ØDELAGT: Dette er en av flere hundre dekk som dekkforhandleren Vianor på Årnes har hatt til besiktigelse etter asfalt-bommerten. Foto: PRIVAT

53 bileiere må få nye dekk etter asfalt-tabbe

Dekk for rundt 200.000 kroner ødelagt av «asfaltlim» og sand etter en solid blemme.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

I arbeidet med å tette en én kilometer langsgående asfaltskjøt på fylkesvei 477 fulgte ikke asfaltlaget fra Veidekke opp oppskriften helt nøyaktig. Dermed ble det «klumper i sausen».

– Av en eller annen merkelig grunn ble ting gjort i feil rekkefølge denne gangen. Metodikken når man tetter sprekker i asfalten er å legge bitumen (flytende hydrokarboner som fremstilles fra råolje, en vanlig bestanddel i asfalt) i sprekken først, og så strør vi med svertet sand. Her ble sanden lagt først, og så bitumen, sier distriktsleder Vidar Stavik i Veidekke Industrier.

Saken er blitt omtalt i Raumnes og Romerikes Blad.

Rett i klisteret

Bil etter bil på fylkesvei 477 i på Årnes i Nes kommune på Romerike kjørte rett i klisteret. Til sammen rundt et hundretalls biler.

– Det er en menneskelig svikt, det er litt uforståelig, jeg har aldri opplevd det før, og jeg håper det aldri skjer igjen, sier Stavik.

Han legger til:

– Det som er litt merkelig er at det var såpass mange som fikk bitumen på dekkene. Asfaltskjøten ligger nemlig midt i veien, sier han.

Les: Forbrukerrådet fraråder VW-eiere å bli med på gruppesøksmål etter diesel-jukset.

RUSK I MASKINERIET: Her er en av bilene som har fått en solid dose asfaltlim på dekkene, hvor rusk, sand og stein har limt seg fast. Foto: PRIVAT

Svært klebrig

I flytende tilstand er bitumen svært klebrig og gir god vedheftning til steinmaterialer. Dette gjør bitumen velegnet til bruk som bindemiddel i asfaltdekker, ifølge Store Norske Leksikon.

Torsdag kveld i forrige uke begynte telefonene fra bileierne å hagle inn til Veidekke.

Norges største asfaltentreprenør tok raskt grep og engasjerte den lokale Vianor-forhandleren på Årnes til å ta seg av hele saken. Dekkforhandleren ble gitt alle fullmakter på veien av firmaet for å vurdere hvilke biler som trengte nye dekk og ikke.

– Har vi først dummet oss ut, må vi jo rydde opp, sier Stavik.

Les: Denne asfalten skal gi mindre hoste.

Travel dekkforhandler

Daglig leder Tommy Venstad hos Vianor på Årnes sier til VG at det har vært hektiske dager. Han har inspisert et hundretalls biler.

– De har ryddet opp på en forbilledlig måte. Jeg har sjekket alle bilene selv. Til nå er det 53 biler som må få nye dekksett, av tilsvarende eller bedre kvalitet. Cirka 50 biler er avvist fordi det ikke var en sammenheng og rundt 10 bileiere har fått beskjed om å kjøre litt til for å se om det slites av. Mange av dekkene var varme og da har limet kommet inn i gummien. Det kan være kritisk med hensyn til vannplaning, sier Venstad.

Det ble en ekstra «høysesong» for dekkforhandleren.

– Det er nok en uke til før jobben er ferdigstilt. Da har vi nok solgt dekk for rundt 200.000 kroner.

Fikk du med deg denne? Slik fjerner du rust med leire.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder