VG testet ut UPs nye superverktøy

(VG Nett) - Får treff på biler vi ikke engang visste vi var ute etter, sier politioverbetjent Espen Andreassen i Utrykningspolitiet (UP).

ARTIKKELEN ER OVER SYV ÅR GAMMEL

Et kamera i frontruten er koblet opp mot en liten flatskjerm på dashbordet, og for hver bil vi passerer i Tønsberg-området, piper det fra UPs nye superverktøy. Det betyr at kameraet har oppfattet og lest et nummerskilt, og ANPR-systemet (Automatisk nummergjenkjenning) har sjekket skiltet opp mot politiets etterlysningsregister (Elys).

VGTV: Bli med på tur: Slik fungerer systemet

ANPR kun et hjelpemiddel

- Vi stopper biler vi aldri i verden hadde stoppet hadde det ikke vært for ANPR-en. Det er som en automatisk politimann som aldri blir trøtt, sier politioverbetjent Espen Andreassen i Utrykningspolitiet til VG.

Les mer: Her er UPs nye superverktøy.

Står biler som registreres av ANPR-systemet med oppføringer i Elys, advarer en metallisk stemme Andreassen på engelsk om at noe ikke er riktig. Det kan være alt fra at bilen er stjålet til at forsikringen ikke er betalt. Sistnevnte skjer kun dersom systemet også er koblet opp mot Vegvesenets Autosys.

- Vi er hovedsakelig koblet kun opp mot Elys, og det er viktig at det er de som fortjener vår oppmerksomhet som også får den. Men det er også viktig å huske på at dette kun er et hjelpemiddel, som hjelper oss med å finne ut av hvem vi skal sjekke ut nærmere. Det er ikke et bevisredskap, og vi skal ikke bli blinde på teknologien, sier Andreassen, og fortsetter:

- Vi har en på «huset» som har en slik ufattelig teft, og det er viktig at vi ikke legger fra oss politiintuisjonen vår. ANPR-en er kun et hjelpemiddel, og man kan ikke lene seg tilbake bare på grunn av systemet. Det er heller ikke meningen at man skal kjøre rundt og vente på alarm. Det er et tillegg i utstyret, opplyser han.

Leser også skrift

Vi passerer to lokale politibetjenter som står med fuglekikkert og speider nedover gaten, mest sannsynlig for å se etter personer som kjører uten bilbelte og/eller i telefon. Andreassen skyter inn at det var en fugleinteressert politimann som først kom på idéen om å anvende fuglekikkerten i politiarbeidet.

- Hvordan fungerer kameraet under dårlige forhold, eksempelvis i mørket?

- Vi har fått overraskende positive resultater når vi har testet det i mørket, på tross av at vi ikke har IR-funksjon på dette kameraet. Det er klart noen glipper, eksempelvis fordi kameraet ikke leser skiltet riktig, men vi har en treffprosent på 90 til 95. Det er absolutt innenfor, sier Andreassen.

GAUPE: ANPR-systemet leser også bare skrift, og Gaupen-tilhengere har blitt varslet som stjålet på grunn av at noen kjennetegnet en stjålet tilhenger fra 1990 i Sør-Trøndelag med ordet «gaupen». Foto: Espen Andreassen/Utrykningspolitiet


Men systemet leser ikke bare bilskilter. Telefonnummer og skrift fanges også opp dersom det kommer innenfor kameraets skuddlinje. Og hvis politiet ikke registrerer kjennetegnene ordentlig, kan det slå feil ut.

- Det var noen som kjennetegnet en stjålet Gaupen-tilhenger med ordet «gaupen» i systemet i 1990. På grunn av det får vi utslag hver gang vi passerer en Gaupen-tilhenger, sier Andreassen, som i løpet av turen finner ut av at feilen nylig er rettet opp. Det ble nemlig ikke advart om oppføringer da vi passerte en slik tilhenger.

Vet ikke hvorfor de ikke startet tidligere

Politioverbetjenten kan også opplyse om at systemet fint takler å ta bilder i hastigheter opp i flere hundre kilometer i timen, og at det derfor ikke er noe problem å registrere skiltene som kjører i motsatt fil på landeveien. Politiforum skriver at lukkertiden kan gå helt ned til 1/10.000 sekund, og at systemet har kontrollert bilen før det er gått ett sekund.

Det er i det hele tatt få ulemper og feil med det nye systemet, skal vi tro Espen Andreassen. Det eneste han kan tenke på er at det er en del ledninger og utstyr når de bruker systemet ved statiske kontroller. Da må man enten være flere biler, eller rask til å pakke ned utstyret for å ta opp jakten på den mulige skurken.

- Hvorfor begynte dere ikke med ANPR-systemet tidligere?

- Ja, si det. Det er vanskelig å si hvorfor vi ikke har gjort det tidligere, men vi var før Sverige, da vi fikk våre første ANPR-systemer i Østfold i 2010. Nå følger vi med på utviklingen av verktøyet og hvordan det brukes i andre land. Om 10 år er dette en del av politiets hverdag, tror Andreassen.

Foreløpig er det kun UP som har tatt teknologien i bruk, men Andreassen tror at også politidistrikter kan få tilgang til utstyret i fremtiden. Han blir også kontaktet av distrikter som lurer på hvor man kan få tak i systemet, som for øvrig koster omkring 100.000 kroner som forflyttbart til statiske kontroller og cirka 70.000 kroner montert i bil.

VG testet systemet på egen bil

Ingen av bilene vi passerte i Tønsbergs-området hadde oppføringer på seg i de to timene VG var med UP. I løpet av dagen hadde Andreassen passert cirka 700 biler og stoppet én. Den var tidligere stjålet, men kommet til rette igjen.

- Antallet vi kontrollerer varierer veldig fra dag til dag. Forleden dag registrerte vi omtrent 1500 biler, der vi kontrollerte 14 biler som følge av systemet. Andre dager kan vi passere 900 biler uten å oppdage en bil med oppføring i Elys, avslutter han.

VG testet for sikkerhets skyld ut ANPR-systemet på egen bil. Det gjorde vi ved å registrere bilen som stjålet, for så å teste om systemet ga utslag, noe det gjorde.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder