Prøvekjørt Porsche Cayenne S E-Hybrid:  Voldsom kraft, spiser lite

FRANKFURT (VG)Til tross for at den har 416 voldsomme hestekrefter og er lynrask, kan den drøyt to tonn tunge Cayenne S E-Hybrid kjøres like billig som en VW Golf.

Øystein Larsen-Vonstett
ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

VG har testet den første premium-SUV-en som kommer som ladbar hybrid, Porsche Cayenne.

Nå er det kanskje ikke et oppgitt drivstoff forbruk på 0.34 l/mil som opptar kjøpere av SUV-en med startpris på 1,129 millioner kroner.

CO2 utslipp på 79 g/km ved optimal kjøring er også et tall som plasserer den helt i toppen blant de gjerrigste bilene på utslipp på det norske markedet.

Signalet om at dette ikke er den miljøverstingen, som mange har sett på Porsche Cayenne som, er nok vel så viktig for kjøpergruppen til denne bilen.

De giftgrønne bremsekaliperne, e-hybrid emblemet på siden og modellbetegnelsen med grønnskjær bak på bilen, forteller med all tydelighet at dette ikke er noe vanlig Cayenne S.

Se stor billedspesial i toppen av saken eller her.

Topp elfart: 125 km/t

Med 416 hestekrefter og et dreiemoment på 590 NM som er tilgjengelig hele veien fra 1250 omdreininger opp til 4000 er kjøreopplevelsen ekstremt sportslig og rå. En kompressormatet V6 bensinmotor på 333 hestekrefter gjør jobben sammen med et litium-ion batteri. Elektromotoren leverer 95 hestekrefter.

Sistnevnte kan kjøres på ren elektrisitet opptil 36 kilometer om du kjører den maksimalt snilt. Minste rekkevidde på elkraft er oppgitt til 18 kilometer. Toppfarten på ren eldrift er 125 km/t. Etter å ha prøvd bilen i dette modusen kan vi bekrefte at tallene er reelle. Det eneste du savner i den sportslige SUV-en er motorlyden.

GIFTGRØNT: I likhet med de andre ladbare hybridene fra Porsche har også nye Cayenne giftgrønne nåler i instrumentene og samme farge på bremsekalipere. Foto: PORSCHE,

En ren nytelse på veien

På veien er den nye ladbare Supersuven en nytelse på alle måter. Oppsettet er stivt. Den kjennes direkte og underholdende og kjøre. Det er nesten sånn at du glemmer at bilen tross alt er svær og tung med et relativt høyt tyngdepunkt.

STJELER PLASS: Batteriet stjeler 70 liter plass i bagasjerommet. Den ladbare Cayennen greier seg allikevel plassmessig bra mot konkurrentene. Foto: ØYSTEIN LARSEN-VONSTETT Foto:,

Vår påstand er at det er blant de aller beste bilene å kjøre i denne klassen, hvis ikke den beste. Den eneste innvendingen må være motorlyden. Den er ikke optimal men skal ifølge Porsche i det minste ikke være kunstig.

Tre kjøreprogrammer

Her velger du mellom tre forskjellige kjøreinnstillinger, Comfort, Sport og Sport Plus. Ifølge Porsches folk er skillet mellom de tre kjøreprogrammene gjort enda mere distinkt. Det kan vi skrive under på etter å ha kjørt bilen på tyske veier. Dette såkalte PASM-systemet er standard på den ladbare hybriden. Vi kjørte bilen med luftfjæringer.

Fordelen med elmotoren er at bilen får masse tilgjengelige moment fra første gasspådrag. 0–100 går unna på 5,9 sekunder. Speedomternålen stopper ikke før den har nådd 243 km/t.

NY OG GAMMEL: Den nye ladbare hybriden av Cayenne har fått forandret fronten sammenliknet med den tidligere hybridvarianten av samme bil. Den nye er bilen til venstre. Foto: Porsche,

Ny front og nytt panser

Bilen har fått en ny front med nye fangere, nytt panser og nye lykter. Den ligner mer på Porsche Macan. Bi-xenon hovedlys er standard i basis- og S-modellene. Porsche Cayenne er ikke en bil som utmerker seg med sitt nøytralt utseende.

Den ladbare hybridvarianten er for øvrig helt lik den vanlige Cayennen, bortsett fra noen giftgrønne farger på nålene i instrumentpanelet og på bremsekaliperne.

65 biler allerede bestilt

Million-SUV-en har ifølge Porsche i Norge blitt bestilt opp i et antall på 65 stykker. Av disse er over halvparten den nye e-hybriden.

Langt lavere engangsavgift til staten er nok noe av forklaringen på det.

Den vanlige Cayenne S med 420 hk koster 1,43 millioner kroner. Av det går nesten 700.000 kroner til staten.

For den ladbare hybriden krever staten mer enn 300.000 kroner: 377.003 kroner.

Du får med andre ord like mye krefter til en langt rimeligere pris. Sammenlignet med alle konkurrentene er bilens prestasjoner, i forhold til pris, i en klasse for seg.

MYE LIKT: Innvendig er det ikke veldig store forskjeller på den forrige Cayennen og den nye. Den nye er her bildet til venstre. Det er imidlertid kommet mye ny funksjonalitet i bilens infotainment system. Standard på hybriden er blant annet en app som kan fjernstyre endel funksjoner. Bilens skjerm kunne imidlertid med fordel hatt en bedre oppløsning. Foto: PORSCHE,

– Justert for utstyr er prisdifferansen cirka 150.000 kr. opp fra en 211 hk diesel. For den summen dobles nesten antall hestekrefter og man har muligheten til å kjøre helt elektrisk på typiske byturer, sier administrerende direktør i Autozentrum Sport, Morten Scheel. De er importør av Porsche til Norge.

Folkevarianten, Cayenne med 211 hk diesel starter på 959.000 kroner.

Senker lasteterskel i bagasjerommet

For den nette sum av 17.500 kroner kan du også få luftfjæringer på bilen. Her kan du velge mellom seks forskjellige høydeinnstillinger, avhengig av kjøresituasjonen. En annen tilleggsfunksjonalitet er en knapp i bagasjerommet som senker bilens lasteterskel med mer enn fem centimeter.

Bakseteplassen er svært bra for to. Det midterste setet er der, men er ikke optimalt. Setene kan også justeres i lengderetningen med noen centimeter.

SUPERLADBAR HYBRID: Her blir Porsche 918 Spyder vist frem på New York Autoshow tidligere i år Foto:Eric Thayer,Afp

Deler ladbart hybridsystem med 918 Spyder

Hybridsystemet er helt integrert i drivlinjen. Kraftfordelingen mellom akslene er uavhengig av kraftkilden, og styres etter der det er mest veigrep. Det er det samme hybridsystemet som blir benyttet i Porsche Panamera. Supersportsbilen 918 Spyder bruker også deler av dette systemet.

Alene til Audi Q7 kommer

Foreløpig er Porsche alene i denne klassen med en ladbar hybrid. Mitsubishi Outlander som ladbar blir en annen type bil. Allerede neste år er det imidlertid varslet en Audi Q7 med samme teknologien.

Cayenne S E-Hybrid er av DNBs biladministrasjonsselskap Autolease beregnet til å holde seg omtrent gjennomsnittet i klassen i bruktmarkedet. Med riktig utstyr vil markedsverdien være rundt 55 prosent av nybilprisen. Bilen har årlige driftskostnader på rundt 3600 kroner i året. Det er godt under snittet i segmentet.

FORMFULL: Den nye Cayennen er på dette bildet den nederste bilen. Øverst er den utgående modellen. Veldig mye er likt også her. Det er under panseret den store revolusjonen har skjedd. Foto: PORSCHE,

Mye ekstrautstyr må til

Utstyrslisten de anbefaler er lang og rikholdig. Luftfjæringer (17.500 kroner), oppvarmet ratt (5400 kroner), panoramatak (18.100 kroner), Parkassistent med ryggekamera (13.800 kroner), dynamiske LED hovedlys (24.900 kroner), større felger enn originalt, skinninteriør (fra 28.800 kroner), komfortseter (14.400 kroner) lyspakke og Porsches eget kommunikasjonssystem med navigasjon (30.500 kroner). Innvendig bør du holde deg til grå eller svarte farger. Treverk anbefaler de kjøpere å holde seg unna. For minst mulig verdifall er det aluminium og karbon som gjelder.

Kan komme avgiftsendringer neste år

Regjeringen varslet i årets statsbudsjett at de ville komme med en full gjennomgang av bilavgiftene i revidert budsjett til mai neste år. En del av ønskene til bilbransjen har gått nettopp på bedre vilkår for de ladbare hybridbilene. Plukkes dette signalet opp av regjeringen kan det bli billigere med ladbare hybrider i relativt nær fremtid.

PS! Hybridløsningen som fremdeles selges i konsernfetter VW Touareg er den samme som sto i den utgående ikke ladbare hybridløsningen i Cayenne S. (se tabellen under.)

Foto: ,

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder