KOMMER IKKE MED HYBRID: Nye Avensis har fått en ny og tøffere front. Modellen kommer ikke som hybrid, som de fleste andre Toyotaer etter hvert gjør. Foto: Øystein Larsen-Vonstett ,

Test av Toyota Avensis:
Forbedret favoritt

Dette er en bil som garantert vil gjøre Norges mest fornøyde
bilkunder enda mer fornøyde. Nye Toyota Avensis både ser bedre ut og er blitt bedre å kjøre.

  • Øystein Larsen-Vonstett
  • Audun Bergerud / Teknisk konsulent i NAF
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

VG og NAF har prøvekjørt nye Avensis med 1,8 liters 147 hk bensinmotor med den automatlignende girløsningen, CVT.

Det første som slår oss er at den har fått en real opprydning på innsiden. Borte er det rotete litt billige lite helhetlige hardplastpreget den forrige Avensisen hadde. Nå er det en stor god sentralt plassert skjerm hvor du kan styre det meste i bilen fra. Setene har også fått merkbart bedre sittekomfort.

Se full gjennomgang av Avensis og de argeste konkurrentene nederst i saken

Toyotas kunder er ifølge BIs store kundebarometer de mest fornøyde og de som i størst grad er lojale mot merket sitt blant alle bilmerkene i undersøkelsen.

Les: Her er de sikreste bilene i 2014

Kjempefornøyde kunder

Den samme lojaliteten og tilfredsheten med merket uttrykker kundene i AutoIndex, en undersøkelse som er besvart av hele 11 000 norske bileiere. Her blir de bare slått av de langt dyrere premium-merkene i totaloversikten.

Denne lojaliteten vitner om både bra og solide biler i tillegg til bra ettermarked og service. Det betyr tydeligvis mer for mange enn de skarpeste kjøreegenskapene. For på det punktet er fremdeles Toyota noe etter de store konkurrentene Ford Mondeo og VW Passat. Men det har blitt bedre enn i den forrige generasjonen.

VÅRRENGJØRING: Mye av hardplasten og den manglende helheten i det gamle interiøret har heldigvis blitt byttet ut med et mer moderne førermiljø Foto: Øystein Larsen-Vonstett ,

Ikke optimal «automatgirløsning»

Bilen har direkte og fin styring og den 147 hk sterke bensinmotoren trekker bra. Girløsningen, en såkalt trinnløs CVT-kasse, er fremdeles litt masete ved kraftig akselerasjon, men den er blitt merkbart bedre enn tidligere.

Stor automatgirguide: Dette er de forskjellige løsningen og så mye koster det

Avfjæring er stiv, men behagelig og god. Den kan imidlertid oppleves som litt i hardeste laget på ujevnt underlag.

SUKSESS: Avensis har vært blant de mest solgte bilene i sitt segment siden den kom til Norge for første gang i 1998. I alt er det solgt mer enn 64000 biler av modellen. Foto: Øystein Larsen-Vonstett ,

Selv om plassen i bagasjerommet på papiret kan se mye mindre ut enn hos enkelte av konkurrentene, er ikke forskjellene så store. Også plassen i baksetet står egentlig ikke noe tilbake for konkurrentene.

På bruktbiljakt?: Her er de med færrest feil

Modellens markedsverdi etter fire år er ifølge Autolease beregnet til å utvikle seg omtrent som gjennomsnittet både i markedet og i klassen i bruktmarkedet.

Vi har tre barn- hvilke bruktbil skal vi velge? Se svaret her

For å oppnå beste markedsverdi anbefaler de en stasjonsvogn med bensinmotor og automatgir, en Active stasjonsvogn 1.8 Bensin Valvematic 147 Hk Multidrive (339000 kroner eksklusive leveringsomkostninger.)

Helmaks for familien: Her er de biler som er bra for småbarnsfamilien

Bilen fås også med dieselvariant, som faktisk er utarbeidet i samarbeid med BMW, en 1,6-liter med 112 hk (fra 329000 kroner) og en 2,0 liter med 143 hk. Bilen kommer ikke med kombinasjonen diesel og automat. Toyota har mest tro på bensin for modellen.

VG:s terninger viser 5 prikker

Førermiljø:

Markant bedre. gode seter, lavt støynivå, bra infotainmentskjerm

VG:s terninger viser 4 prikker

Kjøreegenskaper:

Blitt mye bedre. Fremdeles litt masete CVT kasse ved kraftig gasspådrag men også denne er blitt bedre.

VG:s terninger viser 5 prikker

Plass:

Greit bagasjerom, bedre enn tallene skulle tyde på. Bra i baksetet også.

VG:s terninger viser 4 prikker

Miljø:

Bra men ikke like bra som de beste.

VG:s terninger viser 6 prikker

Sikkerhet:

Full pott i EuroNCAP. 93 prosent på førersikkerhet, 85 prosent på barnesikkerhet, 78 prosent på fotgjengersikkerhet og 81 prosent på sikkerhetssystemer.

VG:s terninger viser 5 prikker

Å eie:

Holder seg som gjennomsnitt i klassen i pris. Litt høyere vedlikeholdskostnader enn snittet årlig, ifølge Autolease.

VG:s terninger viser 5 prikker

Pris:

Bra pris for bra bil. Etter hvert fått mye sikkerhetsutstyr som de andre i klassen har hatt.

VG:s terninger viser 4 prikker

Design:

Greit eksteriør, tøffere front og ryddigere inni

Foto: ,

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder