UTYDELIG: Midt i blikkfanget, ovenfor den polerte gaffelkronen, sitter et asymmetrisk formet og blåskimrende vindu som viser fart, turtall, gir, traction control, rundetider og mye mer. Det er utrolig pent, men også ganske utydelig. Foto: Bike/Agusta

Italienske MC-verstinger faller i pris

Italienske sportssykler var tidligere svært mye dyrere enn de japanske, men de siste års valutautvikling har ført til at de nå knapt er noe dyrere.

Artikkelen er over ti år gammel

Av Sami Salonen/Morten Broks, Bike

Råskinnet MV Agusta F4 med sine 184 hester og prislapp på 288.500 koster for eksempel 30.000 kroner mer enn japanske tusenkubikkere, som har økt i pris de siste årene. Tidligere skilte det rundt 100.000 kroner mellom disse motorsyklene, men nå har italienerne sett nødvendigheten av å kunne matche Honda, Kawasaki, Suzuki og Yamaha i pris.

Bike har testet en av årets hotteste nyheter fra Italia, MV Agusta F4 1000R. Dette er en avansert banesykkel med kvaliteter for raske rundetider.

Les:Ny og råsterk sports-MC for landeveien.

Stabil

Få lager sportsmaskiner som ingeniørene fra pastaens rike.

MV Agusta F4 er gjennomgående stabil og det er lekende lett å holde sporet både i innbremsninger og gjennom den spanske banen Almerias raske partier. De 186 hestekreftene har aldri noen negativ innvirkning på håndterbarheten eller overrasker føreren.

Slureclutchen jobber samtidig aktivt og hjelper til med å holde bakdelen stabil når monoblokkaliperne fra Brembo klemmer rundt skivene foran; det rører seg litt, men det er fullt kontrollert og aldri sånn at føreren havner ut av sporet.

Traction control-systemet er justerbart i åtte nivåer med ulik grad av aktiv påvirkning på grepet i bakdekket. I standardinnstillingen griper systemet inn før du når grensen.

Gjennom et par av de lange kurvene sladder bakdelen, men sykkelen opptrer kontrollert, og det er lett å bli motivert til å gi tidligere og mer gass, senere og hardere brems.

Desto hardere kjøring, desto bedre føles det.

Motorsykkelen har hatt et rykte om lunefulle oppførsel - noe vi ikke merker.

Den nye versjonen er en fullstendig modernisert versjon av forgjengeren. Hvis den forrige modellen var krevende, er den nye noe helt annet. Riktignok er den raceklar, hard og aggressiv, men samtidig lett og smidig til tross for den voldsomme effekten. Den nye rammen og de nye
fjæringskomponentene fra Sachs og Marzocchi matcher hverandre perfekt - følelsen for endringene i underlaget og grepet i dekkene er fenomenalt.

Les:BMW-monster i superbike-klassen.

Ny motor

Under banekjøring vil vi gjerne ha så mye effekt som mulig, men aldri på bekostning av håndterbarhet. Dette har produsenten forstått, og viser det i den nye motoren: Den er myk og forutsigbar i lav- og mellomregisteret, sinnssykt aggressiv på topp. Også girkassen er ny, og gir signaler slik at tenning og innsprøytning tilpasses individuelt til hvert gir.

Landevei i sterk trafikk kan være en utfordring for denne typen motorsykler, men det går merkbart smertefritt, med mye kraft i bunnregisteret og et innsprøytingssytem som er helt fritt for rykking.

Til vi får mulighet til å teste MV Augusta F4 1000 R mot konkurrentene, må vi vente med å besvare spørsmålet om mv Agusta har nådd sitt mål, nemlig å bli bedre enn noen annen sportssykkel på tusen kubikk.

Les hele prøvekjøringen i Bike nummer 4 som er i salg nå.

Les flere MC-nyheter på Bike.no.

Pris288.500 kr
Garanti2 års garanti
FargerRød/sølv, svart, sølv
MotorR4, firetakt, væskekjølt
Ventilmek.4 vent/syl,DOHC
Slagvolum998 cm3
Boring/slag76/55 mm
Kompresjon13,1:1
Maks effekt186 hk/12¿900 rpm
Maks dr.mom114 Nm/9¿500 rpm
Innsprøytning49 mm spjeldhus
ClutchVåt flerplate
Antall gir6 stk
KraftoverføringO-ringskjede
KonstruksjonFagverksramme i stål
Akselavstand1¿430 mm
Styrevinkel24 grader
Forsprang100 mm
Fjæring foran50 mm opp-ned gaffel
Fjæring bakProgr. enkeldemper
Salhøyde860 mm
ForbremsTo 320 mm, firest.kal
Bakbrems210 mm, firest.kal
Forhjul120/70-17 tommer
Bakhjul190/55-17 tommer
Tørrvekt192 kg
Bensintank17 liter

Mer om

  1. Motorsykkel

Flere artikler

  1. MC-drøm til under 50.000 kroner!

  2. Pluss content

    Oppfylle MC-drømmen? Her er de beste bruktkjøpene

  3. Ny og råsterk sports-MC for landeveien

  4. Vårens 10 hete MC-nyheter

  5. Pluss content

    Årets største MC-nyheter

Fra andre aviser

  1. Sporty fristelser

    Fædrelandsvennen
  2. Smarte småtasser

    Aftenposten
  3. Hybrid Swift med massevis av utstyr

    Fædrelandsvennen
  4. Prøvekjørt: Honda e Advance: Denne retro elbilen vil begeistre mange

    Fædrelandsvennen
  5. S-Cross høyere, sterkere og mer SUV

    Fædrelandsvennen
  6. Full klaff med sprek bensinturbo

    Aftenposten

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder