Sparer 25 000 kr. i året

FYLLER BILLIGERE: Michael heiroth fyller den rimelige etanolblandingen E85 (6,75 kroner literen) på en Statoil-stasjon utenfor Stockholm. Stadig flere svensker går over til flexifuelbiler, som kan kjøres på både etanol og vanlig bensin. Foto: JAN JOHANNESSEN

Tvinges til å velge miljødrivstoff

STOCKHOLM (VG) Firmaet til Michael Heiroth sparer årlig 25 000 kroner pr. firmabil ved å tanke etanol i stedet for bensin. Nå tar svenskene loven i hånd for å få ned oljeforbruket.

  • Jacob Lund

Artikkelen er over 13 år gammel

- Kjempebra, sier Heiroth om det nye påbudet som tvinger samtlige svenske bensinstasjoner til å ha minst ett alternativt drivstoff tilgjengelig innen 2010.

For de største stasjonene trådte påbudet i kraft alt 1. april i år.

Dette er et ledd i den svenske regjeringens langsiktige mål om at Sverige skal være uavhengig av olje innen 2020.

Statsminister Göran Persson er selv leder av Kommisjonen mot Oljeavhengighet, som ble stiftet i fjor høst.

Flexifuelbiler

I Norge er det enn så lenge bensin og diesel som gjelder som transportdrivstoff, samt noen elektriske og noen hybridbiler. Over grensen er situasjonen en helt annen.

I mars måned var hele 15 prosent av de nye bilene som ble solgt i Sverige rene miljøbiler, en økning på over 10 prosent i forhold til samme periode i fjor.

9 av 10 solgte miljøbiler er såkalte flexifuelbiler. Med det menes at de er laget for å kunne kjøre på en blanding av 85 prosent etanol og 15 prosent bensin. De fungerer også fint på vanlig bensin.

- Etanolblandingen er mer miljøvennlig, og det bidrar til å minske trykket etter olje, sier Per Carstedt i svenske Bio Alcohol Fuel Foundation.

Får rabatt

I 20 år har han jobbet for at svenskene skal få øynene opp for alternativer til bensin og diesel. Det har vært en tøff kamp.

Men nå har han fått bilprodusentene med seg. Tre av Sveriges fem mest solgte bilmodeller (Volvo V50, SAAB 9-5 og Ford Focus) kan i dag leveres som flexifuel.

Dessuten har politikerne våknet, folk har begynt å lytte til dem som sier at verdens oljeproduksjon trolig snart har nådd toppen - og miljøbevisstheten sprer seg i takt med at man merker det i lommeboken.

I Stockholm kjører man gratis i bomringen, slipper parkeringsavgifter og får 20 prosent rabatt på firmabilskatten med miljøbiler.

Dessuten gjør det høye oktantallet til etanol at en slik motor blir mye mer effektiv. En SAAB 9-5 får for eksempel 180 hestekrefter med etanolmotor, mot 150 hk for den samme motoren i bensinversjon.

Bytter bil

Når drivstoffregningen i tillegg blir betydelig lavere, har det fått mange til å bytte bil.

- Dagens bensinpriser er helt forferdelige, innrømmer etanolsjåfør Michael Heiroth.

Men selv ikke høye bensinpriser får noe til å skje i Norge. Per Carstedt er ikke forundret.

- Tre ganger har jeg vært i Norge for å holde foredrag. Men det føles som å kaste en tomat i en vegg. Det skjer ingenting.

- Hvorfor ikke?

- Når hele landets økonomi i 30 år har vært totalt fokusert på at man er en av verdens største oljeeksportører, så er det kanskje ikke så rart at det ikke har skjedd noe. Det er ganske naturlig. Dere føler dere trygge, sier Carstedt som tror verdens oljeproduksjon når toppen i løpet av noen få år.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder