Hafslund: – Også i Norge skal det bli billigere å lade om natten

PÅ VENT: Eiere av BMW i3 i California er invitert med i et prøveprosjekt, der hensikten er å be folk å lade når det er mindre press på strømnettet. Her er en BMW i3 til lading i en annen anledning, på en lade-konferanse i San Jose i California i fjor. Foto: ReutersRobert Galbraith,Reuters

Får 8000 kroner for å utsette elbil-ladingen

Eiere av BMW i3 i California får drøyt åtte tusen kroner
for ikke å lade når strømforbruket er på topp.

Artikkelen er over fire år gammel

Pengene blir gitt i et 18 måneders langt testprogram som starter denne uken i San Francisco Bay-området i regi av kraftselskapet Pacific Gas & Electric Company, skriver bransjeavisen Automotive News Europe, som gjengir en pressemelding fra nyhetsbyrået Bloomberg.

Hensikten er å fordele trykket på strømnettet i området, som har en høy bestand av elbiler. Her ligger blant annet Silicon Valley, der elbilprodusenten Tesla har både hovedkontor og fabrikk. Det er imidlertid over 100 BMW i3-eiere som nå er invitert til å delta i prosjektet, ifølge Automotive News. Pengene – 1000 dollaer – skal ifølge avisen gis bileierne i forkant.

Får SMS-forespørsel

Pilotprogrammet går ifølge en av deltagerne ut på at når man har satt elbilen til lading, kan det dukke opp en tekstmelding fra nettselskapet, som sier de registrerer at du lader og spør pent om du kan vente en times tid med det.

For strømselskapene er den økende elbilbestanden en utfordring, og ifølge Automotive News er det nå 65.000 elbiler i California.

– Vi har delvis, og kan i sterkere grad komme til å få, den samme utfordringen her i Norge lokalt i distribusjonsnettene, sier kommunikasjonssjef Morten Schau i Hafslund Nett. Hafslund er Norges største netteier.

I Norge har vi for lengst passert 50.000 elbiler i bestanden.

Fikk du med deg denne? Elbilen tålte ikke tordenværet.

Vil unngå toppene

BLIR ANDRE PRISER: – Prissystemet for strøm endres. Da kan det bli dyrere å lade elbilen når det er mye strømforbruk, sier kommunikasjonssjef Morten Schau i Hafslund Nett. Foto:,

Hensikten er å fordele strømforbruket over døgnet. Dette er stadig viktigere etter som bestanden øker. På sikt ser kraftselskapene for seg at strømmen også kan gå andre veien, det vil si at kraftselskapene henter strøm fra elbilene når de trenger det, og elbileierne ikke har bruk for den, og kan lade siden.

– Det er om å gjøre å unngå effekttoppene. Det er for eksempel mandag morgen spesielt om vinteren, da alle næringsbygg skal varmes opp og settes i drift, og da også folk flest står opp samtidig og setter i gang med å dusje og bruke apparater. Vi har også effekttopper på ettermiddagene, når folk kommer hjem fra jobb, skal lage middag og varme opp boliger som kanskje har hatt noe senket temperatur gjennom dagen, sier Schau.

Nettselskapene må dimensjonere nettet etter effekttoppene, og det er dyrt, forklarer Schau.

Les: De fleste lader elbilen i et vanlig strømuttak. Det kan være farlig, advarer sikkerhetsmyndighetene.

Tenker ikke

– I Hafslunds område er det nå over 20.000 elbiler, men foreløpig merker vi ikke så mye. Det er likevel viktig at folk lader med fornuft, det vil si vurderer å lade når det ikke er forbrukstopper.

Schau i Hafslund tror likevel ikke folk flest vil endre lademønsteret over natten.

– Vi har billig strøm i Norge, og lik pris gjennom hele døgnet. Men innen 2019 har alle fått de nye toveis strømmålerne, som måler forbruket ditt fra time til time. Da blir det innført timespriser på strøm, og når du får beskjed om at strømmen koster det halve mellom for eksempel elleve på kvelden og fem om morgenen, vil trolig mange flere utnytte mulighetene de fleste elbiler allerede har i dag, nemlig å stille inn ladetidspunktene via en app, sier han.

I løpet av de neste årene skal det installeres 2,5 millionernye strømmålere i Norge. Disse skal overvåke forbruket ditt time for time. Les mer om de nye strømmålerne.

– Ikke overdriv

LAD OM NATTEN: – Vi råder alle til a lade om natten, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk Elbilforening. Foto:Norsk Elbilforening,Norsk Elbilforening

Generalsekretær Christina Bu i Norsk Elbilforening mener vi ikke skal overdrive utfordringen.

– Fem-seks prosent norsk vannkraftproduksjon er nok til å drive hele den norske bilparken på strøm, men det kan helt klart være noen utfordringer med effekt lokalt. Dette kan fint løses med effektfordeling i smarte ladeanlegg og at strømprisen fordeles over døgnet.

– Får forbrukerne nok informasjon fra billeverandører og nettselskaper?

– Til det kan jeg si nei. I Elbilforeningen informerer vi så godt vi kan og oppfordrer medlemmene våre til å lade nattestid. I de fleste elbiler kan du selv stille inn når ladingen skal starte eller være ferdig, så du slipper gå tilbake i garasjen for å plugge inn kabelen senere på kvelden. Det er også verdt å gjøre oppmerksom på at å installere en veggboks vil øke ladeeffekten noe som gjør at ladingen tar kortere tid.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder