Foto: ,

Norsk bildesigner med på verdensnyhet

FRANKFURT (VG) Bak denne bilen ligger ti års arbeid,
blant andre fra den norske designeren Einar Hareide.

Artikkelen er over fire år gammel

Borgward BX7 er en mellomstor SUV, som skal ha premium kvalitet, men være billigere enn BMW. Det gjenoppståtte, tyske bilmerket med norske Einar Hareide som sjefdesigner, har verdenspremiere på bilutstillingen i Frankfurt.

Utstillingen åpnet for presse fra hele verden tirsdag denne uken. Lørdag slippes publikum til. Les mer her!

­– Dette er bare så utrolig gøy. Det har vært en reise på ti år, der vi har jobbet med finansiering, å bygge organisasjon og med å designe konseptet vårt, hvilken type bilmerke vi skal være, sier Einar Hareide.

Han står ved sin sølvskimrende håndbygde prototyp, hans førstefødte i Borgward, etter å ha levert sin aller første pressekonferanse på tysk. Han er omringet av media, og han smiler bredere enn grillen på bilen.

Produksjon i Europa

BX7 skal i produksjon i løpet av første halvår 2016, på en ny Borgward-fabrikk i Beijing. Samarbeidspartner er kinesiske Futon. Etter asiatisk lansering er tanken er å introdusere modellen i Europa i 2017.

– Planen er å produsere i Europa, men vet ikke hos hvem ennå. Men fabrikker står i kø for oppdraget, sier han.

På bilutstillingen i Genève i mars i år ble det offentliggjort at merket har gjenoppstått, etter 50 år. Med Einar Hareide (55) som sjefdesigner. Hareide har jobbet med bildesign både for Mercedes og ikke minst i Saab: SUV-en BX7 er hans første Borgward.

Det tyske bilmerket ble grunnlagt i mellomkrigstiden, med kanskje Isabella som den mest kjente modellen. Men i 1961 gikk selskapet konkurs.

Bla deg igjennom de mange hete, kuriøse og folkelige verdensnyhetene i billedspesialen under. Her kan du se både den nye ladbare familiebilen fra BMW, en Mercedes med verdens laveste luftmotstand, en ny Ferrari, ny Audi A4, ny Kia Sportage og så videre.

Nysgjerrig?: Her er høstens 40 heteste og viktigste bilnyheter (krever innlogging.)

Artikkelen fortsetter.

LADBAR: Om det tekniske er det foreløpig bare sagt at det kommer en 2-liters firesylinder på litt over 200 hester. Pluss en lade-hybrid mulighet med el-motorene bak og over 400 hk til sammen. Foto: Ralph Orlowski , Reuters

Store planer

Nå er planene store! Hareide sier til VG at det ambisiøse målet er å produsere en halv million biler, «om noen år».

– Hva er «dine» signaturer på BX7?

– Design er teamarbeid, jeg er en liten del av en flott gjeng. Min oppgave har blant annet vært å definere Borgwards identitet og design, slik at alle har en plattform å jobbe ut fra. Borgward var elegante og særpregede biler, men svært funksjonelle. Og de var oppnåelige premiumbiler for tyskerne. Vi vil også demokratisere de litt finere bilene, og det skal vi blant annet gjøre gjennom smart produksjon, sier Hareide.

Han sier det i seg selv ikke er noe hokuspokus, men at det gjelder å tenke litt nytt.

Innvendig i BX7 blir vi møtt av et skinnkledd dashbord, en 12-tommers touchskjerm som også kan styres fra et hjul i senterkonsollen. Knapper og betjening er store, og lesbare.

– Det er superviktig, det skal være enkelt å betjene en bil, sier Hareide.

Prototypen vi tar i øyesyn har senterkonsollen kledd i aluminium, med et mønster av små Borgward-logoer. Det er veldig stilig, men ikke helt sikkert det blir å finne på produksjonsmodellen.

Erfaren biljournalist: Meget godt håndverk

Biljournalist Jon Winding-Sørensen har vært på bilmesser i en mannsalder og er den i Norge som følger verden bilindustri tettest.

Borgward-prosjektet har han fulgt i ti år:

- Da jeg traff disse drømmerne for ti år siden trodde jeg ikke en meter på prosjektet, nå står bilen her i Frankfurt. Jeg tror ikke helt på Tesla heller, de taper fortsatt penger på hver bil. Jeg tror ikke på drosjekonseptet über heller, men faktum er at de skaper et svært høyt antall arbeidsplasser i Kina hver måned. Med det mener jeg å si at det skjer nye ting hele tiden,, og jeg kan ikke la være å tro på Borgward-prosjektet selv om ambisjonene høres helt sinnssyke ut, sier han.

Winding-Sørensen er imponert over den første bilen.

- Dette er meget godt håndverk, som mange designere i Tyskland står bak Hareide har vært en meget god rådgiver, som har definert merkets DNA. Se på grillen, det er en såkalt fossefall-grill, med linjer rett ned. Det er ganske likt Buick, som kineserne elsker. Det er et smart grep.

FØLG VG BIL OG MOTOR PÅ FACEBOOK.

Les mer her: Alle nyheter i Frankfurt, alfabetisk ordnet.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder