FORSKJELL: Apollot gikk frra topp til bunn i våtegenskapene på ett år. Bildet viser et en bremsetest på Continentals testbane i Tyskland, i forbindelse med en sak om vannplaning. Foto:Kjell Magne Aalbergsjø,

NAF: Vi stusser selv og tester på nytt: Sommerdekktest: Sensasjonelt bra i fjor – på bunnen i år

Hvordan kan det som skal være to helt identiske sommerdekk gå fra å være suverent best på bremsing på våt asfalt det ene året, og så falle totalt igjennom og få karakteren «svak sikkerhet» det neste året?

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

I fjorårets sommerdekktest sjokkerte det indiske Apollo-dekket Alnac 4G med fabelaktige egenskaper i vannplaningstestene.

Bremselengden på våt asfalt i 2014-testen var på 28,9 meter. Best av de 14 nye dekkene.

Bremselengden på våt asfalt i 2015-testen var på 41,8 meter. Det var dårligst av alle. Det beste dekket bremset ned på 35 meter, som kan tyde på at underlaget har vært litt forskjellig.

I vannplaningstesten i 2014, klarer Apollo-dekket 80,3 km/t før det planer. Det gir femte plass av de nye dekkene. Nokian er best med 84,1 km/t.

Året etter greier Apollo 83,4 km/t. Det gir bare 12. plass av de 15 dekkene.

Også når det gjelder kjøregrep på våt asfalt faller Apollo som en stein fra 2014 til 2015.

NAFs dekktester og bilder av dekkene finner du her.

– Ingen svakheter

I 2014 kåres Apollo Alnac 4G til dekktestens sensasjonelle sølvvinner, hakk i hæl på «baronen» Continental, med følgende attest:

«Apollo kjøpte Vredestein i fjor og har tydeligvis fått tilgang til ny, god teknologi. Dekket har det beste bremsegrepet på våt vei av alle. Det har gode rundetider på bane og god stabilitet i manøvertesten og gir deg ingen ubehagelige overraskelser. Også på tørr asfalt oppfører det seg logisk. Vi finner ingen svakheter av betydning i dette rimelige dekket.»

I 2015 ble sammenlagtplasseringen nummer 15 av 15, helt sist.

Nå er attesten: «Helt på bunnen finner vi indiske Apollo. Dekkets positive egenskaper er kjørekomforten, den lave støyen og lave rullemotstanden. Sikkerheten er imidlertid svak. Prestasjonene i alle disiplinene på våt asfalt er dårlige. Bremselengden er lengst av alle dekkene. Derfor gir dekket også en usikker kjørefølelse. Heller ikke på tørt underlag er dekket særlig mye bedre.»

KJØPT OVER DISK: Alle dekk som testes i de nordiske dekktestene som NAF er med på, kjøpes over disk, forteller redaksjonssjef Rune Korsvoll i NAFs medlemsblad Motor. Foto:Naf/motor,

Hva skjedde?

Salgssjef i Apollo Vredestein, Per Knutsen, sier de er forundret over resultatene, fra å bli skrytt opp i skyene i fjor, til å bli slaktet i år, på de samme premissene.

– Det er nøyaktig samme dekk, både mønster og gummiblanding er det samme. Vi har sjekket innover i vårt system for hvordan dette kunne skje, men har ikke funnet noen svar. Vi har ingen kontroll over hvordan testene utføres, du må spørre TestWorld i Finland, som gjennomfører testene.

Kjøpt over disk

– Begge gangene har vi kjøpt dekkene over disk. Vi er også litt på stuss over forskjellen i ytelse på disse dekkene. Vi vet riktignok at det forekommer variasjoner i produksjonen hos de fleste produsenter, men ikke så store, sier Motors redaksjonssjef og mangeårige dekkansvarlig, Rune Korsvoll.

Dekktestene som NAFs medlemsmagasin publiserer kjøres i samarbeid med blant andre Aftonbladet og Auto Motor og Sport i Sverige, Tekniikan Mailma i Finland og Auto Revue i Russland. De utføres av det finske firmaet Test World.

Slik blir dekkene testet.

Han opplyser at de har spurt om en mulig forklaring fra Apollo.

– De svarer at dekkene ikke er spesielt glade i asfalten på den banen vi har brukt til testen i år (Texas, red.anm.). Men vi synes også at det høres litt rart ut – i hvert fall at avvikene skal bli så store. Vi kommer til å gjøre en ekstra test av Apollo i løpet av mai på testbanen i Ivalo, for å se om vi får enda et annet resultat.

Merker ikke forskjell

Sommerdekk er et minst like kritisk dekkvalg som vinterdekk, mener dekkekspert Rune Korsvoll, redaksjonssjef i bladet Motor.

– Under vanlig kjøring føles alt bare bra. Et vinterdekk gir deg tidlig et forvarsel om dårlig grep og stabilitet. Slik er det ikke med sommerdekk. Først når det plutselig oppstår en kritisk situasjon sier sommerdekk fra for fullt om hvor gode eller dårlige de er på bremsing og vannplaning, sier Korsvoll.

Å spare penger på dekk er derfor en tvilsom affære, mener han.

De beste dekkene er litt dyrere, men det skal ikke rare bulken til før det du sparer på et par billigdekk går opp i spinningen. For ikke å snakke om hvis du tør å tenke tanken om at du kjører på et menneske i et fotgjengerfelt fordi bremsestrekningen blir for lang. For å si det rett ut: Å spare noen hundrelapper på dekk er etter vår mening en tvilsom måte å spare på, råder NAF på sine nettsider.

Her finner du ABC for hjulskiftet.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder