DYRERE EU-KONTROLL: Strengere krav til sikkerhetskontroll av bilen og mer tidsbruk, kan gjøre kontrollen dyrere. Foto: Bilprovningen

Nå blir EU-kontrollen dyrere

Kan få prishopp på 25 prosent for å få godkjent bil

Nå kan det fort bli 25 prosent dyrere å få en EU-godkjent bil, varsler bilbransjen. Neste år mener de prisene kan øke enda mer.

  • Øystein Larsen-Vonstett
  • Vidar Enerstvedt
ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Nå skal bilen nemlig sjekkes for en rekke ting som tidligere ikke sto på sjekklisten.

Ifølge Norges Bilbransjeforbund er deres foreløpige anslag at de nye kontrollpunktene vil ta cirka 25 prosent mer tid å gå gjennom.

- Skyldes strengere krav

- Når vi på vegne av myndighetene må bruke 25 prosent lenger tid på å EU-kontrollere en bil betyr dette, litt forenklet, at regningen på kontrollen blir 25 prosent høyere. Dette går på arbeidsbruk og det er det du betaler for, sier fagsjef Tom Simonsen i Norges Bilbransjeforbund (NBF).

Han presiserer at deres medlemsbedrifter utfører EU-kontrollen for myndighetene og at den stipulerte prisøkningen ene og alene skyldes strenger krav fra disse.

Vil koste like under 1000-lappen

MER ARBEID: De nye EU-kontrollreglene gir dyrere regning for bileierne, sier fagsjef i NBF, Tor Simonsen. Foto: NBF

- En gjennomsnittelig EU-kontroll i dag tar 45-60 minutter og koster 795 kroner. Gitt at de bruker 25 prosent lenger tid betyr det at denne blir 25 prosent dyrere, sier Simonsen til VG.

Det skulle i så fall si at denne gjennomsnittskontrollen i år vil koste oppunder 1000 kroner.

NBF er en landsdekkende organisasjon som organiserer mer enn 1200 medlemsbedrifter, som står for over 70 prosent av det samlede nybilsalget og bilverkstedomsetningen i Norge.

En av de store bilimportørene, Møller, har allerede oppjustert sine priser på EU-kontroll.

- På bakgrunn av økt kontrollomfang har Møller Bil justert sine veiledende priser på EU-kontroll til kr. 795 kroner med virkning fra 6. januar 2014, sier direktør i Møller Bil, Arne Lorvik til VG.

Tidligere tok de 595 kroner. Det betyr en prisøkning på over 30 prosent på periodisk kontroll.

NAF: Blir ikke så mye dyrere

NAF foretar flest periodiske kontroller av lette kjøretøy i Norge. I motsetning til verkstedene gjør de bare denne kontrollen og ikke reparasjonene av anmerkningene i ettertid. De tror ikke prisøkningen vil bli så høy.

- Nei foreløpig har vi bare justert våre priser opp med 4,5 prosent og skulle det bli snakk om noe mer blir det langt mindre enn 25 prosent. Vi har oppdaget en del avvik på disse nye kontrollpunktene tidligere. Forskjellen er at vi nå også fører disse inn i rapporten sier Jarl Tyldum, ansvarlig for den periodiske kontrollen i NAF.

Administrende direktør Georg Nygaard i Snap Drive, som har 20 verksteder i de største byene i Norge, opplyser at de per dags dato har 499 kroner som veiledende pris. Men det blir det endring på.

- Vi måler tidsforbruk på kontrollene i januar og skal ta en vurdering i slutten av måneden. Vi har registrert at vi bruker en del lenger tid. Vi kommer helt sikkert til å øke prisen en del, men vet ikke hvor mye per dags dato, opplyser han til VG.

Vil foreta nye undersøkelser neste uke

Norges Bilbransjeforbund vil allerede neste uke undersøke hvor mye mertid som det rent faktisk går med til å gå gjennom de 65 nye punktene i EU-kontrollen.

- Det er ikke bare de nye punktene som er fordyrende. Det er også foretatt endringer i de nåværende punktene, sier Simonsen til VG.

Sikrere biler men dyrere og flere utbedringer

NAF-ANSVARLIG: Her er ansvarlig for den periodiske kjøretøykontrollen i NAF, Jarl Tyldum. Foto:Naf

I tillegg kommer selvsagt regningen på utbedring av flere feil. Ny og strengere EU-kontroll er ment å gi en sikrere og bedre bil, men vil også bety høyere verkstedregning.

- Dette vil bety at ting som tidligere har kunnet være ureparert må repareres, som elektroniske systemer, kollisjonsputer og sånne ting. Dette kan man også se positivt på, for systemene er der for å beskytte fører og andre trafikanter, sier teknisk konsulent Jarl Tyldum i NAF til VG.

Transportøkonomisk Institutt har tidligere vært skeptisk til sikkerhetseffekten av en mer omfattende EU-kontroll.

Kan bli enda dyrere neste år

Neste år kan prisen på å holde bilen i lovlig stand stige ytterligere.

Ifølge Norges Bilbransjeforbund kan det da komme nye krav som gjør at flere av deres medlemsbedrifter må kjøpe inn nytt og dyrt utstyr for å kunne utføre kontrollen.

- Dette er utgifter for bedriften som også den enkelte kunde kan komme til å merke, sier Simonsen til VG.

DETTE ER NYTT PÅ KONTROLLISTEN:

  • Feil på ESP, ESC, VSC, VDC,RSS (elektronisk stabilitetssystem)
  • Feil på SRS (airbagsystemet)
  • Feil på EPS (elektronisk servostyring)
  • Manglende lokk på bremsevæskebeholderen
  • Feil med defroster (varmeapparatets avdugging av frontruta)
  • Bremseskiver-/bånd-/ klosser-/tromler tilsmusset av olje, mangler eller er feilmontert
  • Bremseskjold ikke tilstrekkelig festet
  • Bremseslange vridd eller for kort
  • For lavt servooljenivå og ingen servovirkning
  • Feil på automatisk høyderegulering og lyktevasker på biler der dette er obligatorisk (xenon nærlys)
  • Feil på dekktrykksovervåkning (på biler som har dette)
  • Feil på motorfester
  • Åpenbar modifisering av motoreffekt
  • Belysning av speedometer virker ikke
  • Alle store lekkasjer som trolig vil skade miljøet eller være en sikkerhetsrisiko for andre trafikanter (hittil har bare store oljelekkasjer vært grunnlag for anmerkning)
  • Feil ved OBD avlesning (kan utføres i stedet for avgassmåling)

Les også

  1. Her er de sikreste og gjerrigste 2014-bilene

    For syttende år på rad gransker det svenske forsikringsselskapet Folksam hva som er årets beste kjøp.
  2. Nå blir det enda dyrere å kjøre inn i Oslo

    Prisene i bomringen i Oslo øker fra 1. februar. Det blir også dyrere å passere Bærumsringen.
  3. Ekstrautstyret du MÅ ha på bilen

    Selv om reklamen lover deg en splitter ny VW Golf for 242.700 kroner, må du ut med 300.
  4. Elbil lønner seg - men bare såvidt

    Til tross lave drivstoffkostnader, ingen nybilavgift og null i bompenger.
  5. Her er ditt nye bilår - se komplett nyhetsliste

    I den ene enden av skalaen er det luksus-SUV-er fra Porsche og Mercedes.
  6. Forventer doblet elbilsalg i 2014

    Neste år vil det bli solgt drøyt 16.000 elbiler i Norge - dersom importørene når sine ambisjoner.
  7. Åtte millioner biler testet: Her er bruktbilene med flest og færrest feil

    Toyota Prius er sammen med Opel Meriva og Porsche 911 bilene som får påvist færrest feil i den årlige gigantrapporten…
  8. Nye regler: Må brøyte med en gang

    Nå kan ikke lenger brøytebilene ta et hvileskjær. På de høyest prioriterte veiene må brøytingen starte umiddelbart.
  9. Elbilene gikk helt tom litt over halvveis

    RIKSVEI 7 (VG) Ingen av elbilene var i nærheten av å oppnå den lovede kjørelengden i vår rekkeviddetest.
  10. Forsøker å bremse smutthull-import av Nissan Leaf

    Nå blir det både dyrere og vanskeligere å importere en av Norges mest populære bruktimport-modeller - Nissan Leaf.
  11. Slik skal bilene se ut i 2025

    En avansert vest med eget hoppeben fra Subaru eller en spesialdesignet frøliknende kjøretøy fra BMW som skal kunne…
  12. Luksusbil blir avgiftsvinner

    Mens småbiler og flere miljøvennlige hybridbiler blir dyrere neste år er den store avgiftsvinneren i årets statsbudsjett…
  13. Prøvekjørt BMW i3:
    Slik er BMWs første elbil

    AMSTERDAM (VG) Med bakhjulstrekk, plantebasert interiørplast og såkalt énpedalsteknikk summer BMW for første gang over i…
  14. Volvos stor-SUV blir totalforandret

    Her er de rykende ferske bildene av Volvos designstudie XC Coupé som peker retning for hvordan den neste generasjon…
  15. Denne koster fem ganger mer på Cuba enn i Norge

    For den vanlige familiebilen Peugeot 508 må en cubaner ut med 1,6 millioner kroner.
  16. Sogning kjørte i 136 km/t i snitt i to mil

    Han fikk uventet besøk av politiet søndag, sogningen som for en tid siden kjørte med en snitthastighet på 136 km/t på en…
  17. Gjensidige: - Halvert førjulsbulking

    Gjensidige har registrert langt færre bulkeskader i dagene før jul 2013 enn året før.
  18. - Nye piggdekk best på isglasert asfalt

    Piggdekk uten slitasje er definitivt det beste du kan sko bilen med på «isglasert» asfalt, ifølge dekk-ekspertene Frank…
  19. Se de superraske politibilene

    Med en toppfart på 329 kilometer i timen og hele 625 hestekrefter skal det mye muskler til for å kunne stikke fra…

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder