LANG VEI: – Pumpen min på Ski forsvant dette året. Nå må jeg gjennom to bommer for å tanke biodrivstoff, sier Tommy Torsteinsbrend fra Oslo. Han har bygget om sin Nissan 200 NX til å tåle biodrivstoffet, i likhet med flere venner. Han innrømmer at det kanskje ikke er miljøomtanke som er hovedårsaken til det. – Det kjøler bedre og er mye mer resistent mot tenningsbank, mener han. Foto:Eivind Hagerup,

E85 skulle redde klimaet – nå fjernes miljødrivstoffet i det stille

Full krasj for «miljømånelandingen»

I 2006 skulle E85-bilene bli «det nye store». I 2014 er det ikke nye biler til salgs, og bioetanol-pumpene «listes ut bakdøren».

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

På det meste hadde Statoil 20 pumper i sving med billig biobensin (9,92 kr. mot 14,63 for bensin, dagens pris) som var produsert fra plantemateriale. I dag er antallet 16, etter at pumpene i Tromsø, Bodø, Furnes og Ski er lagt ned de siste årene.

– Fallende volum som følge av manglende incentiver og rammebetingelser og at det ikke lenger selges nye fleksifuel-biler gjør at det spøker for ytterligere syv E85-pumper. På sikte kan vi komme til å ha bioetanol E85 på ni stasjoner, alle i Østlandsområdet, sier Anders Kleve Svela, drivstoffansvarlig i Statoil Fuel & Retail Norge.

Statoil vrir i stedet miljøsatsingen over på elbiler, og vil i løpet av det neste halvåret ha etablert 15 hurtigladere på sine bensinstasjoner.

Skulle bli stort

I 2006 åpnet Statoil den første E85-pumpen på Storo i Oslo, med miljøvernminister Helen Bjørnøy og Bellona-sjef Fredrik Hauge til stede. Miljøorganisasjonene, med Zero i spissen, og de tre bilprodusentene Saab, Volvo og Ford, forlangte 10.000 kroner i avgiftsreduksjon per bil av politikerne – og fikk det.

Virgin-eier Sir Richard Branson erklærte at de fossile drivstoffenes tid snart var ute mens han poserte med sin nye bioetanol-bil, Saab 9–5 Bio Power og norske skikjendiser skulle reddet føret med bioetanol.

Ingen biler, mindre drivstoff

I dag finnes det ikke en eneste ny etanolbil å få kjøpt, ifølge databasen til Opplysningsrådet for Veitrafikken, selv om Finansdepartementet opplyser at reduksjonen i engangsavgiften på 10.000 kroner ved kjøp av ny E85-bil fortsatt står ved lag.

Det finnes ingen oversikt over det samlede antallet etanobiler på veien i Norge, men Saab anslår at de solgte cirka 2400, Volvo solgte 50 og Ford solgte trolig rundt det samme.

I 2012 hadde Statoil Norge sitt toppår, med 1,99 millioner solgte liter bioetanol E85. Anslaget for 2014 er 1,5 millioner liter. Det utgjør under 0,5 prosent av det totale bensinvolumet og under 0,1 prosent av det totale drivstoffvolumet, ifølge Anders Kleve Svela i Statoil Fuel & Retail Norge.

Han sier at det blandes inn inntil fem prosent bioetanol i vanlig bensin. Dette gjøres kun fra Sjursøya, der 40 prosent av Statoil-bensinen leveres fra.

– Dermed er den omtrentlige andelen etanol av vårt totale bensinsalg i underkant av to prosent.

Fikk ikke forutsigbarhet

Anders Kleve i Statoil fastslår at dette var ikke intensjonen da selskapet åpnet E85-pumpene.

– Vi gikk foran og trodde på økt salg av både biler og drivstoff. Vi trodde myndighetene ville legge til rette for miljøriktig bioetanol på linje med det vi hadde sett i Sverige. Vi tok feil, og er en erfaring rikere. Først og fremst er det trist at utfasingen rammer biodrivstoff-pionerene, kundene som valgte å satse på fleksifuel-biler.

Skylden setter Statoil på politikerne.

– Politikerne har ikke vært opptatt av bioetanol, og det har vært manglende stabilitet i rammebetingelsene. Per i dag er E85 fritatt for CO2-avgift og veibruksavgift, mens det er full veibruksavgift på bioetanol som blandes inn i vanlig bensin. Hvordan politikerne prioriterer i fremtiden er det ingen som vet. Om det nylige budsjettforliket betyr at E85 får halv veibruksavgift kommer vi til å fjerne pumpene også på de siste ni stasjonene.

Statssekretær Jørgen Nesje (FrP) i Finansdepartementet opplyser til VG at budsjettavtalen ikke innebærer avgiftsendringer for E85. Både budsjettavtalen og Stortingets innstilling forutsetter et fortsatt fritak for veibruksavgift.

Vanskelig å forutsi

– Var satsningen på bioetanol et bomskudd?

– Det viktigste vi kan lære er hvordan selv små endringer i avgiftssystemet kan få store konsekvenser. Vi kan fort ødelegge elbilmarkedet, hvis vi tar bort praktiske og økonomiske fordeler ved dem, sier Johannes Fjell Hojem i Zero. Foto:Jan Petter Lynau,VG

– Det skjedde ting vi ikke kunne forutsi. Da bioetanol-bilene kom, var bensinbilsalget på 70 prosent. Det er et drivstoff som alle bilprodusentene enkelt og billige kunne sette bilene i stand til å bruke. Så kom omleggingen av bilavgiftene som over natta snudde markedet til et voldsomt dieselbilslag (fra januar 2007, red anm). Avgiftsendringen på 10.000 kroner ble for liten, og bilene forsvant fra markedet, sier Johannes Fjell Hojem, miljøorganisasjonen Zeros rådgiver for biodrivstoff.

Hojem sier at elbilene har tatt mer over, og er mye lenger fremme enn de var i 2004.

Falt i Sverige også

I og med halv firmabilskatt, pålagt drivstoffsalg og full gass fra hjemmeprodusentene Saab og Volvo (samt Ford) med flere bioetanol-modeller, var tallene i Sverige formidable. Ved utgangen av 2013 var det registrert 229.000 etanolbiler i Sverige. Det utgjør 5,1 prosent av totaltallet (omtrent som vår elbilbestand). I 2005 utgjorde salget av E85-biler 4 prosent, i toppåret 23 prosent.

Men det har gått «åt skogen» også i Sverige.

– Pumpeloven påla 1000 av 3000 salgssteder å selge bioetanol. Regjeringen innførte halv firmabilskatt – og salget gikk til himmels. Men da man fjernet prisfordelen gjennom firmabilskatten kollapset markedet, sier administrerende direktør i Svensk Petroleum og biodrivmedel institutet, Ulf Svahn til VG.

Halvhjertet

– 10.000 kroner var et for halvhjertet incentiv til at ble mange nok biler på veien. Noe av årsaken til at norske myndigheter ikke ville gjøre noe mer, er nok at etanolbilene også kan kjøre på vanlig 95 oktan bensin, og dermed hadde man ingen garanti for at eierne faktisk kjørte på miljøvennlig drivstoff og at det ga miljøgevinst, sier teknisk direktør i Bilimportørenes Landsforening, Tore Lillemork.

Han trekker også frem diskusjonen om hva bioetanolen blir fremstilt av som en årsak til at piffen gikk ut av markedet.

– Det var mye snakk om at man tok maisen fra folk i Mexico, og at det var etisk forkastelig å bruke matarealer til drivstoff. Selv om andre generasjon bioetanol som ikke stammer fra jordbruksarealer er på vei, er løpet kjørt for E85-biler. Nå er det lavinnblanding i vanlig bensin som gjelder.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder