SJEKK DEKK: Både alder, men ikke minst mønsterdybde er viktig å sjekke på dekket. - Et vinterdekk skal takle komplekse forhold, fra tørt til isete og slapsete føre, sier kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen. I den røde ringen står koden som viser produksjonsuke og - år. Foto: Jan Petter Lynau/Hanne Hattrem

Uenige om hva som er «gamle vinterdekk»

(VG Nett) Dekk er ferske inntil de er tre år gamle, men du kan begynne å prute på vinterdekket hvis det ikke er produsert i år, mener NAF.

  • Hanne Hattrem

Artikkelen er over syv år gammel

Det er lett å sjekke produksjonsdatoen på et dekk. På siden av dekket (i den røde ringen på bildet over), står en såkalt DOT-kode (Department of Transportation i USA).

Dette er en standardkode som dekk må utrustes med.

Av DOT-tallene kan du utlede produsent, dekkstørrelse og type, og de fire siste sifrene angir produksjonsdatoen. Dekket på bildet er produsert i uke 22 i 2011.

- Vi anser et dekk som ferskt inntil 3 år hvis leverandøren kan bekrefte at dekket har vært riktig lagret - mørkt, tørt og svalt, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i Norges Automobil-Forbund (NAF).

- Kan prute

Han mener likevel at de som kjøper dekk med fjorårets produksjonsdato kan kreve noe prisavslag.

- Ja, når dekket er datomerket fra i fjor kan du påpeke dette og starte prutingen.

- Hvorfor det?

- Dekk som ikke er av årets dato kan være av en tidligere modell. På de nyeste dekkene sikrer du deg at du får dekk med den siste nyutviklingen som gir deg et bedre og sikrere dekk, sier han.

Når du har funnet dekkmerket du vil ha, anbefaler NAF å ta en ringerunde til minst tre leverandører for å sjekke priser.

- Medieskapt myte

Salgssjef Tron Gulbrandsen i Nokian Dekk mener at det for en stor del er en medieskapt myte at dekk må være blodferske for å holde mål.

- Dekk kan fint ligge i fem år med riktige lagerforhold uten av kvaliteten og egenskapene forringes. Aldringsprosessen på dekket starter først når dekket tas i bruk, sier Tron Gulbrandsen.

Han sier at vi normalt vil kunne bruke inntil fem år gamle dekk, men at gummien blir hardere og mister viktige egenskaper samtidig som mønsteret slites ned.

Nokian skifter mønster og gummiblanding hvert tredje til fjerde år, opplyser han.

Reduserer pris

Dekk som har vært lagret forsvarlig i lokaler der temperaturen ikke overstiger 20-25 varmegrader, tar ingen umiddelbar skade av lagringstiden, ifølge salgs- og markedssjef Stian Laurin Eriksen i Bridgestone Norway Gjerde & Byhring.

Han mener det er viktig å tenke på dekk mer som lyspærer enn matvarer.

- Om lyspærene eller lignende artikler er ett eller to år gamle spiller mindre rolle, sier Laurin Eriksen.

Han sier at Bridgestone har som rettesnor at dekk kan lagres i opp til fem år under riktige forhold, før de vurderer å selge dekkene ut til reduserte priser.

KREV AVSLAG: - Jeg ville ikke betalt full pris for et piggfritt vinterdekk dekk som er over to år gammelt. Det er vår tommelfingerregel, sier redaksjonssjef Rune Korsvoll i NAF-bladet Motor. Han har gjennom en årrekke vært ansvarlig for NAF-bladet dekktester. Foto: Andrea Gjestvang

Riktig lagring viktig

Den nordiske dekkorganisasjonen STRO (Scandinavian Tire & Rim Organization), har for å vise hvor viktig riktig lagringer er og at dekk ikke starter aldringsprosessen før kjøringen begynner, kjørt en test hos VTI (Väg och Transportforsknings
Institutet) i Sverige, opplyser teknisk sjef for Norden i Continental Dekk, Frank Larsen.

Testen viste at tre år gammel lagervare hadde de samme egenskapene som nye vinterdekk, ifølge Larsen.

Han mener at det er viktig å vedlikeholde dekkene riktig når de sitter på bilen:

* Ikke bruk sterke vaskemidler.
* Spurt ikke direkte på dekket med høytrykksspyleren.
* Bruk gjerne spesialmidler for dekk til renholdet.
* Sverting av dekk kan være direkte skadelig.

PS! Ifølge Bridgestone viser undersøkelser at de aller fleste har for lite lufttrykk i dekkene. Dette forsterker aldringsprosessen fordi dekkene blir varmere og hardere enn nødvendig.

Les også

  1. Her er det nye svamp-dekket

    Med overflate som strukturen i en svamp, skal dekket ifølge produsenten ha bedre egenskaper på snø og is.
  2. Har funnet opp «tenkende» helårsdekk

    (VG Nett) Hvis dette dekket kommer på hjul, kan du trolig glemme både piggdekkavgift og møkkajobben med å legge om hver…
  3. Ødelagt felg eller dekk: Rapporter skaden med en gang

    Får du skade på bilen som følge av hull i veibanen, er det viktig at du rapporterer skaden med en gang.
  4. Vil kutte piggdekksesongen med en måned

    (VG Nett) Vegdirektoratet foreslår å avslutte piggdekksesongen 31. mars i Sør-Norge og øke piggdekkgebyrene med 20…
  5. - Piggdekk er for kjerringer!

    (VG Nett) I Jönköping i Sverige har en miljøkampanje som blant annet beskriver piggdekkbrukere som «kärring», vakt harme.
  6. Ny dekkmerking stemmer dårlig på norske veier

    (VG Nett) Målinger av støy fra dekk indikerer at mange dekk er de reneste støybomber når de kommer på norske veier.
  7. Er dekk ferskvare eller ikke?

    (VG Nett) - Jeg ville ikke betalt full pris for et piggfritt vinterdekk dekk som er over to år gammelt.
  8. Vinterdekktest: Her er de beste dekkene på snø og is

    (VG Nett) Dekkene som gir det sikreste grepet på tøft, norsk vinterføre, er Continental piggdekk eller Michelin…

Mer om

  1. Trafikk

Flere artikler

  1. Mener ny EU-merking av dekk kan være livsfarlig

  2. Skal du kjøpe sommerdekk? Dette må du vite om ny EU-merking

  3. Her er de beste vinterdekkene

  4. Nå duger endelig dekkene som skal tåle punktering

  5. Test: Her er de beste sommerdekkene

Fra andre aviser

  1. Har du sjekket datostempelet på bildekkene dine?

    Bergens Tidende
  2. Snart tid for dekkskifte, her er NAFs råd: – Gode dekk er en billig livsforsikring

    Bergens Tidende
  3. Snart tid for dekkskifte, her er NAFs råd: – Gode dekk er en billig livsforsikring

    Aftenposten
  4. Slik skifter du hjul

    Bergens Tidende
  5. Slik skifter du hjul

    Aftenposten
  6. Slik skifter du hjul

    Fædrelandsvennen

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no