PENGEKRØLL: Den norske Tesla-importøren sliter med å betale regninger i tide. Her er fra Tesla-forhandleren i Bergen. Foto: Hallgeir Vågenes VG

Tesla Norge sliter med å betale regningene sine

Tesla har i løpet av det siste året pådratt seg over 200 inkassosaker i Norge. Bilprodusenten har aldri gått med overskudd.

  • Per Morten Merg (Bladet Bil/BilNorge.no)
  • Øystein Larsen-Vonstett
  • Hanne Hattrem

Artikkelen er over fire år gammel

Tesla Motors Norway AS har i lang tid hatt problemer med å betale regninger.

Siden februar i fjor har selskapet pådratt seg i alt 239 inkassokrav, viser data BilNytt.no har innhentet fra Proff Forvalt. 140 av sakene er fra 2016 og i forrige uke ble det også registrert to tvungen pant på selskapet.

Les: Problemer med Model X

Mange på listen

Listen over inkassosaker inneholder nærmere 100 ulike leverandører av varer og tjenester til Tesla. Beløpene disse har utestående varierer fra vekslepenger til flere hundre tusen kroner – fra kaffeleverandører til bemanningsfirmaer.

Per 25. april 2016 er det fortsatt uoppgjorte krav for drøyt 2,1 millioner kroner.

De største kreditorene blant inkassosakene i 2016, som fortsatt er uoppgjort, er Skagerak Nett AS (531.000 kroner), Veksthuset Rekruttering AS (338.000) og Top Temp Bemanning (251.000).

På listen over kreditorer står også flere aktører innen bilbransjen, deriblant Autolink AS (53.000).

Nå innfører Tyskland titusener i støtte for kjøp av elbiler og ladbare hybrider: Les mer her

Høyst uvanlig

Arne Berg er partner i Automotive Consulting Group (ACG) og har tidligeree vært leder av importselskapene for blant annet Chrysler, Mercedes-Benz og Subaru.

Han er forundret over at Tesla har pådratt seg så mange inkassosaker.

– Er det vanlig at en bilimportør pådrar seg dette i et så stort omfang?

– Jeg har vært i bransjen noen år og aldri hørt om noe lignende, svarer Berg.

– Tjener ikke et selskap nok penger til å betale regningene nå, får de i hvert fall store utfordringer om markedet kjøler seg litt ned.

Berg presiserer at han ikke kjenner årsaken til Teslas inkasso-situasjon og uttaler seg på prinsipielt grunnlag.

Tesla Motors Norway AS (import- og forhandlervirksomhet) omsatte i 2014 for drøyt 2,5 milliarder kroner og fikk et resultat før skatt på 21 millioner r (0,8 prosent).

Regnskapet for 2014 ble ikke levert innenfor fristen, ifølge revisor. Tall for 2015 foreligger foreløpig ikke.

Tesla beklager

Informasjonssjef Even Sandvold Roland i Tesla Motors Norway sier dette i en kommentar til BilNytt.no:

– Vi har flyttet systemet som håndterer leverandører og utbetalinger, og dette har skapt noen logistiske utfordringer.

– Tesla beklager ulempen dette medfører, og kommer til å få løst dette snarest mulig, sier Roland.

Les også: Porsche endrer strategi.

Aldri i overskudd

Tesla-sjefen Elon Musk har ifølge nyhetsbyrået Reuters nå lovet sine investorer at elbilselskapet skal levere overskudd i år. Et ledd i denne planen skal være å gjøre noe med utgifter i forbindelse med kvalitetsproblemene.

Tesla har faktisk ikke gått med overskudd en eneste gang.

Selv om Tesla har redusert sin gjennomsnittlige utgift til garantireparasjoner per bil, bruker de fremdeles mer enn dobbelt så mye som General Motors og Ford. Det går frem av en analyse nyhetsbyrået har foretatt. De har også høyere garantikostnader per bil enn premiummerket Mercedes-Benz.

Tesla solgte i fjor bare to modeller. Det totale antallet solgte enheter ble ifølge Reuters litt over 50.000 biler. Ford og Daimler har til sammenligning langt flere produksjonslinjer og selger millioner av biler hvert år.

I en uttalelse til Reuters sier Tesla at de har redusert kostnadene til «førsteårsreparasjoner» og at de jobber med å «identifisere og rette før det blir en feil.»

