FREMTIDENS GIGANTER PÅ SJØEN: Slik ser Ken Freivokh for seg at fremtidens superyacht kan se ut. Foto: Illustrasjon: Ken Freivokh

Dette kan være morgendagens yachtdesign

Utviklingen innen båtdesign har vært imponerende de siste ti-årene, særlig blant de store superyachtene.

ARTIKKELEN ER OVER SYV ÅR GAMMEL


Av Henrich Nissen-Lie

Med moderne byggematerialer har det vært mulig å lage lettere, raskere og mer spennende båter.

Større

Mens store deler av Europa sliter med økonomien og båtsalget er svært labert, jobber de kjente båtdesignerne med nye ideer og tanker om hvordan morgendagens båter skal se ut.

Hittil har utviklingen tydelig gått mot stadig større båter.

Grensen mellom masseproduserte motorbåter og de mer eksklusive motoryachtene er blitt mindre.

Liten, stor

INNVENDIG LUKSUS: Ken Freivokh har også tatt for seg hvordan han ønsker yachtene hans skal se ut innvendig. Foto: Illustrasjon: Ken Freivokh

Dagens cabincruisere har hentet mye fra de store og dyre «et eksemplar»-båtene, både hva design og utstyr angår.

Derfor er det interessant å se hvordan en av verdens mest kjente båtdesignere, Ken Freivokh, tenker seg morgendagens superyachter.

Direkte fra designeren har vi fått oversendt hans siste konstruksjoner, fra en «liten» deplasementbåt på 64 meter til en turbindrevet superyacht utviklet for Fincantieri i Italia på 145 meter.

Se flere tegninger av morgendagens superyachter. Artikkelen er levert av Båtliv.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder