BEST BRUKT: Både Mercedes E-klasse, Audi Q5 og Audi A5 gjør det meget bra i den gigantiske bruktbilrapporten. Foto: Jan Petter Lynau, Line Møller og Espen Sjølingstad Hoen
BEST BRUKT: Både Mercedes E-klasse, Audi Q5 og Audi A5 gjør det meget bra i den gigantiske bruktbilrapporten. Foto: Jan Petter Lynau, Line Møller og Espen Sjølingstad Hoen

Her er bruktbilene med færrest feil

15 millioner biler sjekket i tysk gigantundersøkelse

BIL, BÅT OG MOTOR

Mercedes E-klasse tett fulgt av Audi Q5 og Audi A5 er de mest feilfrie bruktbilkjøpene uavhengig av bilvariant og kjørelengde.

Publisert: Oppdatert: 14.05.14 15:32

En av verdens aller største tekniske gjennomganger av biler foretas hvert år av den gigantiske kontrollorganisasjonen Dekra. Mer enn 15 millioner biler med forskjellig kjørelengde er undersøkt i en periodisk kontroll.

Sjekk hele listen hvor 150 biler er vurdert i dagens VG+.

Lar alvorlige feil telle mer

Dekra skiller også mellom mindre feil som skyldes brukeren som slitte vindusviskere og dekk, og mer alvorlige feil ved bilen. Det er de sistnevnte feilene som blir vektlagt i deres vudering.

- Er det en bilmodell som sliter med dårlig jording til parklyspæren kan dette bli registrert som feil på modellen. Men det kan likevel med få betydelige feil, sier NAFs mangeårige tekniske konsulent, Dag Edvardsen.

Seks av ni tyske modeller blant nyere bruktbiler

Gigantrapporten baserer seg på bruktbilkontroller av rundt 300 bilmodeller, på Dekras verksteder spredd over hele Europa. I hele seks av ni kategorier er det en tysk modell som har lavest feilprosent.

I rapporten blir ikke modellene delt inn etter årsmodell men etter kjørelengde.

Bilene deles inn i tre kategorier:

* Biler kjørt under 50.000 kilometer.

* Biler kjørt mellom 50.000 og 100.000 kilometer.

* Biler kjørt mellom 100.000 og 150.000 kilometer.

NAF: Beste rangeringen

- Dette er den beste måten å inndele en slik bruktbilrapport på. Hver gang du bremser, hver du passerer en dump, sliter dette på de typiske slitedelene, som i hovedsak danner grunnlaget for statistikken. Blir ikke bilen brukt så mye blir det gjerne ikke like mange feil heller, sier teknisk konsulent i NAF, Dag Edvardsen.

De fleste andre slike statistikklister fra den periodiske kontrollen rangerer imidlertid bilene etter årsklasse.

- I en undersøkelse hvor årsmodell vektlegges for rangeringen vil du kunne oppleve at bilmodeller som generelt sett brukes mindre, gjør det bedre på rangeringen, sier Edvardsen.

Flere av disse undersøkelsene skiller heller ikke mellom betydelige og mindre viktige feil.

Ingen fasit

Edvardsen minner samtidig på at selv om rapporten med det enorme datagrunnlaget kan gi god veiledning for en bruktbilkjøper, er det ikke noe fasit.

- Det som nok ikke fanges opp er elektroniske deler som bidrar til motorfusk, og liknende. Skader på girkasse, motor, som enten skjer akutt, eller som kommer etter ulyder vil heller ikke denne undersøkelsen fange opp, sier Edvardsen til VG.

Den nyeste modellen Mercedes E-klasse får den laveste feilprosenten totalt sett for alle bilmodeller som har kjørt mellom 0 og 150.000 kilometer.

Samtidig er det andre individuelle vinnere i de forskjellige klassene.

I klassen for biler som har gått mellom 0 og 50.000 kilometer er disse bilmodellene som gjør det best.

Tallet i parantes bak bilene er når generasjonen av bilmodellen hadde sin debut!

*Beste småbil:

1. Audi A1 (2010)

2. Mazda 2 (2007)

3. Toyota IQ (2008)

*Beste kompaktklasse bil:

1. BMW 1-serie (2011)

2. Ford Focus (2010)

3. Toyota Prius (2009)

*Beste mellomklasse bil:

1. Volvo V60 /S60 (2010)

2. BMW 3-serie (2011)

3. Toyota Avensis (2009)

*Beste premium mellomklassebil:

1. Mercedes E-klasse (2009)

2. Audi A6 (2011)

3. BMW 7 serie (2008)

* Beste sportsbil:

1. BMW Z4 (2009)

2. Porsche 911 (2004)

3. Audi TT (2006)

*Beste SUV:

1. Mercedes GLK (2008)

2. Volvo XC60 (2008)

3. BMW X1 (2009)

*Beste flerbruksbil:

1. Mercedes Benz B-klasse (2011)

2. Ford C-Max/ Grand C-Max (2010)

3. VW Sharan (2010)

For å komme på listen og få en karakter må minst 1000 biler av den aktuelle modellen med riktig kjørelengde være testet og vurdert av Dekra.

Minst feil i de forskjellige klassene for biler som har gått mellom 50.000 og 100.000 kilometer er følgende:

* Beste småbil: Mazda 2 (2007)

* Beste kompaktklassebil: Mazda 3 (2009)

* Beste mellomklassebil: BMW 3 (2011)

* Beste premium mellomklassebil: Mercedes Benz E-klasse (2009)

* Beste sportsbil: Audi TT(2006)

* Beste SUV: Audi Q5 (2008)

* Beste flerbruksbil: Renault Scenic (2009)

For bilene som har gått aller lengst kjørelengde mellom 100.000 og 150.000 kilometer) er disse bilene i de forskjellige segmentene de har funnet minst feil på:

* Beste småbil: BNW Mini (2006)

* Beste kompaktklasse bil: VW Golf (2008 modell)

* Beste mellomklasse bil: Audi A5 (2007)

* Beste premium mellomklassebil: Mercedes Benz E-klasse (2009)

* Beste sportsbil: Mercedes SLK (2004)

* Beste SUV: Audi Q5 (2008

* Beste flerbruksbil: Volkswagen Golf Plus (2005)

Mye italiensk i bunn

I den andre enden av skalaen er det mye italiensk og en del asiatisk.

# For småbilene er det Fiat Punto og Suzuki Alto som får mest påviste feil. For bilene som har gått lengst blant disse har de også mye funnet mye feil på Hyundai Accent.

# I kompaktklassen er det Fiat Stilo (2001-modell), Chevrolet Nubira, Chrysler PT Cruiser (2000) og Kia Rio (2000) preger listene over bilene med mest påviste feil.

# I mellomklassen er eldre Renault Laguna (2001)sammen med den gamle Nissan Primera (2002)på bunn av listene. Også 2000-modellen fra VW Passat er blant bilene med aller flest feil i Dekras oversikt.

# I premium mellomklassen er det den gamle 2002-modellen av Mercedes E-klasse som sammen med med 2001-modell Skoda Superb og Chrysler 300C som gjør det svakest.

Her kan du lese mer om