HVOR DU VIL: - Service og reparasjoner kan du ta hvor du vil, garantien gjelder uansett. Men velger du et merkeuavhengig verksted, husk å spørre om de utfører service i henhold til fabrikkens spesifikasjoner. Foto: Bjørn Aslaksen
HVOR DU VIL: - Service og reparasjoner kan du ta hvor du vil, garantien gjelder uansett. Men velger du et merkeuavhengig verksted, husk å spørre om de utfører service i henhold til fabrikkens spesifikasjoner. Foto: Bjørn Aslaksen

Bør du velge merkeverksted eller uavhengig billig-verksted?: Service-krig blant bilverksteder

BIL, BÅT OG MOTOR

(VG Nett) Bør du velge merkeverksted eller en kjede som tar service og reparasjoner på alle bilmerker - til en ofte rimeligere penge? Verkstedbransjen forvirrer kundene, og bør rydde opp, mener ekspert.

Publisert:

- Det viktigste spørsmålet du som bileier stiller til det uavhengige verkstedet, er om de kan innestå for at servicen de utfører er i tråd med produsentens retningslinjer, sier seniorrådgiver og advokat i NAF, André Fimreite.
Stiller du dette spørsmålet, gjør du verkstedet klar over at du er en opplyst forbruker som kjenner regelverket.

Gjennom NAF og internasjonale organisasjoner har Fimreite vært med på å påvirke EU-systemet for å få frem det regelverket vi nå har, og for at garantien skal gjelde uansett hvor service er utført.

- Mange bileiere er ikke klar over at de fritt kan velge verksted - og at garantien skal gjelde likevel, sier han.

I sommer presiserte EU regelverket for bilverksteder som skal sikre at de merkeuavhengige verkstedene skal få bedre tilgang til teknisk informasjon om alle bilmerker.

Dette regelverket gjør at bilprodusentene ikke kan hemmeligholde teknisk informasjon om nøyaktig hva som skal utføres på service.

Ordningen legger til rette for at når du for eksempel setter din BMW inn på service hos Mekonomen, så skal dette verkstedet utføre nøyaktig den samme servicen som et BMW-verksted ville ha gjort.

I det siste har både frie verksteder og merkeverksteder utkjempet den reneste krigen om verkstedkundene.

- Det er en kamp om kundene og et spill som foregår nå. Merkeforhandlerne spiller på den usikkerheten som bileierne har i forhold til hvor servicen må utføres og hva som utføres. Det vi nå har sett, tyder på at det er behov for en opprydning i både argumentasjon og dokumentasjon fra begge sider, altså fra merkeverkstedene og de frie verkstedene, sier forlagsredaktør i Bilforlaget og bransjeekspert Per Morten Merg.

HAR DU GODE ELLER DÅRLIGE ERFARINGER FRA MERKEVERKSTEDER ELLER MERKEUAVHENGIGE VERKSTEDER - BRUK KOMMENTARFELTET NEDERST I ARTIKKELEN.

Les: En av fem tviler på bilverkstedet.

Vil holde på verksted-kunder

I 2011 har nesten alle bilmerker (unntatt Volvo, Ford, Lexus, Nissan, Mazda og Honda) innført minst fem års garanti i Norge.

Dette er verken for å være ekstra god mot kundene eller for å skaffe seg salgsfortrinn foran konkurrentene, mener markedssjef Marius Paus i billeasingfirmaet LeasePlan. Han tror at innføringen av de gode garantiene skyldes at merkeverkstedene ønsker å holde på kundene lengre.

- Stadig bedre nybilgarantier handler mer og mer om å beholde kundene på merkeverkstedet i de innbringende årene etter at bilen er ny, skriver Marius Paus i en nylig publisert blogg.

Han tror at det er EU-innskjerpingen som har utløst garantikrigen.

- Dette kommer som en direkte konsekvens av EUs presisering av regelverket, som sier at service og reparasjoner ikke er nødt til å foregå på et merkeverksted, selv innenfor garantiperioden, sier Paus.

Han sier at de ikke har noen klar fasit på om merkeverkstedene er spesielt mye dyrere.

- Poenget er at prisene varierer. Du kan reise tre mil utenfor Oslo, så kan prisen på merkeverkstedet være langt rimeligere enn i byen. Dette betyr bare at kunder må sjekke priser og orientere seg i markedet for hver service, sier han.

Les: Disse gir deg dårligst nybilgaranti.

Kamp om kundene

- Et av hovedmotivene for innføringen av fem års garanti er utvilsomt den offensiven som de frie verkstedkjedene, først og fremst Meca og Mekonomen, har ført det siste året for å skaffe seg nye kunder. Garantien er et av flere mottiltak fra bilforhandleren, sier forlagsredaktør i Bilforlaget og bransjeekspert Per Morten Merg.

Les: Nå kan du shoppe reparasjoner på bilverksteder.

Mulig bakside

André Fimreite i NAF advarer mot en mulig bakside av ikke å utføre service på merkeverksted.

- Uavhengige verksteder er forpliktet til enhver tid å holde seg oppdatert om hvilke punkter som skal sjekkes på service. Hvis de ikke har innhentet denne tekniske informasjonen, kan det uavhengige verkstedet risikere å bli sittende med garantiansvaret, helt eller delvis. Men det forutsetter selvsagt at det er en årsakssammenheng mellom det de reklamerer på, og det som er avslagsgrunnlaget, sier han.

- NAF vil ikke nøle med å følge opp dette ansvaret overfor et ikke-merkeverksted hvis de har forsømt å oppdatere servicepunktene med fabrikanten, sier Fimreite.

- Oppdaterer

Salgs- og kjedesjef i Mekonomen i Norge, Bjørn Skogstad, sier at verkstedkunder kan følge seg trygge på at servicen blir utført i henhold til fabrikkens spesifikasjoner.

- Vi følger oppdateringene til våre underleverandører i bransjen, sier Bjørn Skogstad.

Garanti på servicepriser

Ford innførte tidligere i år prisgaranti på service og reparasjoner på alle sine modeller. Nå har også Opel innført systemet. Garantien går ut på at merkeverkstedet skal matche pristilbudet fra et fritt verksted.

Overfor BilNytt.no legger Opel ikke skjul på at deres klare mål med prisgarantien er å stoppe lekkasjen til de frie kjedeverkstedene.

Her kan du lese mer om