PLASTRØRET: Teknologien som skal være med på å løse den gigantiske skandalen i Volkswagen er en 25 år gammel oppfinnelse. Hvorfor skjedde ikke dette før undrer en norsk bilekspert seg. Foto: VOLKSWAGEN ,

Norsk bilekspert: – Volkswagens løsning er tragikomisk

Det lille «plastrøret med gitter», som Volkswagen presenterer som en del av løsningen på det gigantiske dieseljukset, kalles tragikomisk av en av Norges fremste bileksperter, Jon Winding-Sørensen.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

– Det er vanskelig å avgjøre om man skal le eller gråte, skriver den markante bilprofilen i en kommentar som er publisert på bransjenettstedet BilNytt.no. Winding-Sørensen er også utdannet bilingeniør.

De tekniske løsningene for de fleste av motorene er nå godkjent av det det tyske Vegdirektoratet, KBA. Ifølge Volkswagen AG vil bilene etter utbedringen greie utslippskrav, uten at bilenes forbruk og ytelser skal påvirkes.

Billig diesel til Norge: Sjekk om din bil kan bruke nyvinningen

I Norge dreier det seg om nesten 150.000 dieselbiler som kan være utrustet med jukseprogrammet som har gitt lavere utslipp av nitrogenoksid i laboratorium enn det som faktisk er tilfelle på veien.

Les: Jukset med større 85.000 større dieselmotorer også

Bedre luftmåling

BILEKSPERT: Jon Winding Sørensen er en av Norges mest profilerte og dyktige bileksperter. FOTO: HANNE HATTREM/VG Foto: Hanne Hattrem , VG

Mens 2-liters-dieselene skal få en programvareoppdatering, skal variantene med 1,6-litersdiesel i tillegg få en strømningstransformator montert foran luftmassemåleren.

Les også: Tyske myndigheeter undersøker 50 bilmodeller for «uvanlige utslippstall»

Denne skal ifølge Volkswagen «redusere virvlingen av luft foran luftmassemåleren, og gi mer nøyaktig luftmengde, og dermed mer optimal forbrenning.»

Sjekk: Milliardæryacht på Oslo-besøk

Det er denne løsningen Winding-Sørensen reagerer på. Delen som de skal benytte seg av, en slik strømningstransformator, ble ifølge ham patentert for 25 år siden. Virkningen av delen har også ifølge han vært velkjent siden 1990.

Ekspertene: VW-kunder kan ha krav på kompensasjon

«Det er utrolig at det ikke har stått en kø av utviklingsingeniører hos Volkswagen som har pekt på denne løsningen. Men siden de ikke har våget å si fra om problemet, har de kanskje ikke våget å fortelle om løsningen. Enda mer utrolig er det at Volkswagen har klart å sette seg, og industrien, i denne situasjonen ved å glemme bort verdens mest primitive del,» sier han i Bilnytt-kommentaren.

VW, Audi eller Skoda-eier? Sjekk om du er rammet av dieseljukset!

VW: – Får mene hva han vil

– Han skal selvsagt få ha sine meninger om denne saken, men vi noterer oss at han tilsynelatende ikke har fått med seg at hoveddelen av løsningen er en oppdatering av programvaren, sier informasjonssjef hos importøren, Harald A. Møller, Anita Svanes til VG.

– Men hva med den delen som er en del av løsningen?

– Vi forholder oss til løsningene som er kommet fra fabrikken og som er godkjent av tyske veimyndigheter. For 1,6 liters-motoren er dette altså en kombinasjon av et mindre delebytte og oppgradering av programvaren, sier Svanes.

VOLKSWAGEN-SJEF: Informasjonssjef i Volkswagen, Anita Svanes. Foto: VOLKSWAGEN Foto: ,

Les: Kan også ha jukset med bensinbiler

Kritiske

Winding-Sørensen hevder også at all tidligere erfaring med det han hevder er en 25 år gamle plastdingsoppfinnelse, «struper innsugingsevnen litt og derved synker ytelsen.»

– Det bli spennende å se hvordan dette løses uten endring av ytelse eller forbruk skriver Winding-Sørensen i kommentaren.

Også en i en kommentar hos det internasjonalt anerkjente bransjenettstedet Automotive News, settes det spørsmålstegn ved deler av Volkswagen-konsernets løsning på 11 millioner biler som de har jukset med. De beskriver løsningen som komisk og er også skeptisk til den lovte programvareoppdateringen.

– Alt Volkswagen trengte for å få 8,5 millioner europeiske dieselbiler til ikke å bryte loven, forurense miljøet og lure kundene, var å gjøre en enkel oppdatering av programvaren, skriver kommentatoren, Christiaan Hetzner, ironisk.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder