LOVENDRING: Hjullåsen hindrer kjøretøyene å komme seg videre. Foto:Statens Vegvesen,

Nå blir det umulig å stikke fra boten for lastebil-sjåførene

Fra og med i dag har Statens vegvesen og tollvesenet endelig fått grønt lys til å holde tilbake kjøretøy, om nødvendig med hjullås, slik at sjåførene ikke kan dra fra boten.

  • Stella Bugge

Artikkelen er over fem år gammel

Dette har vært et tema i lang tid, men nå er lovendringen som måtte til, på plass.

Hittil har man bare kunnet holde tilbake vogntog dersom fører er bosatt i utlandet, og blir ilagt straff for brudd på veitrafikklovgivningen, eller kjøretøyet er til hinder for trafikken eller snøbrøyting og annet veiarbeid.

– Vi har sett at særlig utenlandske sjåfører unndrar seg bøtene de får og det er uheldig. Derfor er det nødvendig å utvide adgangen til å holde tilbake kjøretøy, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding.

Dette gjelder også i tilfeller der boten ikke vedtas.

– Ryddigere konkurranseforhold

Det skal ikke lenger være et krav om at boten skal være vedtatt eller fastsatt ved dom, før man kan holde tilbake kjøretøyer. Nytt er også at man skal kunne holde tilbake kjøretøy uavhengig av hvor føreren er bosatt. I tillegg åpnes det for å holde tilbake kjøretøy for å sikre at gebyr og omkostninger blir betalt.

– Adgangen for å kunne holde kjøretøy tilbake er en del av regjeringens omfattende satsing for økt trafikksikkerhet og ryddigere konkurranseforhold i transportnæringen, sier Solvik-Olsen videre.

Solvik-Olsen langet ut mot politiske motstandere da han holdt 1. mai-tale på Jessheim.

Mange stakk av

Nå nytter det neppe å si at boten vil bli betalt senere.

Ronny Lindesteg, fagleder utekontroll ved Statens vegvesen region øst. Foto:Fredrik Solstad,VG

– Etter denne lovendringen er jeg er ganske sikker på at sjåførene må betale elektronisk med kort eller ha en bankgaranti fra firmaet før de kan kjøre videre, sier Ronny Lindesteg, fagleder utekontroll ved Statens vegvesen region øst, til VG.

Les også:Hvert tredje tunge kjøretøy fikk kjøreforbud i en av veivesenets storkontroller.

Hittil har man bare kunnet kreve dette i forbindelse med overlast gebyr.

Lindesteg regner med at de vil få mer detaljerte retningslinjer fra Statens vegvesen.

Han forteller at en del sjåfører som har fått kjøreforbud fordi doningen er trafikkfarlig, tidligere har valgt å stikke av i løpet av natten fordi man ikke hadde anskaffet hjullås på dette tidspunktet.

– En periode i fjor høst var det mange som stakk av, sier han.

Som del av et prøveprosjekt for å stanse vogntog som ikke hadde gode nok bremser eller vinterdekk, ble det kjøpt inn en del hjullåser.

Hjullås er også brukt i prøveprosjekt på Sørlandet.

Lindesteg er fornøyd med lovendringen.

– Nå har vi en vi en større sanksjonsmulighet med tanke på holde tilbake til bøtene er betalt enn bare å si muntlig at de må vente. Vi har et maktmiddel, sier Lindesteg.

Ifølge Samferdselsdepartementet kan det ta noe tid før lovendringen blir effektivt tatt i bruk fordi etatene må skaffe nødvendig utstyr og få retningslinjer på plass.

Kan låse 10

Men Lindesteg er klar til å sette i gang.

– Vi har det som skal til og kan vel låse ca. 10 vogntog nå fra Svinesund til Oslo. Så får vi se an behovet og om det er nødvendig å kjøpe mer. Men vi er klare til å sette i gang nå, sier han.

Fra nyttår kom det et påbud om at både trekkvogn og henger måtte ha vinterdekk.

– Siden det var en glidende overgang i forbindelse med nytt regelverk og en forholdsvis snill vinter mellom Svinesund og Oslo, har det vært færre som er blitt stående og har fått kjøreforbud, sier Lindesteg.

Les også

  1. Hils, for pokker!

    Med (stor) fare for å hisse på meg ca 3 millioner kvinner, tilbyr jeg følgende interrogativ: Mangler norske kvinnelige…
  2. Flomskadet campingvogn solgt som som «ny»

    Tre tilfeldige campingvogner som i fjor høst sto i flomvann til langt oppetter veggene ble i vår forsøkt solgt til…
  3. Vil ha alkolås i alle busser og drosjer – i år

    Etter nærmere femten år med forslag, lanseres det enda ett: Innen utgangen av året skal det bli påbudt med alkolås i…
  4. Stå fram, mann!

    Av Kari Tone Sperstad Flågen, nyhetsleder på VGTV Jeg ser det i øyekroken.

Mer om

  1. Trafikk

Flere artikler

  1. Vedtok tøffere lastebilkontroller i mai - reglene fortsatt ikke klare

  2. – Jeg tenkte at «nå dør jeg»

  3. Vegvesenet stoppet lastebil med skrekk-felger

  4. Polsk vogntogsjåfør har tre alvorlig skadede på samvittigheten: – Ber om at de skal bli helt friske

  5. Norges Lastebileier-forbund mener millioner forsvinner i utenlandske Autopass-avtaler

Fra andre aviser

  1. Nå kan biler holdes tilbake med hjullås

    Fædrelandsvennen
  2. Nå kan biler holdes tilbake med hjullås

    Fædrelandsvennen
  3. Radikal forbedring hos østeuropeiske vogntog - klar forverring hos norske

    Aftenposten
  4. Utenlandske vogntog skaper problemer i trafikken

    Fædrelandsvennen
  5. 30 lastebiler ble kontrollert – alle fikk kjøreforbud

    Aftenposten
  6. Vinden blåste buss av veien - mange vogntog fikk kjøreforbud.

    Aftenposten

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no