Toyota Yaris - årets bil i Europa

BIL, BÅT OG MOTOR

Den er kortere, høyere og mer praktisk enn de småbilene vi har sett hittil. Toyota Yaris er valgt til Årets Bil i Europa for år 2000, av en 50-manns jury av fagfolk.

Publisert: Oppdatert: 25.02.03 13:18

- Den vanlige Yaris er større og rommeligere enn mange av dagens småbiler, mens Yaris Verso er en liten flerbruksbil - en høybygd stasjonsvogn, sier eneste norske jurymedlem, bilekspert og redaksjonssekretær Rune Korsvoll i NAF-bladet Motor.

Japanske biler har bare en gang tidligere klatret til topps i kåringen av Årets Bil i Europa. Det var i 1993, da Nissan Micra vant. Også den er en praktisk småbil med mye plass og bra sikkerhet. Sjelden har japanske biler vært ledende i spennende design eller teknisk nytenkning.

Men Yaris viser nye veier i praktiske løsninger, og har blant annet digitale instrumenter som er plassert midt på dashbordet - vinklet mot sjåføren.

Svært lettkjørt

- Yaris var også en av mine favoritter, men jeg plasserte syvseteren Opel Zafira et lite hakk foran, sier Rune Korsvoll i NAF-bladet Motor.

Han synes det er helt på sin plass at Yaris vinner, blant annet fordi japanske bilprodusenter er verdensmestere i å produsere driftssikre biler til fornuftige priser.

VGs bilmedarbeider har prøvekjørt både vanlig Toyota Yaris og den høybygde Yaris Verso. Begge er kvikke, svært lettkjørte småbiler med god plass også for storvokste nordmenn.

Verso-utgaven har forbløffende stor bagasjeplass og byr på en rekke bruksvennlige løsninger tilpasset små familiers behov. Innredningen kan bl.a. by på variabel benplass og flere variasjoner fra stasjonsvogns- til varebilinnredning.

Vanlig Yaris koster fra noe over 120 000 til vel 150 000 kroner, mens den praktiske Verso-utgaven ligger i prisklassen fra vel 170 000 til noe over 180 000 kroner.