ER DET MULIG? Konkurranseetappen i Kongsveien i Oslo, som er 1.940 meter lang og 94 høydemeter, går unna på 4 minutter og 46 sekunder. Her suser VGs reporter uanstrengt forbi tilfeldige syklister. Foto: Mattis Sandblad

Suser av gårde med el-sykkel

Har du lyst til å gruse selvtilliten til en Birken-rytter? Det fikser en el-sykkel.

ARTIKKELEN ER OVER NI ÅR GAMMEL

Det gir en god start på dagen å legge kondomdressene bak seg på vei til jobben. Tilleggsbonus er at du ikke er svett når du kommer fram.

De nye el-syklene er nemlig så smekre at det ikke er lett for et utrent øye å se at du jukser. At en usynlig hånd nærmest dytter deg oppover bakkene.

El-sykler er på vei inn i det norske markedet og VG har i en uke testet en sykkel av merket Trek som koster rundt 20.000 kroner. Det var deilig.

Aberet er at sykkelen er tung - rundt 20 kilo - mens en vanlig tohjuling veier 12-14. Selve batteriet, som er integrert i bagasjebrettet, veier 3 kilo. Tyngden er kanskje årsaken til at det løsnet en mutter her etter en ukes bruk, men denne var det en smal sak å skru til.

Ved motoren på full effekt tømmer du halve batteriet på fem bratte kilometer. Bruker du det skånsomt, holder det mye lenger. Du må tråkke for å få drahjelp, men syklingen er likevel en helt annen opplevelse. Mye morsommere.

- Motbakker og skiftende vær har gitt mange unnskyldning for ikke å sykle. Men plutselig er man dobbelt så sterk, sier Robert Foss i Foss sykler, som har lånt VG sykkelen.

Les:Setter det elektriske hjulet i produksjon.

Har tatt helt av

Han tror el-sykler blir populært hos de med lang vei til jobben og blant folk i 60-70 årene som føler at kreftene svikter. I år håper han å selge et par hundre el-sykler.

Fenomenet har tatt helt av i flate Nederland. Her ble det i fjor solgt 150.000 el-sykler - det vil si hver åttende sykkel.

- De fleste kjøperne er 50-60 pluss, men det brer seg langsomt til de yngre, sier Miriam van Bree i det nederlandske sykkelforbundet. Særlig blant dem som har lang vei til jobben og de som velger el-sykkel i stedet for bil.

Men i Danmark har ikke salget eksplodert.

Les:Øko-gasspedal skal redusere forbruket.

- Selger 100 i år

DISKRÉ: Batteriet er gjemt i bagasjebrettet mens motoren befinner seg i navet i bakhjulet. El-sykkelen, av merket Trek, koster rundt 20 000 kroner. Foto: Mattis Sandblad

- Dansker er litt redde for nye ting, de er tradisjonsbundne, og de forbinder el-sykler med gamle og svake personer eller folk med handikap. Men det holder på å endre seg, sier Allan Karstensen i Dansk Cyklist Forbund.

Oslo El-sykkel solgte i fjor 65 elsykler i hovedstaden, og regner med å selge 100 i år.

Sykkelimportøren Beach Mountain i Trondheim merker en voldsom økning i etterspørselen.

- Tidligere ble de sett på som pensjonistsykler, men det har snudd. Nå ønsker folk hjelp med dørstokkmila og bruke sykkelen som transportmiddel, sier daglig leder Odd Arne Steffensen.

Les:Verdens første multi-hybrid - med pedaler.

Medvind hele tiden

Kjell Wergeland (51) er en ivrig el-syklist. Han har tilbakelagt 5.000 km med elektrisk hjelp og er såre fornøyd.

Takket være el-sykkelen har han også vinterstid flere ganger i uken kunnet sykle de 39 km - hver vei - fra Rissa til jobben i Mattilsynet ved Sørfjorden.

- Du har alltid medvind, sier Wergeland som mener el-syklingen har bedret grunnkondisjonen hans.

- Du kan selv velge om du vil bli svett eller ikke, sier mannen som har syklet Styrkeprøven Trondheim-Oslo 12 ganger med egen kraft .

Han har skrevet en blogg om sine erfaringer på el-sykkel og råder til ikke å velge de billigste el-syklene, men gå for kvalitet.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder