IKKE FARLIG: - Nitrogen i dekkene er ikke farlig. Faktisk er det 78 prosent nitrogen i den luften vi puster inn, sier Jan-Erik Sofiedal i Nokian Dekk. Arkivfoto: Helge Mikalsen

Fyller dekkene med nitrogen

(VG Nett) 97 prosent nitrogen i dekkene sørger for at lufttrykket holder seg riktig lengre - dermed kan mange spare drivstoff.

ARTIKKELEN ER OVER 11 ÅR GAMMEL

Det er Nokian som melder at de nå skal fylle alle nye dekk med nitrogen.

Nitrogenmolekylene er mange ganger større enn oksygenmolekyler i vanlig luft. Dette gjør at nitrogenluften bruker fem ganger lengre tid på å sige ut av dekket sammenliknet med vanlig trykkluft, ifølge Nokian.

Det vil si at nitrogenfylte dekk holder på riktigere lufttrykk fem ganger lengre enn vanlig trykkluft.

Feil lufttrykk

Ifølge Jan-Erik Sofiedal i Nokian Dekk kjører mange rundt med for lite luft i dekkene. Dette fører til at hjulene ruller tyngre, og vi bruker mer drivstoff og slipper ut mer CO2.

I tillegg blir dekkene fortere slitt.

Etter hvert som bileierne etterfyller med vanlig trykkluft fra bensinstasjonen, vil nitrogenet gradvis forsvinne - og nitrogenet vil ikke hjelpe til med å holde riktig lufttrykk.

- Det tar et år eller to før alt er ute og effekten borte. Men det skal bli mulig å etterfylle med nitrogen. Foreløpig er dette lite utbredt, men Vianor-kjeden vil gradvis få utstyr slik at de også kan etterfylle. Dette vil antakelig koste noe, sier Jan-Erik Sofiedal.

Forsøk NAF har utført viste at forbruket økte med 10 prosent med for lavt lufttrykk.

Feil trykk vanlig

Den som vil ha riktig trykk i dekkene uten bruk av nitrogen, kan imidlertid gjør noe så enkelt som å sjekke lufttrykket ofte og fylle på vanlig luft.

- Dersom du har riktig lufttrykk i dekkene hele tiden, oppnår du akkurat samme effekt som nitrogen i dekkene, sier teknisk rådgiver Lars Sørlie i Continental Dekk Norge.

Også Continental vurderer å benytte nitrogen i nye dekk for å hjelpe bileiere til å ha riktig trykk i dekkene.

- Faktum er at mange kjører med for lite luft i dekkene. Skal du ha riktig trykk til enhver tid bør du sjekke trykket hver fjortende dag, sier Sørlie.

Han sier at for lavt lufttrykk øker drivstofforbruket kraftig.

- Beregninger Continental har gjort anslår at 20 prosent for lavt trykk øker rullemotstanden med ti prosent og forbruket med to prosent. Et ekstremt for lavt trykk, med 50 prosent, vil øke forbruket med cirka ti prosent, sier Lars Sørlie.

Lettrullende dekk

RIKTIG TRYKK: Kan redusere forbruket med flere prosent. Foto: Thomas Andreassen

EU-kommisjonen har varslet at miljøtiltak som lettrullende dekk kan bli påbudt for nye biler fra 2014.

De fleste store dekkprodusenter har i dag lettrullende dekk eller energidekk.

- Vår erfaring er at et energidekk kan spare tre til fem prosent av forbruket sammenliknet med de dårligste dekkene når det gjelder rullemostand, sier Lars Sørlie i Continental Dekk.

Holder samme trykk

Ifølge Nokian er fordelen med nitrogenet er at det ikke endrer seg ved temperaturskiftninger.

Når dekk fylt med vanlig trykkluft kjøres varme, øker lufttrykket. På samme måte reduseres trykket når det er kaldt ute. Nitrogen holder samme trykk upåvirket av temperaturskiftninger.

Nitrogen er dessuten tørt og skaper det aller beste «klimaet» inne i dekket. Vanligvis kommer noe fuktighet og kondens inn i dekk ved bruk av vanlig trykkluft, opplyser Nokian.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder