Her blir det tunnel-kø frem til 2020

Bla deg gjennom og se hvor du må regne med kaos

Det starter med to kjørefelt gjennom Smestadtunnelen, før ytterligere ni tunneler skal stenges og rehabiliteres frem til 2020.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Mandag kveld gikk startskuddet for den omfattende oppgraderingen av tunneler i hovedstaden, som betyr at Oslo-bilistene vil få testet sin tålmodighet bak rattet de neste årene.

Tidligere mandag kom Bjørn Øystein Kroken, byggeleder i Statens vegvesen, med den mildt sagt nedslående analysen av hvor lang tid det i verste fall kan ta å komme seg fra Sinsen til Smestad - en strekning på åtte kilometer.

Og som om ikke det var nok: Mandag ble det sendt ut flomvarsel for Østlandet, som kan forverre køkaoset ytterligere.

Har du opplevelser med køkaoset tirsdag morgen eller senere? Benytt hashtag #vgkø i sosiale medier eller fortell VGs lesere om hvordan trafikken er der du er i vår protokoll. (Hvis dere er flere i bilen kan den som ikke kjører gjerne dele et bilde også!)

Les også: NAF raser: Slik skulle køkaoset vært løst i forkant

Bla deg gjennom den interaktive grafikken over tunnelarbeidene frem til 2020 ved å trykke på årstallene under bildet i toppen av artikkelen.

– Forventer økt trykk på E18 og Ring2

Velger du andre hovedveier fra tirsdag morgen, så er det ikke sikkert du slipper unna køene da heller.

– Vi forventer økt trykk både på E18 og Ring2 men er ikke sikre på hvor mye ekstra kø det blir. Det som er sikkert er at rådet om å benytte kollektivt også gjelder de som bruker bilen på disse strekningene. Mye taler for at det blir mer kø, sier prosjektleder i Statens Vegvesen, Hilde Ulvik.

Les også: Nå kan kollektivfeltet stenges for single i elbil

Av nødetatene frykter særlig ambulansetjenesten for pasientene de skal hjelpe.

Mange arbeider samtidig

Klokken 21.00 i kveld stengte to kjørefelt gjennom Smestadtunnelen. Det betyr redusert kapasitet og lange køer fra tirsdag morgen. Arbeidene i tunnelen er planlagt ferdig i andre halvår neste år.

Men allerede til høsten stenger også Granfosstunnelen, før Brynstunnelen og Tåsentunnelen følger etter i 2016.

KØER SEG: Her er det kø ved Smestad-krysset ved avkjøringen fra Ring 3. Det kan det bli langt mer av i tiden som kommer. Foto:TERJE BRINGEDAL,VG

Fikk du med deg denne?:Solgt som «ny» bil- hadde kjørt 897 kilometer

Sommeren 2017 skal de to sistnevnte være ferdig, samtidig som nye arbeider starter i Ekeberg- og Svartdalstunnelen, Festningstunnelen, Vålerengtunnelen og Vaterland- og Hammersborgtunnelen de påfølgende årene.

Først i 2020 skal alle arbeidene være ferdig.

KOMMENTAR:Problemer i kø

– La bilen stå!

Noen av arbeidene som skal utføres er nye lys, vifter, kameraovervåkning, vann- og frostsikring, og utskifting av vegger, tak og asfalt. Dette øker sikkerheten i tunnelene.

Krangel blant syklistene:Er det ok å sykle to i bredden?

Det fins ikke omkjøringstraseer i Oslo for den mengden trafikk som passerer gjennom tunnelene.

Derfor blir det mer kø, og Vegvesenet anmoder alle som har mulighet til å la bilen stå, reise kollektivt, sykle eller gå.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder