NIKOLA: Den elektriske lastebilen med 2000 hester bærer fornavnet til Tesla og kan trekke førti tonn.

NIKOLA: Den elektriske lastebilen med 2000 hester bærer fornavnet til Tesla og kan trekke førti tonn. Foto: Produsent ,

Oppsiktsvekkende elektrisk «Tesla-»lastebil

Designen vekker oppsikt, men valget av navn på selskapet – Nikola – er heller ikke tilfeldig. Kjenner du historien til geniet Nikola Tesla ringer det nok noen bjeller.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Designen alene er nok til å skape oppmerksomhet. Men det ligger åpenbart litt mer under denne elektriske drømmen, som faktisk er blitt en realitet og er bestillingsklar.

Lastebilen er utviklet av Nikola Motor Company, og alt tyder på at de vil assosieres med Tesla. For på samme måte som Tesla har tatt navnet etter oppfinneren, fysikeren og ingeniøren Nikola Tesla, har Nikola Motor Company sett bakover i historien når de har valgt navn på selskapet.

Nikola Tesla ble født i det daværende keiserdømmet Østerrike, dagens Kroatia. Han ble senere amerikansk statsborger, og kjent som Amerikas fremste elektroingeniør. Han er i amerikansk høyesterett tilkjent æren som oppfinner av radioen, men best kjent for sine patenter og teoretiske arbeid innenfor elektristet (vekselstrømsmotorens «far») og magnetisme.

Se flere bilder på BilNorge.no

Tunge løfter

Det er jo ikke rart at en doning med slik kapasitet ønsker et så «viktig» navn. Produsenten lover at en elmotorer på 2000 hestekrefter skal sørge for allhjulsdrift.

En gassdrevet turbin skal drive en generator som holder batteriene oppe. Rekkevidden skal være 2000 km, den skal komme opp i 100 km/t på 30 sekunder og den skal kunne ta en last på oppunder 40.000 kilo.

Prisen skal være 375.000 dollar (cirka 3 millioner kroner), men man regner med at driftskostnadene vil ligge på under halvparten av de omlag 60 cents/mile (i underkant av fem kroner) det koster å drifte en vanlig diesel Klasse 8-bil i USA.

Les også: En hardcore Porsche-opplevelse

Tesla-metoden

Dersom du setter deg på listen nå, forhåndsbetaler du 5000 dollar (ca 40.000 kr). Til gjengjeld får de første som binder seg gratis drivstoff (gassen kommer fra produsentens egne kilder) for de første 1,6 millioner kilometer.

Det er vanskelig å si hvor mye som er fantasi her, men på papiret høres enkelte ideer gode ut. Som for eksempel at man bruker Meritors modul-konstruerte uavhengige opphengning, som er blitt en hyllevare for militære biler.

På veien: Denne blir en av Volkswagens mest solgte

Unike egenskaper

Det, sammen med at alle tyngre komponenter ligger under rammehøyde, skal gi en svært god komfort, ifølge Nikola, og kjøreegenskaper som man aldri har møtt på en truck før.

Her finnes det elbil-elektronikk som omfatter det meste, fra individuell regulering av alle hjul (Torque Vectoring) til assistent-systemer som grenser inn på det selvkjørende og med platooning-egenskaper.

Platooning er en betegnelse på smarte veier, der nedfelte sensorer i veibanen måler fart, avstand også videre. Når disse dataaene kombineres med bilens datasystem, kan et titalls lastebiler utgjøre en tropp (platoon), som forflytter seg som en enhet. Dermed kan bilene ligge med ultrakort avstand, og veikapasiteten utnyttes mye bedre.

ARTIKKELEN ER LEVERT AV BILNORGE.NO

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder