SAMMENKLEMT: Den eldre Volvoen er sammenklemt. Legg merke til hjulet som er trykket gjennom torpedoveggen og inn i kupeen. Foto: Folksam

Ny småbil sikrere enn eldre storbil

Liten Toyota overlegen gammel Volvo

(VG Nett) I høy fart braser den store og tunge Volvo stasjonsvogna rett mot den nye småbilen Toyota Yaris. I utgangspunktet rått parti, men testen viser at en liten moderne bil, kan være like sikker som store og eldre biler.

ARTIKKELEN ER OVER TI ÅR GAMMEL
The European New Car Assessment Programme | Euro NCAP

Fronten i Volvoen bryter nesten totalt sammen. Venstre forhjul blir trykket langt inn i kupeen. Instrumentpanel og pedaler fyker inn i kupeen og forårsaker enorme skader på førerens ben og bekken.

Den nær halvparten så store Toyota Yarisen har tatt imot kollisjonskreftene på en helt annen måte, viser kollisjonstesten fraFolksam.

Grunnkonstruksjonen med strukturer som skal ta opp kollisjonsenergien og lede dem rundt kupeen har fungert. Det er noe inntrengning i kupeen, men den er langt mer intakt enn i Volvoen, ikke minst rundt bena til føreren.

- Målingene på kollisjonsdukkene viser at begge ville overlevd denne kollisjonen, men føreren i Volvoen ville fått svært alvorlige skader i beina og bekkenet. Uten kollisjonspute ville Volvo-føreren sannsynligvis dødd eller pådratt seg dødelige skader. Det viser hvor viktig kollisjonsputen er, sier sjef for trafikksikkerhetsforskningen i det svenske forsikringsselskapet Folksam, Ander Kullgren.

Han sier at Volvoen de valgte å teste er blant de sikreste edre bilene.

- Hadde vi tatt en dårlig og gammel bil, ville resultatet blitt langt verre, sier Kullgren.

Se filmen fra kollisjonstesten her.

Les:60 prosent slurver med sikring av barn i bil.

Bestselger

VERRE SKADER: Kollisjonsdukken i den lille småbilen Toyota Yaris får mindre alvorlige skader enn dukken i den gamle Volvoen. Foto: Folksam

Folksam har testet kollisjonssikkerheten i en av Sveriges mest vanlige biler, en 13 år gammel Volvo 945 stasjonsvogn og en et år gammel Toyota Yaris. Yaris er en av dagens bestselgere og har fått fem av fem mulige stjerner i de uavhengige kollisjonstestene til EuroNCAP.

I Euro NCAP-testene blir bilene kollisjonstestet i en fast barriere, og ikke mot andre biler. Bilene kollisjonstestes mot sin egen vekt. Derfor kan ikke testresultatene sammenliknes med biler av andre størrelser, men bare med biler i samme vektklasse.

Les også:Kun 2 av 10 bilseter får ståkarakter i whiplash-test.

Fremover

Folksam nye kollisjonstest viser at det har gått kraftig fremover med den passive sikkerheten i bilene de siste årene. I utgangspunktet skulle det være rått parti når den tunge og massive Volvoen på 1746 kilo braser inn i den cirka 1328 kilo tunge småbilen. Begge bilene holder 64 km/t.

- I nye biler fra 2003 og fremover er risikoen for å bli drept bak rattet 75 prosent lavere enn i en bil fra tidlig 80-tallet. Vår statistikk viser også at småbilene har hatt den største forbedringen, sier Anders Kullgren.

«Svenske biler er vel ikke spesielt kjent for å være driftssikre lenger. Og nå som «alle» biler har blitt mer eller mindre topp hva gjelder kollisjonssikkerhet, har de ikke rare forspranget lenger der heller.»Lesernes diskuterer hva japanske biler er mest kjent for - bli med!

Finanskrise-råd

Slik de økonomiske tidene er i dag er det mange bilkjøpere som vurderer å kjøpe en rimeligere bruktbil eller en liten drivstoffgjerrig bil som ikke er så dyr i drift, mener Kullgren.

- Derfor girr slike tester viktig informasjon om sikkerheten, sier Anders Kullgren.

Her er Folksams anbefalinger av sikre småbiler.

KNEKK: Også Toyota Yaris fikk seg en real knekk, men sikkerhetsburet som er bygget rundt kupeen tar av for kollisjonskreftene. Foto: Folksam

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder