NORSK SJEFDESIGNER: Einar Hareide, som blant annet sto for to viktige Saab-modeller er sjefen for design hos Borgward. - Det er mange nordmenn som har et forhold til Borgward, og kanskje mest modellen Isabella. Bestefaren min eide en, sier han. Foto: Hanne Hattrem,

Bilmessen i Genève: Nytt bilmerke med store planer – og norsk sjefdesigner

På nittitallet designet han Saab 900 og Saab 9–5. Nå
er nordmannen Einar Hareide (55) tilbake i manesjen, som sjefdesigner i Borgward – bilmerket som gjenoppstår etter over 50 år.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Det var en stolt Einar Hariede som sammen med blant andre industrimannen og primus motor for prosjektet, Karl Knöss, i ettermiddag annonserte planene for det gjenoppståtte, tyske bilmerket, som hadde sin storhetstid på femtitallet

– Ja, det er kjempegøy. Men det har vært en lang vei siden blant andre Herman Knöss og jeg satte oss ned for ti år siden og begynte å drodle rundt drømmen om å reetablere bilmerket. Det var spiren. I dag viser vi at det er liv laga, sier Einar Hareide.

Det hele startet da Christian Borgward, barnebarnet til bedriftens grunnlegger Carl D. Borgward, ville gjenopplive det som en gang var Tysklands tredje største bilfabrikk.

Tester produksjonsmodell

Første modell ut er i sluttfasen av testingen, og får verdenspremiere på bilutstillingen i Frankfurt denne høsten. Det blir en familiebil, og den kommer sannsynligvis også i salg i Norge, bekrefter Hareide. De viktigste markedene blir blant andre Asia, Kina, Brasil og India.

– Borgwards filosofi var å lage biler i det litt øvre segmentet, det var et premiummerke med biler av høy kvalitet, med moderne teknologi og mange innovasjoner, blant annet automatgir og hydraulikk. Men det var også en bil som folk hadde råd til, sier han.

Denne filosofien vil de videreføre fra et nytt hovedkontor som er under etablering i Stuttgart, med det Hareide beskriver som globale toppnavn fra bilindustrien.

– Målet er å forsøke å gjenskape magien merket hadde, det jobber vi med Men funksjonalitet er også kjempeviktig, sier Hareide.

Les: Koenigsegg med nytt og vanvittig fartsmonster.

Stor oversikt: Vårens viktigste bilnyheter (krever abonnement).

VGs reporter Hanne Hattrem og VGTVs videojournalist Natalie Remøe Hansen følger bilmessen i Genève. Foto: ,

Store planer

Det blir imidlertid ingen ny Isabella som ruller ut av samlebåndet, den hadde en kjempestor motor, understreker han.

Men planene er store.

– Målet er to modeller i året. Men det er en lang prosess. Det kan ta mange år før vi er i mål.

Gjennom sitt firma Hareide Design har sjefen beskjeftiget seg mye med bil, også etter at han sluttet som sjefdesigner i Saab. Blant annet har han jobbet med Volvo lastebiler og Volvo personbiler. Nå kommer det meste av tiden til å gå med til Borgward-jobben.

Se video fra utstillingen under bildet.

POP: Isabella ble Borgwards mest populære modell, og forble i produksjon så lenge selskapet var virksomt. Foto: Hanne Hattrem,

Les mer fra bilutstillingen: Dette ble Årets bil ogsjekk Bentleys eksperimentbil.

Alfabetisk oversikt over alle nyheten i Genève finner du hos BilNorge.no.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder