STØTTE: Det britiske selskapet Ecolve opplever at deres regjering har gitt et engangstilskudd på 50.000 pund til utvikling av el-motorsykler. Foto: Morten Broks, Bike.

Utvikler el-motorsykler i rekordfart

En britisk produsent vil i mai introdusere den første seriøse sportslige elmotorsykkelen som vil ha topphastighet på 200 km/t.

Morten Broks (Bike)
ARTIKKELEN ER OVER NI ÅR GAMMEL

Utviklingen skjer rekordfort når det handler om elektriske motorsykler. 250 km/t-grensen er passert, man elektriske motorsykler har deltatt i legendariske Isle of Man.

Britiske Ecolve har med støtte private og fra regjeringen satset på grønne motorsykler i 18 måneder. Det har resultert i tre scootere som allerede i er i salg. Men mest spennende er nok den sportslige modellen med det lynraske navnet Bolt som de viste frem på messen i Milano.

Flere produsenter har allerede vist at det er mulig å bygge raske sportsmodeller med elkraft, men foreløpig er ingen av disse masseprodusert. Intensjonen med Bolt er imidlertid å masseprodusere den.

Les:«Sylindersjokk» fra BMW.

- Skepsis

Direktør Alex Herman ler på spørsmål om den er oppkalt etter verdens raskeste mann. Men han ler ikke år han forteller at sykkelen vil få begrenset toppfart på 200 kilometer i timen, rekkvidde på mer enn 150 kilometer og dempere fra svenske Öhlins, som er blant de mest anerkjente støtdemperprodusentene i verden.

Ecolve er en liten aktør innen motorsykkelindustrien, men det er ikke noe å utsette på ambisjonene.

- Vi har stor tro på det vi driver på med. Skepsisen blant kundene er enorm, men det tror vi vil endre seg betraktelig den kommende tiden.

Les:Se flere nyheter fra MC-messen i Milano.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

HYBRID: Italienske Piaggio viser fram en meget spennende hybrid designscooter: USB - Urban Sport Bike. Den er en videreutvikling av trehjulingen MP3 som har vært i salg en stund allerede. Nå har man altså klart å smelte samme konsept inn i en tohjuling. Det er uklart når denne kommer for salg. Foto: Morten Broks, Bike.

Spinkle komponenter

Versjonen av sportsmodellen som ble vist frem i Milano er en prototype. Den endelige versjonen vil veie om lag 250 kilo. Det er mye til å være en sportslig motorsykkel, men tross alt snakker vi om en kjøreklar sykkel. En kjøreklar konvensjonell sportssykkel veier i dag over 200 kilo, og differansen er ikke dramatisk.

Verre er det med komponentene som virket svært underdimensjonert på den utstilte modellen. Spinkel baksving og gammeldags forgaffel ser mest ut som 125-komponenter.

- Men husk at dette bare er den første prototypen vår! Den endelige versjonen vi presenterer i mai vil være betydelig mer påkostet, blant annet med forgaffel og bakdemper fra Öhlins. De arbeider allerede for oss. Vi er ikke gode på bremser, dempere og øvrige komponenter, men henter inn kompetansen, sier Herman.

Les:Helt nye Honda-glider.

Støtte fra regjeringen

Alex Herman forteller at batteriutviklingen skjer i rekordtempo. På bakrommet viser han oss et væskekjølt batteri. Det har vært problemer med overopphetede batterier under ladeprosessen.

- Vi vet om konkurrenter som har måttet legge ned hele driften på grunn av at de ikke har klart å løse dette. Vi har satt inn en sensor i våre batteri som kutter ladningen dersom temperaturen blir for høy. I tillegg har en hurtiglader på gang som vi tror vil fremskynde utviklingen.

Ecolve nøyer seg ikke med tohjulinger. De er allerede godt i gang med en elbil. I april vil de presentere en femseter i samarbeid med kinesiske Geely. Geely er et av mange offensive konsern fra Østen som ser muligheter i nye markeder.

Les:Heftig cross fra KTM.

Kina leder på batterier

Det skjer åpenbart mye i Kina på denne fronten om dagen. Alle batteriene Ecolve benytter kommer herfra. Kina har vært sterkt kritisert for tohjulinger med elendig kvalitet de siste årene, men det er tydelig at utviklingen skjer raskt i giganten i øst. Yiben er kinesisk selskap med store visjoner. De presenterte hybridscooteren Hybrid Power hvor det er mulig å velge mellom elpower, mixed power og gasolin power. Altså samme system vi kjenner fra enkelte bilmodeller.

EL-MOTO: Her er en motocrosser med eldrift fra sveitsiske Quantaya. Støy er som kjent den store utfordringen for dagens motorsport. 31,5 Newtonmeter, topphastighet på 100 km/t og totalvekt på 95 kilo er data som vekker oppsikt. Elsyklene fra Quantaya skal brukes under det første internasjonale enduroracet i København 11. desember. Foto: Morten Broks, Bike.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder