Populære som nye og populære som bruktimporterte: Nissan Leaf, Kia Soul og VW Golf. Foto: Øivind Skar / Bladet BIL / BilNorge.no ,

Elbiler støver ned i utlandet - får nytt liv i Norge

Rekordsalg av elbiler - igjen

Nordmenns appetitt på elbiler er så stor at biler som ellers ville støvet ned på europeiske lagre, sendes til oss.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Mange har fått med seg at salget av elbiler fortsatt er rekordhøyt (22.267 per 9. november mot 15.415 per 10. november i 2014), men tallet forteller ikke hele sannheten. For svært få er oppmerksomme på at det i tillegg har rullet ytterligere 4000 elbiler inn i Norge i år, skjult i bruktimport.

Dette er biler som ellers hadde støvet ned utenfor landets grenser fordi knapt noen der vil ha dem. Samtidig selges omtrent alt som er tilgjengelig av elbiler til nordmenn som til nå ikke har fått nok av dem.

Se: Slik ser en moderne Cadillac ut

Mer brukt enn nytt

Kia er kanskje det beste eksempelet på viktigheten av bruktimport for elbilhungrige kunder. Når to måneder gjenstår av året har Kia solgt 725 nye Soul EV. Flere har ikke importøren klart å skaffe fordi Kia også har fordelt biler til andre land i Europa.

Samtidig er det bruktimportert 1400 biler, altså nær det dobbelte av hva Kia har solgt som nytt.

Velger kunden ensfarget bil, og helst grå, er ikke leveringstiden så lang. Men Kia tilbyr Soul også i tofargekombinasjon. Vil kunden ha en spesiell farge, kan det være mange måneders leveringstid, vedgår administrerende direktør Irene Solstad i Kia Norge.

På jakt etter ny bil? Sjekk data og priser for alle nye biler som selges i Norge

Kjappe leveranser

– Vår fordel er at vi er fleksible og opererer med kort leveringstid, ofte bare noen få dager, sier Per W. Haaland i Bergersen Bil utenfor Oslo.

Han er en av mange som supplerer markedet med biler forhandlerne ikke kan skaffe eller kundene ikke orker å vente på. De fleste av dem har knapt rullet på veien før de ble lastet opp på biltransport med Norge som mål.

– Hvem kjøper dere fra?

– Fra dem som ikke vil ha slike biler i Tyskland, er Haalands korte svar.

Se lister over de mest populære bruktimporterte elbilene og de mest solgte nye her.

Startet raskt

Den høye importen av brukte elbiler startet med Nissan Leaf i 2013. Etter at salget av nye Leaf tok av i 2012, åpnet markedet seg og bruktimporten av denne bilmodellen økte med 751 prosent til 1609 enheter i 2013.

Det gjorde Leaf til den nest mest populære bruktimportbilen det året og til den mest populære i 2014 og 2015. Nær hver tiende bruktimportbil er nå en Leaf.

Så langt i år toppes bruktimportlisten av to elbiler og en ladehybrid (Nissan Leaf, Kia Soul og Mitsubishi Outlander). I klartekst betyr det for Nissans vedkommende at hver fjerde solgte Leaf historisk sett er en bruktimportert bil, enten fra Europa eller USA.

ARTIKKELEN ER LEVERT AV BILNORGE.NO

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder