SKISSEN: Bilen, som trolig får betegnelse Q6 e-tron, skal bygges på VW-konsernet fleksible MLB-plattform (for større biler med motoren på langs) Foto: PRODUSENTEN,

Får hjelp av Samsung og LG: Audi kommer med Tesla-SUV konkurrent

Audi bekrefter nå at de skal lage en elektrisk SUV som skal ha en rekkevidde på 500 kilometer. Det blir en direkte konkurrent til Teslas kommende Model X.

  • Øystein Larsen-Vonstett

Artikkelen er over fire år gammel

For et par måneder siden viste vi en første skisse av en kommende modell fra Audi. Nå letter den tyske produsenten litt mer på sløret og avslører sine samarbeidspartnere.

Det er koreanske LG Chem og Samsung SDI som skal investere i ny batteriteknologi i Europa.

Se: En Porsche for tre

Bedre enn Tesla

Denne teknologien skal Audi utnytte for å utvikle en helelektrisk SUV, trolig med betegnelse Q6 e-tron, som får en rekkevidde på over 500 kilometer – mer enn Teslas lovede 430 kilometer for Model X som lanseres til høsten.

– Sammen med våre syd-koreanske utviklingspartnere tar vi det siste innen batteriteknologi til EU og europeisk industri, sier Dr. Bernd Martens, styremedlem i Audi AG.

Tesla-sjef Elon Musk varslet i juni at den etterlengtede el-SUV-en Model X endelig kan begynne å leveres ut fra september-oktober i år.

Det var selskapets årlige generalforsamling at Musk informerte de andre aksjonærene om dette.

400 hestekrefter

I Tesla Model X er det to uavhengige elektriske motorer på til sammen rundt 400 hestekrefter som står for fremdriften. Den vil også bli rundt fem centimeter lengre enn sedanvarianten og være utrustet med syvseter.

De har også lovt at SUV-nyheten etter hvert også skal kunne være selvkjørende og at den skal kunne kjøre fra en parkeringsplass selv og hente sjåføren.

Les om: Gedigen Hyundai

Kompromissløst

– Battericellene har ekstremt høy ytelse, og vil sette oss i stand til å bygge elbiler som er attraktive for våre kunder, sier Audi AGs styremedlem, Dr. Bernd Martens videre.

– Vår første batteridrevne SUV vil kombinere utslippsfri kjøring med ekte kjøreglede, sier professor doktor Ullrich Hackenberg, styremedlem med ansvar for utvikling i Audi AG.

–Vi skal integrere de innovative cellene fra våre partnere i bilene på en måte som gir en attraktiv kombinasjon av rekkevidde og kjøreglede, konkluderer Hackenberg.

ARTIKKELEN ER LEVERT AV BILNORGE.NO

Les også

  1. Tesla-eiere: – Flere feil på bilen, men vi «elsker» den!

    Knirkelyder, motorulyder og tekniske problemer til tross: Tesla-eierne er mer fornøyde med bilen sin enn andre…
  2. ** Elbil-eksplosjonen belaster strømnettet
    ** Fraråder å lade på vanlig stikkontakt: Lading av elbil: Dette kan være farlig!

    Eksperter advarer mot å lade elbilen gjennom en vanlig stikkontakt.
  3. Ny EU-regel: El-biler skal «broome»: Nå pålegges elbiler bilmotorlyd

    En lov påbyr nå at nye el- og hybrid-biltyper produsert etter 2019, skal gi fra seg en bilmotorliknende lyd.
  4. Tesla kliner til med enda 125 hk

    Nærmer det seg latterlig? Det er i hvert fall navnet på den nye boost-funskjonen i Tesla Model S.
  5. Tesla-sjef Elon Musk: Tesla Model X kommer om tre-fire måneder

    Tesla-sjef Elon Musk varsler at den etterlengtede el-SUV-en…

Mer om

  1. Elbil

Flere artikler

  1. Her er nye Tesla Model 3

  2. Pluss content

    Elbilene som kan utfordre Tesla i Norge

  3. Aston kommer med 800 hk luksus Tesla-utfordrer

  4. Verdenslanserer Teslas «folkevogn» i morgen tidlig

  5. Fortsatt mye hemmelig rundt Tesla Model X

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder