VENTER: Ronny Lindesteg, fagleder utekontroll ved Statens vegvesen region øst, venter fortsatt på retningslinjer etter lovendringen i mai. Her et vogntog påsatt hjullås av Statens Vegvesen. Foto: Statens Vegvesen og FREDRIK STOLSTAD (VG) ,

Vedtok tøffere lastebilkontroller i mai - reglene fortsatt ikke klare

I mai fikk Statens vegvesen og Tollvesenet grønt lys til å holde tilbake kjøretøy - om nødvendig med hjullås - slik at sjåførene ikke kan stikke av fra boten. Men seks måneder senere venter kontrollørene fortsatt på håndhevingsreglene.

  • Stella Bugge
  • Øyvind Gustavsen

Artikkelen er over fire år gammel

Nå begynner veiene igjen å bli glatte, men de som skal stoppe dårlig skodde kjøretøy vet ennå ikke om de kan forlange at sjåførene må betale på stedet med elektronisk kort eller ha en bankgaranti fra firmaet før de kan kjøre videre.

Husker du? Vil låse fast trafikkfarlige vogntog.

Lovlig sent

– Vi venter fortsatt på retningslinjene, sier Ronny Lindesteg, fagleder utekontroll ved Statens vegvesen region øst.

– Det er lovlig sent?

– Ja, vi burde ha fått dem. Jeg synes jo de bør komme snart nå som vinteren står for tur. Vi går og venter og er blitt lovet dette fra Vegdirektoratet. Det er ikke kommet føringer på hvor lista skal legges. Vi må bare avvente til vi får nærmere retningslinjer, sier Lindesteg og viser til at vintersesongen startet 1. november.

I dag kan kontrollørene kun forlange betaling på stedet ved overlast, altså at lastebilen har for tung last i forhold til det den er sertifisert for.

– Det er kun det vi har klare regler for, utdyper Lindesteg.

Les også: Hvert tredje tunge kjøretøy fikk kjøreforbud.

Jobber med saken

Men Lindesteg må nok vente litt til.

– Veidirektoratet arbeider nå med den praktiske innføringen av betaling på stedet. Samferdselsdepartementet skal om kort tid ha et møte med direktoratet for å få status for dette arbeidet, sier statssekretær Tom Cato Karlsen (FrP) i en e-post via samferdselsdepartementets kommunikasjonsavdeling.

Fram til lovendringen i mai har man bare kunnet holde tilbake vogntog dersom fører er bosatt i utlandet, og blir ilagt straff for brudd på veitrafikklovgivningen, eller kjøretøyet er til hinder for trafikken eller snøbrøyting og annet veiarbeid.

Nå er det ikke lenger et krav om at boten skal være vedtatt eller fastsatt ved dom, før man kan holde tilbake kjøretøyer. Nytt er også at man skal kunne holde tilbake kjøretøy uavhengig av hvor føreren er bosatt. I tillegg åpnes det for å holde tilbake kjøretøy for å sikre at gebyr og omkostninger blir betalt.

Må ha vinterdekk på alle hjul

Fra denne sesongen av er det slutt på overgangsregler med hensyn til dekktype, dermed må alle vogntog fra 15. november ha vinterdekk på alle hjul, også hengeren.

Fra nyttår kom det et påbud om at både trekkvogn og henger måtte ha vinterdekk.

Men ikke alle er enige om at de nye dekkreglene er gode nok.

Forskriften sier at vinterdekk skal være merket med M+S (Mud and Snow) og være særskilt fremstilt for vinterkjøring.

– Poenget er at det ikke er strenge kriterier til hva M+S merking egentlig innebærer, det er opp til dekkprodusenten. En del av dekkene er for harde og det betyr at de vil få stopp når de skal over fjelloverganger til tross for at de er merket M+S, sier Lindesteg.

Mer om

  1. Trafikk

Flere artikler

  1. Tok i bruk lite lurt knep for å unngå dekkskift: – Kan få katastrofale følger

  2. Skjerper dekk-kravene til vogntog på norske veier

  3. Krasjet med utenlandsk vogntog i 90-sone: – Jeg tenkte at «nå dør jeg»

  4. Kjørte ødelagt vogntog uten lys på E6

  5. Vogntog-Erna vil ta sjåførene

Fra andre aviser

  1. Norske vogntogsjåfører involvert i flest dødsulykker

    Bergens Tidende
  2. Statens Vegvesen sa stopp da de oppdaget denne lastebilen

    Aftenposten
  3. Utenlandske vogntog skaper problemer i trafikken

    Fædrelandsvennen
  4. 70 fikk kjøreforbud på samme dag

    Fædrelandsvennen
  5. Spesialtransport stoppet på vintervei med blanke sommerdekk

    Aftenposten
  6. Snø og glatte veier har ført til 131 dødsulykker de siste ti årene: Disse grepene gjør bilen trygg på vinterføre

    Aftenposten

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder