KJØLEBOKS BAKERST: Alle om bord sitter i kjøreretningen i Audi A8 L extended. Setene i prototypen er kledd med eksklusivt Valcona skinn i en farge kalt «velvet beige» – fløyelsbeige. Andre og tredje seterad har elektrisk justerbare individuelle seter. Den aller beste komforten finner man i bakerste rad med integrert underholdningsutstyr og kjøleboks.
KJØLEBOKS BAKERST: Alle om bord sitter i kjøreretningen i Audi A8 L extended. Setene i prototypen er kledd med eksklusivt Valcona skinn i en farge kalt «velvet beige» – fløyelsbeige. Andre og tredje seterad har elektrisk justerbare individuelle seter. Den aller beste komforten finner man i bakerste rad med integrert underholdningsutstyr og kjøleboks. Foto: Produsent ,

Slik er kong Haralds limo til 2,7 millioner

BIL, BÅT OG MOTOR

Det norske Kongehuset er verdens første kunde av Audis nye luksuslimo, med seks dører.

Publisert: Oppdatert: 13.04.16 15:15

Audi A8 L extended ble levert som representasjonsbil til Slottet med registreringsnummer A2, i slutten av desember, forteller Slottets informasjonssjef, Marianne Hagen. Bilen ble brukt offentlig første gang i forbindelse med jubileumsfeiringen 17. januar i år.

Audi slapp denne uken de første offisielle bildene av bilen, altså lenge etter at bilen ble levert den første kunden. Årsaken til den uvanlige rekkefølgen er at man i slike prosjekter ikke bruker kundebiler i de offisielle bildene, siden disse har en viss spesialtilpasning. Derfor er det prototypen og ikke selve kongebilen som figurer på bildene.

Til VG bekrefter Det Kongelige Hoff at den nye representasjonsbilen kostet 2.662.400 kroner.

Norge først

Det norske kongehuset er først i verden med å anskaffe den eksklusive modellen. Men selv om det norske kongehuset har vært med på å «spekke» bilen, har ikke kongehuset betalt for utviklingskostnadene, ifølge informasjonssjef Marius Tegneby hos Audi-importøren. Den kostnaden har Audi selv tatt, noe som kan tyde på at de har flere potensielle kunder på gress.

Den ekstra lange bilen måler 6,36 meter. Akselavstanden er på formidable 4,22 meter.

Begge målene er rundt en meter og ti centimeter lengre enn den lange utgaven – Audi A8L, i den senere tid kjent som «Raymobilen» (byrådslederen disponerer for øvrig en vanlig A8, og ikke den lange versjonen).

Kongehuset hadde sine ønsker og krav som ble definert i anbudet, og eksperter hos Audi har brukt et år på å utvikle og bygge den ekstremt lange luksussedanen som har seks seter og like mange dører.

Se flere bilder av bilen på BilNorge.no

Kontaktet flere leverandører

Det var Det kongelige hoff som kontaktet Audi, og flere andre leverandører av luksus-limoer da det skulle anskaffes en ny representasjonsbil. Audien følger i rekken etter Cadillac Superior Royal og Binz, som også i en kort periode fikk skiltet A2, ifølge hoffet.

– Hvorfor falt valget på Audi?

– Vi kontaktet flere leverandører i forbindelse med bestilling av ny representasjonsbil før vi falt ned på valget av Audi, sier kommunikasjonssjef ved Det kongelige hoff, Marianne Hagen, i en epost til VG.

Kongefamilien har kjørt Audi før, men på stallen står det en rekke ulike merker.

– Det er viktig for oss at vi ikke har spesialavtaler med noen billeverandør. Det er et selvstendig poeng for oss å ha biler fra ulike produsenter, og vi legger størst vekt på bilens funksjonalitet med tanke på de svært ulike oppgavene som skal løses med bilene. I de senere årene har vi lagt særlig vekt på miljøhensyn ved valg av biler, sier hun.

Les: Andre generasjon Porsche Panamera nærmer seg – her er bildene.

Strenge krav

A8 L Extended møter ifølge Audi de samme strenge kravene som produksjonsmodellen på alle områder. De viktigste utfordringene i prosjektet var sikkerhet og stabilitet, samtidig som man var opptatt av at den skulle ta seg best mulig ut med hensyn til design.

Spesialutgaven dro nytte av at A8 er relativt lett takket være konstruksjonen med en såkalt Audi Space Frame der aluminium dominerer. Aluminium ble også benyttet til selve forlengelsen. Dobbel vegg ble montert mellom kabinen og bagasjerommet, og taket inneholder ekstra forsterkninger. Sammen gir dette stivhet og vridningsstabilitet omtrent på nivå med en standard A8 L.

For å gi maksimal romfølelse er det lagt inn et glasspanel med en lengde på 2,4 meter i taket. Hovedlykter og baklykter inneholder små markeringslys, noe som er påbudt for så lange biler.

Klarer du deg med to seter? I så fall kan du spare mye på store Mercedes SUV-er.

Eksklusivt

Spesialutgaven er utstyrt med en 3.0 TFSI-motor (bensin) som yter 310 hestekrefter og har et dreiemoment på 440 newtonmeter. Det betyr 0–100 km/t på 7,1 sekund og toppfart på 250 km/t.

Se: Billedreportasje fra Europas største messe for klassiske biler

En 8-trinns automatkasse fordeler kreftene til alle fire hjørner gjennom quattro firehjulsdrift. 19-tommers spesialfelger skjuler bremsesystemet som er hentet fra S8 for å kunne stoppe den nesten 6,5-meter lange bilen raskt og effektivt.

Det blir ingen masseproduksjon av A8 L Extended.

ARTIKKELEN ER LEVERT AV BILNORGE.NO

I VGTV-innslaget under kan du se konkurrenten Mercedes-Maybach Pullmann.

Her kan du lese mer om