Regjeringen legger frem revidert nasjonalbudsjett i dag

FORDEL UNDER PRESS: Å kjøre i kollektivfeltet er blant godene som nå kan forsvinne for elbileierne. FOTO: Krister Sørbø.

Suksess-salget kan strupe elbil-godene: Elbil-fordeler kan endres

Det økte salget av elbiler gjør at elbil-eierne kan miste deler av godene allerede neste år.

Artikkelen er over fem år gammel

Regjeringen har lagt til grunn at elbil-fordelene ikke vil bli svekket i løpet av stortingsperioden frem til 2017, eller før el-bilsalget når 50.000.

Frem til i vår er det solgt 29.000 elbiler og med den salgstakten som er nå, vil taket bli nådd allerede neste år.

- Med det salget vi nå ser, ligger det an til at antallet solgte elbiler vil nå 50.000 en gang utpå høsten neste år, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for Veitrafikken.

- Innen 2015

- Våre prognoser tilsa at vi først ville nå 50.000 elbiler i 2016, men vi ser også nå at det kan skje i 2015, sier generalsekretær Snorre Sletvold i Norsk Elbilforening.
Han frykter at politikerne vil fjerne en del av godene.

- Det er ikke til å komme fra at vi frykter det, og vi vil advare kraftig mot å fjerne incitamentene som i dag er der for at folk skal kjøre mer miljøvennlig, sier Sletvold.

Masse fordeler

I dag er det svært lukrativt for kjøperne å investere i en el-bil: De slipper de dyre bilavgiftene som vanlige biler får, og moms og bompenger. De parkerer gratis, får være med ferger gratis og ikke minst får de kjøre i kollektivfeltene.

- Jeg synes politikerne skal løfte blikket litt. Ti prosent av elbilene i verden selges i Norge. Det viser at de politiske virkemidlene virker og bør få politikerne til å satse videre på dem, i stedet for å bremse.

- Men kollektivfelt-kjøringen er under press?

- Ja, det vil bli satt på en hard prøve, men det er i hovedsak bare en utfordring på noen veier inn til Oslo en liten stund i den verste rushtrafikken.

Flere av ordningene er allerede under press. Blant annet kan de måtte betale for å parkere i kommunale parkeringshus i Bergen.

Solberg Thorsen sier det er 2,5 millioner personbiler i Norge og at 50.000 sånn sett er lite.

250.000 gir effekt

- Tar en utgangspunkt i om elbiler skal utgjøre noen forskjell for å få ned klimautslippene, vil ikke det skje før vi vipper ti prosent av bilparken, altså 250.000 elbiler. Det er et stykke frem dit.

Solberg Thoresen sier det er ett usikkerhetsmoment, og det er om trusler om at goder vil forsvinne, vil gjøre at mange potensielle elbilkjøpere vil sette seg gjerdet - eller mer riktig - på autovernet.

- Det kan gjøre at økningen i salget vil kunne avta noe.

Finansminister Siv Jensen (Frp) ønsker ikke å si noe om det er aktuelt å stramme inn på elbil-fordelene nå, men sier at det vil komme noe om elbiler i forbindelse med revidert budsjett som legges frem i dag.

VG skrev nylig at det økte salget av elbiler gir kraftige kutt i inntektene.

Statsminister Erna Solberg bekrefter overfor Bergens Tidende at det er et forhold de vil komme tilbake til i revidert budsjett, som legges frem i formiddag.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder