andre feltene også - ikke bare i kollektivfeltet.

Med vennlig hilsenOle Henrik HannisdahlProsjektleder i Grønn Bil

Mer om

  1. Elbil

Flere artikler

  1. Kamp om kollektivfeltet

  2. Buss-sjef vil ha elbilene ut av kollektivfeltet

  3. Slik tror de elbilens fremtid i Norge blir

  4. Vil ha buss foran elbil

  5. Forventer eksplosjon i elbilsalget: 34.000 elbiler ut på veien det neste året

Fra andre aviser

  1. Snart er det ikke plass til flere elbiler i kollektivfeltene

    Aftenposten
  2. Lyver bildet, eller er det fullt nå?

    Aftenposten
  3. Kan komme krav om passasjerer i elbiler i rushet

    Aftenposten
  4. Nå slipper elbilene igjen inn i kollektivfeltet på Mosseveien

    Aftenposten
  5. Aldri før har Norge opplevd flere elbiler på veiene, likevel blir det bråk

    Aftenposten
  6. Rullende revolusjon

    Bergens Tidende

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no