Kan nærme seg 400.000 Model 3

Tidligere denne måneden ble Teslas Model 3 vist for første gang. Den mindre og rimeligere, Model S-lillesøsteren bør kunne holde hjulene i gang for elbil-produsenten. Det offisielle tallet for reservasjoner av bilen er 325.000. Da Tesla-sjefen Elon Musk var på en visitt i Oslo i forrige uke, skal han ha sagt at antallet nå nærmer seg 400.000.

Å reservere en Model 3 koster 10.000 kroner. Dermed har trolig produsenten fått inn i hvert fall 3,2 milliarder på en måneds tid.

Norge er trolig Teslas største marked, og bare i løpet av de to siste årene er det registrert godt over 8000 Model S, ifølge registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Tar vi utgangspunkt i en snittpris på 800.000 kroner per bil, ble det i løpet av 2014 og 2015 omsatt Teslaer i Norge for 6,5 milliarder kroner, ifølge våre anslag.

Tesla kommenterer i sævrt liten grad tall.

Supplerer med bærbare hurtigladestasjoner

I år har antallet registreringer av Model S bremset kraftig opp, av flere årsaker.

På forsommeren kommer den oppsiktsvekkende Model X medfalkvingedørene til Norge. Det er ikke sagt noe om antall bestillinger til norske kunder.

Samtidig fortsetter Tesla å bygge ut hurtiglade-nettet, verden over. Nå supplerer de også med såkalte «destination-ladere» (bestemmelsessted-ladere). Det er en liten ladeboks av typen «Type 2», som befinner seg på hoteller, restauranter og kjøpesentre, og som kan gi mer enn 10 mils rekkevidde på en times tid.

Dette nettverket ble lansert i 2014, og i dag er det mer enn 2000 slike «små-ladere» i verden, hvorav 1800 i USA. I Europa er det foreløpig ikke spesielt utbredt, men i løpet av de kommende månedene vil det bli lagt til flere hundrer steder i tillegg til de 150 som er på plass. Foreløpig viser kartet at det er åtte i Norge.

Også disse vil vises i Tesla-navigasjonen. Destinasjonene velger selv om de vil ha en ladeboks som kun tillater lading av Tesla-kjøretøy, eller en som alle elbiler med Type 2-kontakt kan benytte, opplyser Tesla Norge.

Les også

  1. Forbrukerombudet: – Prisen på privatleasing kan øke

    Tusenvis av private som leaser bil gjennom Norges største aktør…
  2. Ny runde med utslipps-avsløringer: Norske biler tilbys oppdatering – skal gi markant lavere utslipp

    Mercedes vil tilby norske Mercedes-eiere et verkstedbesøk som skal gi en forbedring av bilens utslipp.
  3. Slik reduserte de køene drastisk

    Med tre minutters opplæring var førerne i stand til å skape flyt der det tidligere hadde vært kø.
  4. «Tesla-inspirert» kinabil

    Den kinesiske smarttelefon-produsenten LeEco svingte nylig uventet opp med en selvkjørende elbil, ikke veldig ulik en…
  5. Der Spiegel: Dieselrenser skrur seg av ved 17 grader

    En ny utslippsskandale ryster tysk bilindustri. Ifølge Der Spiegel blir rensingen på flere Mercedes- og BMW-modeller…
  6. 200 norske firmabiler undersøkt: Disse ladehybridene slipper ut tre ganger mer enn oppgitt

    En vanlig ladbar hybrid bruker i praksis tre ganger så mye drivstoff som oppgitt.

Mer om

  1. Elbil
  2. Trafikk
  3. Bil
  4. Miljø

Flere artikler

  1. Elon Musk lover «topphemmelig» Tesla-nyhet

  2. Pluss content

    Tesla-eventyret slår sprekker

  3. Vinnere og tapere i elbilsalget: Bråstopp for Tesla-salget

  4. Her er nye Tesla Model 3

  5. Elon Musk hyller Norge på Twitter

Fra andre aviser

  1. Tesla viser frem billigbil

    Bergens Tidende
  2. Nå kommer Teslas viktigste bil

    Bergens Tidende
  3. Nå kommer Teslas viktigste bil

    Fædrelandsvennen
  4. Flere bilprodusenter satser nå på elbiler

    Bergens Tidende
  5. Flere bilprodusenter satser nå på elbiler

    Aftenposten
  6. Tesla har alltid gått med tap. Nå kan Elon Musk få 20 milliarder i bonus.

    Aftenposten

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder