Bileier vil ha dekket rusten over garantien - Opel nekter

VANLIG: - Rustskader som dette kan skyldes steinsprut og påvirkning fra vårt svært aggressive veimiljø med mye saltbruk. Skader nederst på karosseriet på en forhjulsdreven bil er vanlig, med fullt rattutslag spruter det stein og skitt bakover, sier NAF-tester Jarle Anders Hurum. Foto: Hanne Hattrem

Denne bilen ruster etter fire år

Bilen er bare fire og et halvt år gammel og angrepet av rust nederst på dørene. Men Opel nekter å ta rusten over garantien.

  • Hanne Hattrem

Artikkelen er over syv år gammel

- Er det normalt at en så ny bil ruster, spør bileieren.

Jon Arild Larsen fra Billingstad i Asker utenfor Oslo har byttet inn sin 4,5 år gamle Opel Meriva. Ved takseringen oppdaget kjøperen - som er Volkswagen-forhandleren han har kjøpt ny bil hos - rust.

Fulgt service

For dette ble han trukket 2500 kroner for hver dør.

-Jeg har fulgt alle servicer på merkeverkstedet der jeg kjøpte bilen. Bilen har vært håndvasket to-tre ganger i måneden, har stått i varm garasje og har vært kjørt 8-9000 kilometer i året, til sammen 37.000 kilometer. Dette kan da ikke være normalt, sier Larsen og undersøkelser at for ham dreier dette seg ikke om penger, men prinsipp. I alt åtte nye Opeler har han kjøpt hos Thrane-Steen på Skøyen.

Han ber om at de 10.000 kronene for utbedring av rust blir tatt av Opel.

Avslår

Men Opel avslår å dekke lakkskadene over bilens rustgaranti eller reklamasjonsretten som er fem år. Avslaget er begrunnet i at dette er å regne som helt normale skader etter bruk. For eksempel steiner og singel som legger seg i kanalskjørt og dørkarmer kan gi grobunn for rust, mener Opel-importøren.

Senterleder ved NAF Senter Sandvika utenfor Oslo, Jarle Anders Hurum og NAFs tekniske konsulent Dag Edvardsen heiser Opel Merivaen opp på bukken og starter granskningen av rusten med falkeblikk, mikroskop og lakktykkelsesmåler.

-Den lille rusten på begge dørene på venstre side vil jeg karakterisere som normale bruksskader og gir ikke grunnlag for trekk ved taksering, sier Jarle Anders Hurum.

Men på høyredørene er det tydelige blemmer i lakken nederst på dørkantene. Her er NAF-ekspertene ikke i tvil om at rusten kan vurderes innenfor reklamasjonsretten.

Vanskelige vurderinger

-Vi kan ikke se at det er noe mekanisk, for eksempel en stein som har slått hull i lakken, som er årsaken til rustblemmene. Men vi kan heller ikke utelukke det. I slike tilfeller kan det dreie seg om for tynn lakk på den nedre kanten av døren, sier Dag Edvardsen.

STEMPLET: NAF-tester Jarle Anders Hurum konstaterer at Opel-verkstedet for bare fire måneder siden undersøkte karosseriet og stemplet bilen som rustfrisk. - Disse blemmene har svært sannsynlig ikke dukket opp i løpet av fire måneder. Her har det trolig vært en ganske summarisk rustkontroll, sier Jarle Anders Hurum. Foto: Hanne Hattrem

-Rust er blant sakene som kan være vanskelige å vurdere fordi det kan henge sammen med fabrikasjonsfeil, bruksskader og vedlikehold, sier NAFs teknisk konsulent Dag Edvardsen.

Han sier at mange bileiere misforstår hva garantien mot gjennomrsuting (rustgarantien) innebærer og tror den garanter for mer enn den gjør. Gjennomrusting defineres normalt som perforering av karosseriplatene, for eksempel kanaler og hulrom og ut, sier han.

Opel: Fulgt prosedyrer

Selv om nye biler stadig får flere karosserideler i plast og aluminium, er karosseriet i hovedsak bygget i stål.

-Over tid vil det oppstå rust. Det gjelder alle bilmerker. NAFs erfaring er at enkelte bilimportører strekker seg lengre i reklamasjonssaker, sier Edvardsen.

-Vi har fulgt våre prosedyrer ved slike saker, med egen representant som har gjort en faglig vurdering av saken. Konklusjonen er at det ikke er fabrikasjonsfeil eller rustgarantisak. Forhandleren tilbød seg å være med til NAF, noe eieren ikke ønsket. Hvis NAF nå kan tilføre nye opplysninger, vil vi ta saken opp til ny vurdering, sier Hélène Formo, PR-sjef i Opel Norge.

Nyere Renault blant de beste

LITEN TUE: Slike blemmer med rust under er ikke lette å se, men kan være starten en stor utgift. Bileier Jon Arild Larsen (til høyre) er svært overrasket over at hans fire og et halvt år gamle Opel Meriva allerede har rust. NAF-tester Jarle Anders Hurum og teknisk konsulent i NAF, Dag Edvardsen (til venstre), er ikke like overrasket, men mener det er grunnlag for reklamasjon. Foto: Hanne Hattrem.

Generelt henger bra beskyttelse mot rust sammen med prisen på bilen, men av de normale bilmerkene har Renault bra rustbeskyttelse.

Det sier rustbehandlingsekspert Thomas Widström i Rostskyddsmetoder, som blant annet bistår det svenske bilbladet Vi Bilägare med avanserte undersøkelser av nye bilers rustbeskyttelse.

Widström trekker frem helhetene hos Renault.

-Bilene er blant annet bedre konstruert, har bedre sveiseskjøter og bra behandling i hulrom.

Ellers peker han på at Volkswagen er bra, men ikke best, og Mazda har kommet seg betraktelig etter at de slet med rust på midten av 2000-tallet.

-De fleste har fått bedre teknikk med lakken, slik at det ikke blir så tynne lag på undersiden av skjermer og dører. Men under bilene er det mye å gå på, for eksempel i hjulhus og dørterskler.

- Stort problem for mange

- Bilene er blitt bedre med årene, men fortsatt er rust et stort problem på mange bilmodeller, sier forsker Bo Rendahl i svenske Swerea KIMAB (Korrosjonsinstitutet och Institutet for Metallforskning AB).

Instituttet har utført stor rustundersøkelser jevnlig, og ser forbedringer.

-Det skyldes blant annet bedre rustbeskyttelse i kanaler og hulrom, bedre limfuger og bedre teninger i plateskjøter som hindrer fukt i å slippe til, sier Rendahl.

Han er en slags bil-patolog i firmaet som blant annet spesialiserer seg på rustundersøkelser. I 2009 var sist de saget de ut deler fra blant annet pansere, bakluker, bakskjermer, dører og dørkarmer på cirka 1000 kollisjonsskadde biler, årsmodeller 2002-2005. Delene ble samlet inn fra biler i Norge, Sverige, Finland og Danmark, som alle har noen av de mest aggressive veimiljøene i verden, takket være utstrakt saltbruk.

Delen ble gransket for å oppdage tidlige og skjulte rustangrep på innsiden.

-Det er store skiller i rustbeskyttelsen som er lette å oppdage. Best av 2002-2003-modellene var Audi A4, Volvo V70 og VW Golf.

TIL TABELLEN: 2004-2005-modeller undersøkt i 2009 av Swerea KIMAB. Beste modell øverst. * Gjennomsnittsbilen. ** Signifikant lavere rustbeskyttelse enn gjennomsnittsbilen.
Bilmodeller som på grunn av for få undersøkte biler ikke er tatt med i betraktningen er: Audi A4, Mazda 3, Mazda 6, Mercedes C-Klasse, Mercedes E-Klasse og Seat Ibiza.

BilmodellKarakterUndersøkte biler
BMW 5-serie0,0116
Nissan Micra0,0215
Renault Megane0,0222
Volvo 40-serie0,0223
Ford Mondeo0,0312
Peugeot 3070,0322
Saab 9-30,0326
Fiat Punto0,046
Volvo 70-siere0,0438
Opel Astra0,0520
* Saab 9-50,0537
Skoda Octavia0,0614
Citroën C50,089
VW Golf0,0819
Mercedes A-Klasse0,115
VW Passat0,136
BMW 3-serie0,2113
Toyota Corolla0,2436
Hyundai Tucson0,285
** Ford Focus0,3944
** Kia Picanto0,4319
** Hyundai Santa Fe0,968

Mer om

  1. Trafikk

Flere artikler

  1. Pluss content

    Ruster etter 4 år - Opel nekter å betale

  2. Hemmelig liste avslørt: Disse bilene ruster mest og minst

  3. Pluss content

    Bilene med best rustbeskyttelse

  4. Disse bilmerkene har best og dårligst garanti

  5. Merkeverkstedene bileierne er mest og minst fornøyd med

Fra andre aviser

  1. Død, nytt liv, marerittkjøp og drømmeferier. Nordmenn vraker 130.000 biler hvert år. Hvorfor opplever vi så sterke følelser når bilen dør?

    Aftenposten
  2. Hvor mange arbeidere trengs for å skifte 770 lyspærer?

    Bergens Tidende
  3. - Dette er utrolig og uforståelig

    Bergens Tidende
  4. Plutselig smalt det i ruten

    Bergens Tidende
  5. Løvstakktunnelen stenges i flere måneder

    Bergens Tidende
  6. 50 meter rett ned: - Klart det er farlig

    Bergens Tidende

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder