VOLKSWAGEN FAMILIEN: Her er et knippe av bil-logoene for Volkswagens mange merker. Både Audi, Skoda og Seat bruker "juksemotoren" i tillegg til Volkswagen.Foto: AFP/FRANCOIS NASCIMBENI Foto: ,

Reuters: VW-eiere får svar om «få dager»: Flere land stopper salg av juksemotor

VW Norge: Venter på oversikt fra Tyskland

Salget av flere tusen Volkswagen som kan ha den mistenkte juksemotoren, stoppes nå i både Nederland og Spania melder internasjonale nettsteder.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

I løpet av det som blir betegnet som «få dager» skal opptil 10,7 millioner Volkswagen-eiere få svar på om de har en dieselmotoren som bilprodusenten har innrømmet og jukset med.

Det signaliseres dermed at det vil komme en stor tilbakekalling for merkene hvor jukseprogrammet vil bli fjernet, melder nyhetsbyrået Reuters.

Foran mer enn tusen ansatte i selskapets hovedkontor i Wolfsburg i Tyskland skal den nye sjefen i bilgiganten, tidligere Porsche-sjef Matthias Mueller, sagt at de har en omfattende plan for hvordan dieselmotorene skal fikses slik at de ikke forurenser mer enn oppgitt.

Bakgrunn: Slik avslørte de jukset

Hele 100.000 dieselmotorer i Norge fra de tre bilprodusentene Audi, Volkswagen og Skoda kan ha jukseprogrammet. Det viser beregninger Statens vegvesen har gjort.

Fikk du med deg denne?: Slik kan Volkswagen-skandalen ramme deg

Stopper salg av VW-diesel i flere land

Ifølge nyhetsbyrået AP har importøren av Volkswagen, Audi, Seat og Skoda til Nederland, Pon, midlertidig stoppet salg av 4100 biler med den omtalte motoren, som kan ha vært trikset med.

Også ifølge den spanske avisen El Pais, skal salget av 3200 Volkswagen med den mistenkte dieselmotoren, ha blitt stoppet i dag.

Tidligere har også en belgisk importør, Dieteren Auto, varslet at de midlertidig vil stoppe salget av VW-merker med skandalemotoren. Dette skal også dreie seg om drøye 3000 biler. Også i Sveits har veimyndighetene midlertidig forbudt salg av de impliserte Euro 5 dieselmotorene.

Salget av de mistenkte motorene er også stoppet i USA.

Betegnelsen på dieselmotoren er EA189. Den er tilgjengelig både som 1,2-, 1,6- og 2,0-liter. Biler som tilfredsstiller Euro 6-kravene omfattes ikke, ei heller ladbare hybrider eller elbiler.

En foreløpig gjennomgang viser at det gjelder fem millioner Volkswagen, 2,1 millioner Audier, 1,2 millioner Skoda og 700.000 Seat-varianter.

Dieseljukset: Dette vet vi og dette er ikke gjort rede for

Volkswagens nye toppsjef skal også ifølge Reuters, lovt at de vil svare tyske veimyndigheter, på hvordan teknisk løsning de vil tilby de mange rammede kundene.

Volkswagen Norge: Venter på «jukseliste» fra Tyskland

Volkswagen Norge kan fortsatt ikke si hvor mange biler som er solgt i Norge med programvare for utslippsjuks.

– Vi har fått forsikringer fra Volkswagen sentralt om at vi så fort som mulig skal få nøyaktige tall fra fabrikken på hvor mange biler som er sendt til Norge. Så snart de nøyaktige tallene er klare, vil vi gå ut med dem, sier Anita Svanes, informasjonssjef for Volkswagen hos den norske importøren Møller Gruppen, til NTB.

Hun kan ikke antyde når listen over hvilke biler som importert til Norge med programvare for juks vil foreligge. Programvaren sørger for at de registrerte utslippene av helseskadelige stoffer blir lavere når bilene testes.

Statens vegvesen: Ikke grunnlag for å nekte registrering

Det tyske biltilsynet KBA har gitt Volkswagen frist til 7. oktober om et svar på dette. KBA har også varslet sine europeiske kolleger om at manipuleringen gjelder biler som er godkjent under Euro 5-reglene og ikke de nye Euro 6-reglene.

Det er heller ikke kjent hvilken eller hvilke tekniske løsninger Volkswagen jobber «på spreng med» å komme frem til.

Det er KBA som, ifølge Statens vegvesen, er de som har utstedt EF-typegodkjenning og som derfor er ansvarlig for kontroll og oppfølging. Disse vet enda ikke nøyaktig hvilke utgaver hvor jukseprogrammet er brukt.

– Foreløpig har vi således ikke grunnlag eller hjemmel for å nekte registrering av kjøretøy fra VAG, så lenge vi ikke vet om de er omfattet av uregelmessighetene, sier senioringeniør i Statens vegvesen, Erik Sætre.

Dersom fabrikanten blir pålagt å modifisere biler i ettertid, vil dette, ifølge Sætre, omfatte alle biler med avvik fra typegodkjenningen

Les også: Vant flere miljøpriser med juksemotoren

Mulig VW-løsning kan gi mindre hestekrefter

Professor Terese Løvås ved institutt for energi- og prosessteknikk ved NTNU, sier det i hovedsak er to måter å redusere utslippet av nitrogenoksider (NOx) ieksos på.

– Det ene er å optimalisere forbrenningsprosessen, den andre som kan gjøres alene, eller i tillegg, er å etterbehandle eksosen i en katalysator. Men en optimalisering av forbrenningsprosessen mot lavere utslipp vil gå på bekostning av motorens effekt, sier Løvås.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder