SKISSE-BOKSING: Etter å ha sett denne skissen sendte Aston Martin brev til Henrik Fisker med krav om at han stopper biler, fordi den er for lik Aston Martin-modeller. Foto: Skisse: Henrik Fisker ,

Milliard-drama om ny superbil

Er den nye superbilen fra den danske, tidligere
Aston Martin-designeren Henrik Fisker for lik James Bond-bilen fra Aston Martin?

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Det mener Aston Martin, som mener Henrik Fisker stjeler bildesign. Den britiske produsenten har sendt et trusselbrev til sin tidligere toppdesigner, fordi de mener at hans nye superbil er altfor lik deres egen design, innbefattet den siste Bond-bilen fra filmen Spectre, Aston Martin DB10.

I det som blir oppfattet som et truende brev, krever Aston Martin at Fisker ikke lanserer sin nye supersportsbil på Detroit-messen, som åpnes for pressen mandag til uken.

Døm selv! Se bilder av Aston Martin DB10 og Force 1 nederst i artikkelen, og stem over hvor like du synes de er. Leser du på mobilen er avstemmingen aller nederst i artikkelen.

Les: Volkswagen viser nye elbil med Tesla-rekkevidde.

Gigantsøksmål

Nå har Henrik Fisker svart med et surt og spydig søksmål, der de saksøker bilprodusenten for 100 millioner dollar (ikke så langt fra en milliard kroner), for skadene av det de kaller «det uriktige og krenkende» forsøket på å utelukke Henrik Fisker fra luksussportsbil-industrien.

Det verste er, skriver Fiskers advokat, at Astons anklager om kopiering kun er basert på en ganske lite detaljrik strektegning av bilen som ble sendt ut som en teaser om den kommende lanseringen i bilbyen Detroit. Aston Martin innrømmer også i brevet, at de selvsagt ikke vet hvordan Force 1 kommer til å se ut.

Til alt overmål ble brevet sendt lille julaften.

Henrik Fisker raser: «Dette er en klassisk David mot Goliat-kamp. Aston Martin forsøker å true meg til å støtte opp om sitt sviktende selskap for å maskere for sine mangler både ved økonomien og produktene …» skriver de i pressemeldingen.

Henrik Fisker skriver at han nekter å la seg true av produsenten, som til tross for over 100 års historie samlet sett ikke har solgt mer enn 70.000 biler. Produsenten er ikke lenger britisk heller, eid som den er av et Kuwait-basert investeringsselskap og et italiensk fond, håner Fiskers advokat.

Fikk du med deg denne? Disse ladehybridene trøbler i kulda.

Artikkelen fortsetter under bildet!

DAVID MOT GOLIAT: Det hevder toppdesiger Henrik Fisker at Aston fører mot ham. Her er han i et intervju med Reuters under Los Angeles Motor Show i 2012. Foto: Reuters Mario Anzuoni , Reuters



Fisker: Mange like biler

«Faktisk er det flere bilprodusenter som lager biler som ligner Aston Martins, både Chevrolet Corvette og Jaguar F-Type har lignende proporsjoner, med langt panser og hjulene trukket langt ut. De er likevel distinkte biler, med sine egne spesifikke kjennetegn. Designelementene stammer fra de gylne 60-årene, skriver advokaten.»

Gammelt uvennskap, kommenterer den erfarne biljournalisten fra BilNorge.no og eksperten på bilindustri, Jon Winding-Sørensen.

Han utdyper:

– Jeg skjønner seriøst ikke Aston, de har jo ikke en gang sett det endelige resultatet. Og hvor ofte hører vi ikke at design ligner på hverandre, sier han.

Han viser til Jaguar-designer Ian Callum som i en debatt om bildesign med Tesla-designer Franz von Holtzausen på bilshowet på Pebble Beach i California i fjor, sa at alle biler ser så like ut er fordi de er bygget rundt mennesker.

– Men han har ikke gått til sak mot biler som lignet, sier han.

Les: Kinakopier råtner på kaia.

Les også: Kina-kopi av Rolls kan gå til retten

FUSKER FISKER? Force 1 er ikke basert på et Aston Martin-chassis, og kan ikke på noen måte knyttes til Aston Martin. Den er helt forskjellig fra en hvilken som helst Aston Martin-modell, inkludert DB10, understreker advokaten til Fisker. Han trekker frem at Force 1 har en rund vindskjerm mens DB10s er flatere. Force 1 har firkantet tak med parallelle linjer, Bond-bilens er konisk som smalner bakover. Force 1 har lang hekk, DB 10 har kort bakende. Sidelinjen i Force 1 er Z-formet, mens DB10 har rett sidelinje, hevdes det i søksmålet. Foto: Skissene er fra søksmålet, med tillatelse fra Fisker. ,

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder