Ny liten råsterk tresylindret Nissanmotor

HYBRID: Her holder Nismosjef i Nissan, Shoichi Miyatani, den nye lille bensinmotoren. Racerbilen ZEOD er den som motoren skal settes i. Den går også på ren elektrisitet. Foto: Nissan

40 kilo motor: 400 hestekrefter!

Denne bittelille 40 kilo tunge motoren produserer fantastiske 400 hestekrefter. Nissanmotoren skal brukes i deres racerbil allerede i juni i år.

  • Øystein Larsen-Vonstett

Artikkelen er over seks år gammel

Det er ikke bare Ford som lager stadig mindre og lettere motorer med mer krefter. Deres en liters Ecoboost motor er enda mindre og kan levere opp til 125 hestekrefter. Nå kommer Nissan med sin tre sylindrede bensinvariant. I første omgang skal den 1,5 liters sterke turbomotoren brukes i Nissans ZEOD racerbil.

Ren elektrisitet

Denne er bygd slik at første runde i det berømte 24 timers løpet i Le Mans skal bilen gå bare på elektrisitet. Deretter er det den bittelille og knallsterke bensinmotoren som skal ta over.

MOTOREN: Her er motoren som bare er 50 centimeter høy,40 centimeter lang og 20 centimeter bred. Foto: Nissan

Nissan DIG-T R som motoren heter på stammespråk henter ut hele 10 hestekrefter per kilo motor. Dette skal være bedre enn dagens Formel-1 biler. Motoren leverer 380 Nm når turtallet når 7500.

Mindre og sterkere motorer

PEKER FREMOVER: NAFs tekniske konsulent Audun Bergerud mener det Nissan nå viser frem på racerbilen kan få betydning for motorene i fremtidens gatebiler. Foto: Jan Petter Lynau Foto:

- Dette er jo rett og slett rått og viser at de har teknikken til å få så mye krefter ut av en så liten motor. Nå tviler jeg på at dette er en motor vi kommer til å se på gatebilene men viser at vi om noen år kan få kanskje 200 hestekrefter ut av disse småmotorene. Dette vil jo spare både vekt og drivstoff for brukeren, sier teknisk konsulent i NAF, Audun Bergerud.

Nissan: Testes ofte for bruk i normale biler

Nissans kommunikasjonssjef i Norge, Marina Maneas Bakkum kjenner ikke til detaljene i prosjektet men sier på generelt grunnlag at slike prosjekter kan få betydning.

- Man tester ofte ut teknologi i slike prosjekter og bruker erfaringer fra dette og deler av teknologien i normale biler på et senere stadie, sier hun til VG.

300 km/t på ren el

Mye av batteriteknologien i ZEOD RC er den samme som i dag brukes i Nissan Leaf. Toppfarten på ren eldrift skal være over 300 km/t.

Trend de siste årene

En sterk trend de siste årene år har vært downsizing av
bilmotoren. Det har ført til utvikling av mindre og lettere motorer - som pumper mer effekt ut av sylindervolumet og slipper ut mindre klimagasser.

Det er spesielt på mindre bensinbiler som kjører kortere turer den såkalte «downsizingen» skjer.

Også Fiat har kommet med sin nye tosylindrede bensinmotor i år på bare 900 ccm med som leverer inntil 105 hestekrefter. Denne står i deres 500L. PSA (Peugeot og Citroën) har en tresylindret bensinmotor på 82 hestekrefter.

LITEN OG STERK: Fiats nye 500L kan fås med en tre sylindret motor med 115 hk. Foto: Øystein Larsen-Vonstett

I noen Mini Cooper står det også en tresylindret motor med 116 hestekrefter. Renaults nye Captur kommer blant annet med en tre sylindret 90 hk motor. Både Toyota, Volkswagen, Suzuki, Skoda og en rekke andre produsenter har svakere tre sylindrede motorer i sitt sortiment.

NAF: Fords lille motor blant de beste

- Dette handler både om styringen av motoren med blandingen av luft og drivstoff, turbo og kompresjon. Spesielt Fords Ecoboost motor er et eksempel på hvor bra slike små motorer kan fungere,sier Bergerud til VG.

ÅRETS MOTOR: Den lille enliters bensinmotoren fra Ford står i en rekke av bilene deres. Motoren har tidliger blitt kåret til årets motor. Foto: Øystein Larsen-Vonstett.

Ifølge NAFs tekniske konsulent er det heller ikke noe foreløpig som skulle tyde på at de små maskinene som kjøres hardt har noe mer feil enn mer tradisjonelle motorløsninger.

- Vi har heller ikke fått tilbakemeldinger på at den økte belastningen på disse småmotorene har resultert i mer problemer med dem, sier Bergerud til VG.

Les også

  1. Tesla med problemer i minusgrader

    Ledelsen i Tesla bekrefter rapporterte problemer med å lade bilen når gradestokken går under null.
  2. Skyhøye priser på diesel og bensin

    Aldri før har prisen på diesel vært så høy som de var i forrige uke. Hvis prisen fortsetter å øke frykter Dag Roar Lie…
  3. Nå blir EU-kontrollen dyrere

    Nå kan det fort bli 25 prosent dyrere å få en EU-godkjent bil, varsler bilbransjen.
  4. Her er de sikreste og gjerrigste 2014-bilene

    For syttende år på rad gransker det svenske forsikringsselskapet Folksam hva som er årets beste kjøp.
  5. Nå blir det enda dyrere å kjøre inn i Oslo

    Prisene i bomringen i Oslo øker fra 1. februar. Det blir også dyrere å passere Bærumsringen.
  6. Forventer doblet elbilsalg i 2014

    Neste år vil det bli solgt drøyt 16.000 elbiler i Norge - dersom importørene når sine ambisjoner.
  7. Ekstrautstyret du MÅ ha på bilen

    Selv om reklamen lover deg en splitter ny VW Golf for 242.700 kroner, må du ut med 300.
  8. Slik skal bilene se ut i 2025

    En avansert vest med eget hoppeben fra Subaru eller en spesialdesignet frøliknende kjøretøy fra BMW som skal kunne…
  9. Åtte millioner biler testet: Her er bruktbilene med flest og færrest feil

    Toyota Prius er sammen med Opel Meriva og Porsche 911 bilene som får påvist færrest feil i den årlige gigantrapporten…

Mer om

  1. Miljø
  2. Trafikk

Flere artikler

  1. Pluss content

    Ladbar Volvo XC90: Svært bra på alle måter

  2. BMW med forhjulsdrevet flerbruksbil

  3. Nye SUV-er fra Audi, BMW og Mercedes i år: Ladbare luksus-SUV-er avgiftsvinnere

  4. Pluss content

    Stor test: Den beste el-bilen for deg

  5. Ny Opel Astra presentert: «Overvektig» Opel slanket

Fra andre aviser

  1. En tysk gjennomsnittsbil har 140 hk - gjett hva tallet er i Norge

    Aftenposten
  2. De 25 viktigste 2014-bilnyhetene

    Aftenposten
  3. Prøvekjøring: Én ting irriterer med den nye Ford Fiesta

    Aftenposten
  4. Ekspertene: Her er tidenes råeste biler

    Aftenposten
  5. Prøvekjøring: Én ting irriterer med den nye Ford Fiesta

    Bergens Tidende
  6. Ekspertene: Her er tidenes råeste biler

    Bergens Tidende

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder