LADBAR BESTSELGER: Mitsubishi Outlander PHEV blir her presentert under årets bilmesse i Paris i oktober. Den er Norges klart mest solgte ladbare hybridbil i år med 1463 solgte eksemplarer per 22. desember 2014. Foto:Remy De La Mauviniere,

Tre av ti vil ha ladbar nybil

Hele 29 prosent av de spurte i en stor undersøkelse oppgir at de vil kjøpe en ladbar hybrid neste gang de skal ha nybil. 15 prosent går for en ren elbil.

Øystein Larsen-Vonstett
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Det er en representativ undersøkelse som Sentio har gjort for Nationen som viser dette.

29 prosent sier at de vil satse på en dieselbil som sin neste nye bil. Denne andelen er størst blant de spurte på landsbygda. Den ladbare hybriden er sammen med elbilen det mest populære nybilvalget i Oslo-området viser spørreundersøkelsen.

Det er veldig gledelig at så mange har fått øynene opp for ladbare hybridbiler så raskt. Dette viser at folk gjerne tar miljøvalg hvis myndighetene legger til rette for det, sier kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF til avisen.

De ladbare variantene av luksusmerket Porsche blir opp mot 46.000 kroner billigere. Flere med folkelige ladbare hybridbiler blir mer enn 30.000 kroner billigere i innkjøp i 2015.

Dette gjelder både Mitsubishi Outlander og Volvo V60 som ladbare varianter.

Stor VG NAF test av ladbare hybrider

VG og NAFs tekniske konsulenter har kjørt ni av de ladbare hybridene som er på det norske markedet.

Les testen av Audi A3 e-tron, VW Golf GTE, PorscheCayenne S E-hybrid, Porsche Panamera S-E Hybrid, Opel Ampera, Mitsubishi Outlander PHEV,Toyota Prius Plug in hybrid, Volvo V60 D5 Plug in hybrid og BMW i8 her (krever abonnement.)

Ladbare hybridbiler gis i statsbudsjettet et fradrag i vektkomponenten i engangsavgiften på 26 prosent.

I dag er det 15 prosent av bilens vekt som slipper vektavgift. Økningen får utslag på de ladbare nybilenes innkjøpspris – og aller mest på de tunge ladehybridene

NYE LADBARE: Her er VW Golf GTE, Volvo V60, Audi A3 e-tron og Porsche Cayenne S som ladbare. Foto: Hanne Hattrem og Øystein Larsen-Vonstett Foto: ,

Håper på mindre dieselsalg

Ladbare hybrider er to biler i én, elektrisk motor for kortere distanser, og forbrenningsmotor for lengre avstander. Denne biltypen kommer nå i modeller som det norske folk kjenner.

– Avgiftskuttene har god effekt. Det er et sterkt virkemiddel med både en økonomisk og psykologisk effekt. En ting er at man betaler mindre, en annen ting er den positive omtalen. Det forsterker etterspørselen, tror Sagedal.

Hun håper at andelen som vil kjøpe dieselbil vil synker.

– Vi får håpe hybriden overtar mer av salget til dieselbilene etter hvert, sier Sagedal til Nationen.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder