VELLYKKET: LED-lys, et skarpere design, og annerledes bakpart. Vi synes den nye C-klassen er pen. Foto: Øystein Larsen-Vonstett.

VELLYKKET: LED-lys, et skarpere design, og annerledes bakpart. Vi synes den nye C-klassen er pen. Foto: Øystein Larsen-Vonstett.

Test av Mercedes C-klasse: Best i klassen!

Nye Mercedes C-klasse føles som en ekte minilimousin. Heldigvis er den også langt billigere enn limousiner flest.

  • Øystein Larsen-Vonstett
  • Audun Bergerud (Teknisk konsulent/NAF)
ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

VG og NAF har tilbragt en uke bak rattet på den splitter nye kompaktbilen fra stjernemerket.

Bilen vi kjørte, en 156 hestekrefters bensinvariant, var pakket med ekstrautstyr som faktisk kostet omtrent like mye som bilen i seg selv kostet i innkjøp. Som standard koster C180 fra 369 900 kroner.

Med luftfjæring (13.560 kroner), headup-display, 7-trinns automatkasse (34.000 kroner i påslag), eksklusive interiør og eksteriørpakker og en masse elektronikk kostet vår ekstremt påkostede variant 646.000 kroner. Det merkes selvsagt.

Egen parfyme

For noen måneder siden kjørte VG og NAF Mercedes S-klasse, verdens mest solgte limousin. Dette høyteknologiske millionvidunderet har omtrent alt av utstyr, inklusive en mulighet for å la bilen ta seg av kjøringen selv i korte perioder og egen parfyme.

Det har faktisk også C-klassen om du betaler 23.920 kroner for sikkerhetsutstyret, eller drøye 3000 kroner ekstra for parfymen.

Kjøremessig er den minste bensinmotoren på C-klassen mer enn nok for vanlig bruk.

Den både akselerer og har en veiholdning som er verdig bilens luksuriøse fremtoning. Støyisoleringen er også helt i den ypperste klassen. Fra det komfortable forsetet (VGs variant var utstyrt med setekomfortpakke til 3900 kroner), omkranses du av et oppdatert og kvalitetsmessig flott interiør.

Bør ha automatgir

RYDDIG: Med Mercedes' klassiske automatgir plassert ved rattet, frigjøres mye plass i midtkonsollen. Foto: Øystein Larsen-Vonstett.

Når bilen attpåtil vil holde seg bedre enn gjennomsnittet i klassen er det vanskelig å se noe bedre alternativ i denne klassen.

Gå gjerne for 156 bensin. Det er en knallgod motor som kronemessig, ifølge Autolease, gir det laveste verditapet. De mener bilen må ha automatgir, utstyrspakke utvendig og innvendig, setekomfortpakke, DAB radio og en eller annen form for ryggehjelp for minst mulig verdifall. Da vil bilen komme på rundt 460 000 kroner.

Stasjonsvognvarianten er klar for Norge i september i år.

FLERE BIL- OG MOTORNYHETER.

ALFABETISK OVERSIKT OVER SAMTLIGE BILTESTER.

FØLG OSS PÅ FACEBOOK.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder